| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Sağlığın Değerlendirilmesi | SAS130 | 1 | 2 + 0 | 3,0 |
| Birim Bölüm | HEMŞİRELİK |
| Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze eğitim |
| EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Aysun ACUN |
| Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Aysun ACUN |
| Amaç |
Hemşirelikte sistematik yaklaşımın temeli olan ve kanıta dayalı uygulamalarla geliştirilen hemşirelik süreci için sağlık hikayesinin alınması, fiziksel muayene becerileri, fiziksel değerlendirmeye hazırlık, genel değerlendirme, hemşirelik verilerinin kaydedilmesi ve analizi yorumlamada bilgi, beceri ve davranışları kazandırmak dersin ana amacını oluşturmaktadır. |
| Ders İçeriği |
Hemşirelik Bakımında Veri Tabanı Oluşturmanın Önemi Fiziksel Değerlendirme İçin Hazırlık Bireyin Genel Değerlendirilmesi Fiziksel Değerlendirme Becerileri Deri, Saç, Tırnak ve Saçlı Derinin Muayenesi Gözün Anatomik Yapısı, Gözün Fizyolojisi, Görme Olayı Göz Muayenesi Kulak ve İşitme Muayenesi Burun, Sinüsler, Ağız Farenks ve Boyun Muayenesi Toraks ve Akciğer Muayenesi Meme ve Aksillanın Muayenesi Sinir Sistemi Muayenesi Kalp ve Periferik Vasküler Sistem Muayenesi Abdomen Muayenesi Kas İskelet Sistem Muayenesi Kadın Dış Genital Organlarının Muayenesi Erkek Dış Genital Organlarının Muayenesi |
| Ders Kaynakları |
• Aslan, FE. Sağlığın Değerlendirilmesi ve Klinik Karar Verme, 1. Baskı, Akademisyen Kitabevi, 2021.
• Enç, N. Sağlık Tanılaması ve Fiziksel Muayene, 4. Baskı, Nobel Tıp Kitabevleri, 2021. • Görgülü, RS. Hemşireler için Fiziksel Muayene Yöntemleri. İstanbul: İstanbul Tıp Kitapevi, 1. Baskı, 2014. |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 35 |
| Kısa Sınav 1 | 5 |
| Toplam | 40 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %60 |
| Toplam | %60 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
50
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
50
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 2 | 14 | 28 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 2 | 8 | 16 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 2 | 1 | 2 |
| Dönem Sonu Uygulaması | Dönem Sonu Uygulaması | 2 | 1 | 2 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 76 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 2,98 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Hemşirelik Bakımında Veri Tabanı Oluşturmanın Önemi | Tartışmalı Ders |
| 2 | Fiziksel Değerlendirme İçin Hazırlık Bireyin Genel Değerlendirilmesi Fiziksel Değerlendirme Becerileri | Tartışmalı Ders |
| 3 | Deri, Saç, Tırnak ve Saçlı Derinin Muayenesi | Tartışmalı Ders |
| 4 | Gözün Anatomik Yapısı, Gözün Fizyolojisi, Görme Olayı Göz Muayenesi | Tartışmalı Ders |
| 5 | Kulak ve İşitme Muayenesi | Tartışmalı Ders |
| 6 | Burun, Sinüsler, Ağız Farenks ve Boyun Muayenesi | Tartışmalı Ders |
| 7 | Toraks ve Akciğer Muayenesi | Tartışmalı Ders |
| 8 | Meme ve Aksillanın Muayenesi | Tartışmalı Ders |
| 9 | Sinir Sistemi Muayenesi | Tartışmalı Ders |
| 10 | Kalp ve Periferik Vasküler Sistem Muayenesi | Tartışmalı Ders |
| 11 | Abdomen Muayenesi | Tartışmalı Ders |
| 12 | Kas İskelet Sistem Muayenesi | Tartışmalı Ders |
| 13 | Kadın Dış Genital Organlarının Muayenesi | Tartışmalı Ders |
| 14 | Erkek Dış Genital Organlarının Muayenesi | Tartışmalı Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Bireyin bütüncül bir yaklaşımla (baştan-ayağa) fiziksel değerlendirmesini yapabilir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Fiziksel değerlendirme için hastanın hazırlığını yapabilir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Fizik muayene becerilerini bilir ve uygular. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Veri toplama yöntemlerini bilir ve uygular. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Sistemlerin ve organların değerlendirilmesini bilir ve uygular. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bireyin bütüncül bir yaklaşımla (baştan-ayağa) fiziksel değerlendirmesini yapabilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Fiziksel değerlendirme için hastanın hazırlığını yapabilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Fizik muayene becerilerini bilir ve uygular. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Veri toplama yöntemlerini bilir ve uygular. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Sistemlerin ve organların değerlendirilmesini bilir ve uygular. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Ortalama Değer | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |