| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Hemşirelik Esasları I | HEM101 | 1 | 3 + 4 | 8,0 |
| Birim Bölüm | HEMŞİRELİK |
| Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Teorik anlatım ve laboratuvar uygulaması olmak üzere yüz yüze eğitim |
| EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Aysun ACUN |
| Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Aysun ACUN |
| Amaç |
Hemşirelik Esasları I Dersi, öğrencinin hemşireliğin temel felsefesini, sağlık bakım sistemi içinde hemşirenin rolünü, hemşirelik bakımına ilişkin temel kavram, kuram, ilke ve yöntemlere ilişkin bilgi, beceri ve tutum geliştirmesini sağlar. |
| Ders İçeriği |
-- Normal Yaşam Döngüsü, İnsan ve Çevre Kavramı -- Sağlık ve Hastalık Kavramı -- İlkçağ, Orta Çağ, Yeniçağ ve Yakınçağda Hasta Bakımı -- Hemşirelikte Profesyonellik -- Anksiyete, Stres ve Adaptasyon -- Bütüncül Yaklaşım -- Ağrı, Uyku ve Dinlenme, Cinsellik Kavramı -- Hasta Güvenliği Kavramı -- Hastanın Hastaneye Kabulü -- Enfeksiyon Kontrolü -- Yaşamsal Bulgular -- Hareket Gereksinimi -- Öz Bakım, Bireysel Hijyen Uygulamaları -- Sıcak-Soğuk Uygulamalar |
| Ders Kaynakları |
Atabek Aşti, T. ve Karadağ, A. (2019) (Editörler). Hemşirelik Esasları I-II. İstanbul: Akademi Basım, 2. Baskı.
Kara Kaşıkçı M. ve Akın E. (2021) (Editörler). Temel Hemşirelik Esaslar, Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar. İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevleri, 1. Baskı. Şenol Çelik, S. ve Karadağ, A. (2019) (Editörler). Hemşirelik Bakım Planları: Tanılar, Girişimler ve Sonuçlar. İstanbul: Akademi Basım, 1. Baskı. Kapucu, S., Akyar, İ. ve Korkmaz, F. (2018) (Editörler). Pearson Hemşirelik Tanıları El Kitabı, NANDA-I, NIC, NOC. Ankara: Pelikan Yayınevi, 11. Baskı. Göçmen Baykara, Z., Çalışkan, N., Öztürk, D. ve Karadağ, A. (2020) (Editörler). Temel Hemşirelik Becerileri (Kontrol Listeleri). Ankara: Nobel Tıp Kitabevi, 2. Baskı. Lynn, P. (2015) (Çeviri Editörü: Doç. Dr. Hicran BEKTAŞ). Taylor Klinik Hemşirelik Becerileri, Bir Hemşirelik Süreci Yaklaşımı. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık Uluslararası Basım, 3. Baskı. |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2013 - 2014 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 30 |
| Uygulama 1 | 10 |
| Uygulama 2 | 10 |
| Toplam | 50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %50 |
| Toplam | %50 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
100
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme | Gösterim | 4 | 10 | 40 |
| Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması | Laboratuar | 4 | 10 | 40 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 2 | 14 | 28 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Vaka Çalışması | 3 | 5 | 15 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Küçük Grup Tartışması | 4 | 10 | 40 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Uygulama 1 | Uygulama 1 | 4 | 1 | 4 |
| Dönem Sonu Uygulaması | Dönem Sonu Uygulaması | 1 | 1 | 1 |
| Uygulama 2 | Uygulama 2 | 4 | 1 | 4 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 201 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 7,88 | |||
| AKTS | 8,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Normal Yaşam Döngüsü, İnsan ve Çevre Kavramı | Tartışmalı Ders |
| 2 | Sağlık ve Hastalık Kavramı | Tartışmalı Ders |
| 3 | İlkçağ, Orta Çağ, Yeniçağ ve Yakınçağda Hasta Bakımı | Tartışmalı Ders |
| 4 | Hemşirelikte Profesyonellik | Tartışmalı Ders |
| 5 | Anksiyete, Stres ve Adaptasyon | Tartışmalı Ders |
| 6 | Bütüncül Yaklaşım | Tartışmalı Ders |
| 7 | Ağrı, Uyku ve Dinlenme, Cinsellik Kavramı | Tartışmalı Ders |
| 8 | Hasta Güvenliği Kavramı Ara Sınav | Tartışmalı Ders |
| 9 | Hastanın Hastaneye Kabulü | Tartışmalı Ders |
| 10 | Enfeksiyon Kontrolü | Tartışmalı Ders Laboratuar |
| 11 | Yaşamsal Bulgular | Tartışmalı Ders Laboratuar |
| 12 | Hareket Gereksinimi | Tartışmalı Ders Laboratuar |
| 13 | Öz Bakım, Bireysel Hijyen Uygulamaları | Tartışmalı Ders Laboratuar |
| 14 | Sıcak-Soğuk Uygulamalar | Tartışmalı Ders Laboratuar |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Hemşirelik uygulamalarının dayandığı ilke ve kavramları bilir. | |||
| Bütüncül yaklaşım doğrultusunda hasta bakım temellerini kavrar. | |||
| Bireyin bakımının planlanmasında kanıt temelli bilgileri kullanır. | |||
| Laboratuvar ortamında temel hemşirelik becerilerini uygular. | |||
| Sağlıklı/hasta birey üzerinde temel hemşirelik becerilerini uygular. |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Hemşirelik uygulamalarının dayandığı ilke ve kavramları bilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Bütüncül yaklaşım doğrultusunda hasta bakım temellerini kavrar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Bireyin bakımının planlanmasında kanıt temelli bilgileri kullanır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Laboratuvar ortamında temel hemşirelik becerilerini uygular. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Sağlıklı/hasta birey üzerinde temel hemşirelik becerilerini uygular. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Ortalama Değer | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |