| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Afet Hemşireliği | HEM330 | 6 | 2 + 0 | 4,0 |
| Birim Bölüm | HEMŞİRELİK |
| Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze eğitim |
| EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Eylül Gülnur ERDOĞAN |
| Ders Veren | |
| Amaç |
Afet Hemşireliği dersi, olağandışı durumlar ve afetlerde birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini karşılamaya yönelik hemşirelik bakımını hem kuramsal hem de uygulamalı açıdan ele almayı amaçlayan bir derstir.Öğrencilerin afetlerin sağlık üzerindeki etkilerini ve afet yönetim süreçlerini öğrenmelerini; afetlerde özel gereksinimi olan bireylerin bakım ihtiyaçlarını tanımlamalarını; triyaj ve acil müdahale yöntemlerini kavramalarını; bulaşıcı hastalık risklerini, çevre sağlığı ve beslenme hizmetlerini yönetebilmelerini sağlamaktır |
| Ders İçeriği |
Afet Tanımı ve Türleri ve Epidemiyolojisi/Dünya’da ve Türkiye’de Afetler ve afet Hemşireliğinin Rol ve Sorumlulukları/Afetlerde Hastane Öncesi Acil Sağlık Hizmetleri /Afetlerde Hastane Öncesi İlkyardım /Afet Triyajı ve Hastane Acil Sağlık Hizmetleri/Afetlerde Çevre Sağlığı Hizmetleri /Afetlerde Bulaşıcı Hastalıklar /Afetlerde Beslenme Hizmetleri/Afetlerde Dezavantajlı Gruplara Yaklaşım/Afetler ve Çocuk Sağlığı/Okul Sağlığı Hemşireliği ve Afetlere Yaklaşım/Afetlerin Ruh Sağlığına Etkileri/Afetlerde Psikososyal Destek ve Rehabilitasyon/ Afet Müdahalesinde Yasal ve Etik Sorunlar / Olağandışı Durumların Yönetiminde Teknoloji Kullanımı |
| Ders Kaynakları |
Karababa A.O(2002). Olağandışı durumlarda sağlık hizmetleri sağlık çalışanının el kitabı, Türk Tabipleri Birliği, 1. Baskı, Ankara
Atasoy E. & Özpulat F. (2022). Afet Hemşireliği, Nobel Kitabevi, 1. Baskı, Ankara. Milli Eğitim Bakanlığı (2011). Olağanüstü durumlarda çevre sağlığı hizmetleri, Ankara. |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | 0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | %0 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
| Toplam | %0 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
| AKTS | 4,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Afet Tanımı ve Türleri ve Epidemiyolojis | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
| 2 | Dünya’da ve Türkiye’de Afetler ve afet Hemşireliğinin Rol ve Sorumlulukları | Tartışmalı Ders |
| 3 | Afetlerde Hastane Öncesi Acil Sağlık Hizmetleri | Tartışmalı Ders |
| 4 | Afetlerde Hastane Öncesi İlkyardım | Tartışmalı Ders |
| 5 | Afet Triyajı ve Hastane Acil Sağlık Hizmetleri | Tartışmalı Ders |
| 6 | Afetlerde Çevre Sağlığı Hizmetleri | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
| 7 | Afetlerde Bulaşıcı Hastalıklar | Tartışmalı Ders |
| 8 | Afetlerde Beslenme Hizmetleri | Tartışmalı Ders |
| 9 | Afetlerde Dezavantajlı Gruplara Yaklaşım | Tartışmalı Ders |
| 10 | Afetler ve Çocuk Sağlığı | Tartışmalı Ders |
| 11 | Okul Sağlığı Hemşireliği ve Afetlere Yaklaşım | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
| 12 | Afetlerin Ruh Sağlığına Etkileri/Afetlerde Psikososyal Destek ve Rehabilitasyon | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
| 13 | Afet Müdahalesinde Yasal ve Etik Sorunlar | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
| 14 | Olağandışı Durumların Yönetiminde Teknoloji Kullanımı | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Afet hemşireliğinin amacını, önemini ve toplum sağlığı üzerindeki etkilerini açıklar. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
| Afetlerin birey, aile ve toplum üzerindeki etkilerini değerlendirerek uygun hemşirelik yaklaşımlarını geliştirir | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
| Afetlerde hastane öncesi acil sağlık hizmetlerini, triyaj ve ilk müdahale süreçlerini açıklar ve uygular | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders Rol Yapma / Drama Vaka Çalışması Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
| Afetlerde bulaşıcı hastalık risklerini ve çevre sağlığı sorunlarını yönetir | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders Vaka Çalışması Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
| Çocuklar, kadınlar ve dezavantajlı grupların afetlerdeki özel bakım gereksinimlerini tanımlar ve uygun hemşirelik girişimlerini uygular | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Afet hemşireliğinin amacını, önemini ve toplum sağlığı üzerindeki etkilerini açıklar. | 1 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 3 | 4 | 5 | 5 | 3 | 5 | ;
| Afetlerin birey, aile ve toplum üzerindeki etkilerini değerlendirerek uygun hemşirelik yaklaşımlarını geliştirir | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | ;
| Afetlerde hastane öncesi acil sağlık hizmetlerini, triyaj ve ilk müdahale süreçlerini açıklar ve uygular | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | ;
| Afetlerde bulaşıcı hastalık risklerini ve çevre sağlığı sorunlarını yönetir | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | ;
| Çocuklar, kadınlar ve dezavantajlı grupların afetlerdeki özel bakım gereksinimlerini tanımlar ve uygun hemşirelik girişimlerini uygular | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | ;
| Ortalama Değer | 3,4 | 5 | 4,8 | 4,4 | 5 | 5 | 5 | 4,6 | 5 | 4 | 4,8 | 5 | 5 | 3 | 5 |