| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Doğum - Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği | HEM301 | 5 | 4 + 16 | 15,0 |
| Birim Bölüm | HEMŞİRELİK |
| Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Derslerde öğrenme sürecini desteklemek amacıyla farklı öğretim yöntem ve teknikleri bir arada kullanılmaktadır. Öncelikli yöntemlerden biri anlatım yöntemidir. Bu yöntem, öğrencilerin temel bilgileri düzenli ve sistematik şekilde edinmelerini sağlar. Özellikle teorik bilgilerin aktarılmasında, konunun ana hatlarının kavratılmasında anlatım oldukça etkilidir. Anlatımı destekleyen bir diğer yöntem soru-cevap tekniğidir. Bu teknik, öğrencilerin derse aktif katılımını artırmakta, öğretim elemanıyla etkileşim kurmalarına ve konuyu daha derinlemesine anlamalarına imkân tanımaktadır. Öğrenciler, merak ettikleri noktaları sorarak açıklığa kavuşturmakta, öğretim elemanı da öğrenmenin düzeyini ölçme fırsatı bulmaktadır. Örneklendirme yöntemi ile soyut kavramlar somutlaştırılmakta, teorik bilgilerin günlük yaşam ve klinik uygulamalarla bağlantısı kurulmaktadır. Bu sayede öğrenciler, öğrendiklerini daha kalıcı şekilde içselleştirmekte ve ileride mesleki uygulamalarda kullanabilecek hale gelmektedir. Bunların yanında görsel materyallerin kullanımı (şemalar, resimler, maketler, videolar) öğrenmeyi zenginleştiren önemli bir tekniktir. Görsel unsurlar, karmaşık anatomik yapılar ya da fizyolojik süreçlerin anlaşılmasını kolaylaştırmakta, bilgilerin zihinde daha iyi yapılandırılmasına yardımcı olmaktadır. Öğrencilerin yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerini geliştirmek amacıyla beyin fırtınası tekniği de kullanılmaktadır. Bu teknik, özellikle riskli gebelikler, doğum komplikasyonları ya da bakım planları gibi çok yönlü çözüm gerektiren konularda farklı bakış açılarının ortaya çıkmasını sağlamaktadır. Klinik uygulamalara hazırlık açısından laboratuvarda gösterip yaptırma (demonstrasyon) yöntemi önemli yer tutmaktadır. Öğretim elemanı, belirli bir uygulamayı adım adım göstererek öğrencilerin görsel olarak öğrenmelerini sağlamakta, ardından öğrencilerin aynı işlemi uygulamasıyla öğrenme pekiştirilmektedir. Ayrıca, vaka analizi ve vaka örnekleri yöntemiyle öğrenciler gerçek yaşamdan alınan hasta senaryoları üzerinde çalışmaktadır. Bu yöntem, hem kuramsal bilginin klinik pratiğe aktarılmasını kolaylaştırmakta hem de öğrencilerin eleştirel düşünme, karar verme ve hemşirelik bakımını planlama becerilerini geliştirmektedir. Son olarak, video kullanımı da derslerde öğrenmeyi destekleyen araçlardan biridir. Özellikle doğum süreci, cerrahi girişimler veya klinik uygulamaların izlenmesi gibi durumlarda video materyalleri, öğrencilerin gözlem yapmasını, doğru teknikleri öğrenmesini ve pekiştirmesini sağlamaktadır. |
| EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Berrak MIZRAK ŞAHİN (Yıl: 2022 - 2023) |
| Ders Veren | Arş. Gör. Merve ÇAĞLAR |
| Amaç |
Bu dersin amacı, öğrencilerin sağlıklı ve riskli gebelikler, doğum ve doğum sonrası dönemde kadın bakımını planlama, uygulama ve değerlendirme becerilerini geliştirmelerini sağlamaktır. Öğrenciler, birey, aile ve toplum düzeyinde kadın sağlığını koruma ve geliştirme, gebelik süreci ile ilgili riskleri tanıma ve uygun hemşirelik müdahalelerini gerçekleştirme yetkinliği kazanır. |
| Ders İçeriği |
Üreme sistemi yapı ve fonksiyonu Üreme fizyolojsi Gebeliğin oluşumu ve intrauterin Gelişim Genetik Danışmanlık ve Prekonsepsiyonel Bakım Doğum Öncesi Dönem Gebelikte Annenin Fizyolojisi Doğum Öncesi Bakım Gebelik Dönemi Sorunları ve Hemşirelik Bakımı Normal Doğum Eylemi Doğum Eyleminde Riskli Durumlar Doğum Sonu Dönem Doğum Sonu Dönemde Riskli Durumlar Normal Yenidoğan Aile Planlaması Jinekolojik tanı ve tedavi yöntemleri Amenore, Anormal uterus kanamaları, PMS, pelvik ağrı Üriner inkontinans Pelvik yapı bozuklukları (POP, fistül) Üreme organ enfeksiyonları Cinsel yolla bulaşan enfeksiyonlar Jinekolojik iyi huylu oluşumlar Jinekolojik kanserler, hemşirelik bakımı İnfertilite ve yardımcı üreme teknikleri Klimakterik dönem Kadının Yaşam Dönemlerinde Cinsel Sağlık Toplumsal Cinsiyet ve Kadına Yönelik Şiddet |
| Ders Kaynakları |
Cunningham F.G.,Gant N.F., LevenoK.J.Gilstrap L.C., Haut J.C., Wenstrom K.D.: Williams Obstetrics. McGraw-HillCompanies., Newyork, 2001.
Demir N.: Normal doğum. Ed: M.S Belzaç., Demir N., Koç A., Yüksel A.,ObstetrikMaternal-Fetal Tıp ve Perinatoloji. Kozan Ofset, 2001. Coşkun A.: Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2012. Kızılkaya Beji N. (Ed.): Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2015. Taşkın L.: Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. Genişletilmiş III. Baskı, Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara, 2016. |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 25 |
| Uygulama 1 | 30 |
| Toplam | 55 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %45 |
| Toplam | %45 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %55 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %45 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 2 | 5 | 10 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler | Seminer | 0 | 0 | 0 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Rol Yapma / Drama | 2 | 1 | 2 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme | Konuk Konuşmacı | 0 | 0 | 0 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme | Panel | 0 | 0 | 0 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum | Sözlü | 2 | 1 | 2 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma | İnceleme / Anket Çalışması | 4 | 1 | 4 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri | Benzetim | 0 | 0 | 0 |
| Gözlem/durumları işleme, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma | Saha / Arazi Çalışması | 16 | 14 | 224 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 0 | 0 | 0 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 2 | 1 | 2 |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 4 | 14 | 56 |
| Gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, yönetsel beceriler, Önceden planlanmış özel beceriler | Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri | 1 | 1 | 1 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme | Gösterim | 4 | 1 | 4 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 4 | 4 | 16 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Vaka Çalışması | 2 | 4 | 8 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Küçük Grup Tartışması | 1 | 1 | 1 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 14 | 14 |
| Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması | Laboratuar | 0 | 0 | 0 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Özel Destek / Yapısal Örnekler | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Uygulama 1 | Uygulama 1 | 2 | 14 | 28 |
| Final | Final | 6 | 1 | 6 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 379 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 14,86 | |||
| AKTS | 15,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Dersine Giriş Üreme Sistemi Anatomi ve Fizyolojisi | |
| 2 | Genetik Hastalıkların Önlenmesi ve Genetik Danışmanlık Üreme Sisteminin Hormonal Kontrolü ve Üreme Siklusu | |
| 3 | Gebeliğin fizyolojisi Gebelikte Maternal ve Fetal Sağlığı Değerlendirme | |
| 4 | Gebelik Dönemi Sorunları ve Hemşirelik Bakımı | Vaka Çalışması Laboratuar |
| 5 | Doğum Öncesi Bakım | |
| 6 | Doğum Eylemi ve Doğum Sonrası Hemşirelik Bakımı | |
| 7 | Sağlıklı ve Riskli Yenidoğan Bakımı | |
| 8 | Vize haftası | |
| 9 | Aile Planlaması İnfertilite ve Yardımcı Üreme Teknikleri | |
| 10 | Klimakteryum ve Menapoz | |
| 11 | Üreme Sistemi Enfeksiyonları Cinsel Yolla Bulaşan Enfeksiyonlar | |
| 12 | Sık Görülen Jinekolojik Sorunlar | |
| 13 | Jinekolojik Kanserler | |
| 14 | Jinekolojide Kullanılan Tanı ve Tedavi Yöntemleri |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Puerperium ve Laktasyonda bakımı bilir. Emzirme danışmanlığı yapar | |||
| Gebelikte annenin fizyolojisini ve gebelik komplikasyonlarını bilir | |||
| Normal ve komplikasyonlu doğum eylemini bilir. Normal ve riskli yeni doğanın fizyolojisi ve bakım gereksinimlerini bilir. | |||
| Üreme sisteminin anatomi ve fizyolojisini bilir. Üreme siklusunu kavrar | |||
| İnfertilitede tanı ve tedavi işlemlerini bilir Jinekolojide tanı ve tedavi yöntemlerini bilir |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |