| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği | HEM202 | 4 | 4 + 12 | 15,0 |
| Birim Bölüm | HEMŞİRELİK |
| Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi İlkay ÇULHA |
| Ders Veren | |
| Amaç |
Öğrenciye; cerrahi girişim geçirecek hastanın perioperatif bakımına yönelik bilgi ve temel hemşirelik becerilerini kazandırır. |
| Ders İçeriği |
Cerrahinin tanımı ve sınıflandırması. Cerrahi hastalıklarda sıvı-elektrolit, asit-baz dengesi ve dengesizlikleri. Şok türleri ve şoktaki hastaya yaklaşım. Yara iyileşmesi. Perioperatif hemşirelik. Cerrahi enfeksiyonları. Göğüs-kalp-damar cerrahisi ve hemşirelik bakımı. Üriner sistem cerrahisi ve hemşirelik bakımı. Gastrointestinal sistem cerrahisi ve hemşirelik bakımı. Kas-iskelet sistemi cerrahisi ve hemşirelik bakımı. Sinir sistemi cerrahisi ve hemşirelik bakımı. Endokrin sistemin cerrahi hastalıkları ve hemşirelik bakım. Göz hastalıkları ve hemşirelik bakımı. Kulak-burun-boğaz hastalıkları ve hemşirelik bakımı. Meme hastalıkları. Yanıklı hastada hemşirelik bakımı. Organ naklinde hemşirelik bakımı. |
| Ders Kaynakları |
Akyolcu, N., Aksoy, G., Kanan, N. 2011; Cerrahi Hemşireliği Uygulama Rehberi, İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul.
Akyolcu, N., Kanan, N., Aksoy, G. 2017; Cerrahi Hemşireliği II, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul. Aksoy, G., Kanan, N., Akyolcu, N. 2012; Cerrahi Hemşireliği I, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul. Erdil, .F, Elbaş Özhan, N. 2001; Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği, Aydoğdu-Ofset Ltd.Şti, Genişletilmiş 4. Baskı, Ankara. Karadakovan, A., Eti Aslan, F. 2010; Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım, 1. Ed. Nobel Tıp Kitabevi, Adana. Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Akıl Notları, Editör: Prof. Dr. Nalan ÖZHAN ELBAŞ, Güneş Tıp Kitabevleri,İstanbul. Cerrahi Bakım Vaka Analizleri ile Birlikte, Editör: Prof. Dr. Fatma Eti Aslan, Akademisyen Kitabevi,Ankara. Dahili ve Cerrahi Hastalıklar Hemşireliği Klinik El Kitabı, Çeviri Editörü: Doç. Dr. Özlem Bilik , Prof. Dr. Hatice Mert, Palme Yayınevi. Ankara. Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Çeviri Editörleri Prof. Dr. Firdevs Erdemir, Prof. Dr. Gülengün Türk, Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | 0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | %0 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
| Toplam | %0 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 14 | 4 | 56 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 14 | 4 | 56 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 14 | 4 | 56 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Vaka Çalışması | 14 | 4 | 56 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 14 | 2 | 28 |
| Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması | Laboratuar | 14 | 4 | 56 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 14 | 4 | 56 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Kısa Sınav 1 | Kısa Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Kısa Sınav 2 | Kısa Sınav 2 | 1 | 1 | 1 |
| Uygulama 1 | Uygulama 1 | 1 | 8 | 8 |
| Final | Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 376 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 14,75 | |||
| AKTS | 15,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Derse Giriş ve Tanışma, Ders programı hakkında bilgilendirme Temel ilkeler, cerrahi gerektiren durumlar, cerrahinin hasta üzerindeki etkileri Klinik Uygulama Belgelerinin Hazırlanması | Ders Sözlü Tartışmalı Ders |
| 2 | Klinik uygulama hakkında bilgilendirme Sıvı-elektrolit, asit baz dengesi-dengesizliği, Şok | Ders Laboratuar Sözlü Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
| 3 | Cerrahi asepsi ve hastane enfeksiyonları Homeostazis ve stres tepkisi, Basınç yaraları | Ders Vaka Çalışması Sözlü Laboratuar Beyin Fırtınası |
| 4 | Yara iyileşmesi ve hemşirelik bakımı, Yanık ve hemşirelik bakımı | Ders Vaka Çalışması Laboratuar Sözlü |
| 5 | Ameliyat öncesi, sırası ve sonrası bakım, ERAS protokolleri | Ders Laboratuar Sözlü Beyin Fırtınası Grup Çalışması |
| 6 | Solunum sisteminin cerrahi hastalıkları ve hemşirelik bakımı | Ders Vaka Çalışması Laboratuar Sözlü |
| 7 | Kas-iskelet sisteminin cerrahi hastalıkları ve hemşirelik bakımı | Ders Vaka Çalışması Laboratuar Sözlü |
| 8 | Sinir sisteminin cerrahi hastalıkları ve hemşirelik bakımı | Ders Vaka Çalışması Sözlü Grup Çalışması |
| 9 | Üriner sistemin cerrahi hastalıkları ve hemşirelik bakımı | Ders Vaka Çalışması Sözlü |
| 10 | Gastrointestinal sistemin cerrahi hastalıkları ve hemşirelik bakımı | Ders Vaka Çalışması Laboratuar Sözlü Grup Çalışması |
| 11 | Endokrin sisteminin cerrahi hastalıkları ve hemşirelik bakımı | Ders Vaka Çalışması Sözlü |
| 12 | Kalp-damar sisteminin cerrahi hastalıkları ve hemşirelik bakımı | Ders Vaka Çalışması Sözlü Grup Çalışması |
| 13 | Meme cerrahisi-transplantasyonlar | Ders Vaka Çalışması Sözlü Beyin Fırtınası |
| 14 | Göz hastalıkları, kulak burun boğaz hastalıkları | Ders Vaka Çalışması Sözlü |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Vücudun çeşitli sistemlerini etkileyen yaygın cerrahi girişim gerektiren durumlarda cerrahi hastasının bakım gereksinimlerini belirler, Saptanan bakım gereksinimleri doğrultusunda gerekli hemşirelik girişimlerini uygular ve sonuçlarını değerlendirir. | Yazılı Sınav Laboratuvar Çalışması | Vaka Çalışması Laboratuar Sözlü | Önceden planlanmış özel beceriler Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
| Geçirilecek/geçirilen cerrahi girişime özgü hasta ve ailesinin eğitimini bilir. | Yazılı Sınav Laboratuvar Çalışması | Laboratuar Sözlü Vaka Çalışması | Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum Önceden planlanmış özel beceriler |
| Ameliyat öncesi hasta hazırlığı ile ameliyat sırası ve sonrası hemşirelik bakımını yapar. | Yazılı Sınav Laboratuvar Çalışması | Laboratuar Sözlü | Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
| Cerrahi klinikler için önemli olan hızlı ve doğru karar verme becerisini kullanır. | Yazılı Sınav | Vaka Çalışması Sözlü | Önceden planlanmış özel beceriler Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
| Cerrahi hastalıkları hemşireliğine ilişkin temel kavramları tanır. | Yazılı Sınav | Sözlü | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Vücudun çeşitli sistemlerini etkileyen yaygın cerrahi girişim gerektiren durumlarda cerrahi hastasının bakım gereksinimlerini belirler, Saptanan bakım gereksinimleri doğrultusunda gerekli hemşirelik girişimlerini uygular ve sonuçlarını değerlendirir. | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 3 | 5 | ;
| Geçirilecek/geçirilen cerrahi girişime özgü hasta ve ailesinin eğitimini bilir. | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | ;
| Ameliyat öncesi hasta hazırlığı ile ameliyat sırası ve sonrası hemşirelik bakımını yapar. | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 3 | 5 | 3 | 5 | ;
| Cerrahi klinikler için önemli olan hızlı ve doğru karar verme becerisini kullanır. | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 3 | 5 | ;
| Cerrahi hastalıkları hemşireliğine ilişkin temel kavramları tanır. | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 5 | ;
| Ortalama Değer | 4,8 | 5 | 5 | 4 | 4,8 | 5 | 5 | 4,4 | 5 | 4,2 | 5 | 4 | 4,8 | 3 | 5 |