| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Bulaşıcı Hastalıklar ve Epidemiyoloji | HEM303 | 5 | 3 + 0 | 5,0 |
| Birim Bölüm | HEMŞİRELİK |
| Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüzyüze |
| EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Berrin ÇELİK |
| Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Eylül Gülnur ERDOĞAN Dr. Öğr. Üyesi Berrin ÇELİK |
| Amaç |
Bulaşıcı hastalıklar ve epidemiyoloji kavramlarını tanımlayabilmesi, mikroorganizma,, konakçı ve çevrenin önemini bilmesi, Bulaşıcı Hastalıklar ve Epidemiyoloji ilişkisini öğrenmesi ve epidemiyolojik araştırma yöntemlerini bilmesi |
| Ders İçeriği |
Bulaşıcı hastalıkların tanımı ve toplum açısından önemi, epidemiyolojisi, bulaşma yolları, enfeksiyon zinciri, bulaşıcı hastalıklarda sürveyans, korunma ve kontrol, hava yolu ile su ve besinle, cinsel yolla, vektörlerle bulaşan hastalıklar, salgın tanımı, incelenmesi |
| Ders Kaynakları |
Allender, J. A. Rector C., Warner, K.D. Community health nursing : promoting and protecting the public's health. Philadelphia : Wolters Kluwer, 2010.
Güven Tezcan S. (2017). Temel Epidemiyoloji, Ankara: Hipokrat Kitabevi Friis, R. H., & Sellers, T. A. (2014). Epidemiology for public health practice. Jones & Bartlett Publishers. Güler Ç., Akın L (2015). Halk Sağlığı Temel Bilgiler, Haccettepe Üniversitesi Yayınları , Ankara |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 35 |
| Kısa Sınav 1 | 5 |
| Toplam | 40 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %60 |
| Toplam | %60 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
10
|
|
Destek Dersleri
|
20
|
|
Ek Dersler
|
10
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
30
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
20
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
10
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 3 | 6 | 18 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 2 | 6 | 12 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 2 | 6 | 12 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Küçük Grup Tartışması | 1 | 6 | 6 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 2 | 6 | 12 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum | Sözlü | 2 | 6 | 12 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Vaka Çalışması | 2 | 6 | 12 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Final | Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 128 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 5,02 | |||
| AKTS | 5,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Derse Giriş | Beyin Fırtınası |
| 2 | Epidemiyolojinin tanımı, tarihsel gelişimi | Problem Çözme |
| 3 | Epidemiyolojinin kullanım alanları Epidemiyolojide sağlığı etkileyen faktörler | Tartışmalı Ders |
| 4 | Bulaşıcı Hastalıklara Giriş Bulaşıcı Hastalıkları Yapan Etkenlerin Özellikleri ve Enfeksiyon Zinciri | Beyin Fırtınası |
| 5 | Epidemiyoloji Alanındaki Başarılar | Grup Çalışması |
| 6 | Bulaşıcı hastalıkların sistemler üzerindeki etkisi | Sözlü |
| 7 | Enfeksiyonlardan Korunmada Bağışıklama Kan Yolu ile Bulaşan Enfeksiyon Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | Grup Çalışması |
| 8 | Ara Sınav | Problem Çözme |
| 9 | Sterilizasyon Yöntemleri | Grup Çalışması |
| 10 | Normal Vücut Florası ve Konak–Parazit İlişkisi | Küçük Grup Tartışması |
| 11 | Deri ve Mukoza Yolu ile Bulaşan Enfeksiyon Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı Vektörlerle/ Zoonozlarla Bulaşan Enfeksiyon Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | Gösterim |
| 12 | Sindirim ve Solunum Yoluyla Bulaşan Enfeksiyon Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | Sözlü Benzetim |
| 13 | Afetlerde Çevre Sağlığı ve Aşılama | Grup Çalışması |
| 14 | Türkiye’de Endemik Hastalıklar | Sözlü |
| 15 | Bulaşıcı Hastalıkların Oluşmasında Mikroorganizmaya ve Konağa Ait Faktörler | Sınıf Dışı Çalışma Problem Çözme |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Hastalık ve sağlık durumlarının dağılımını etken çevre konakçı arasındaki ilişkiyi kullanarak açıklayabilir | Sözlü Sınav | Problem Çözme | Önceden planlanmış özel beceriler |
| Birey ve topluma bakım verirken epidemiyolojik yaklaşımı kullanmanın önemini benimser | Sözlü Sınav Ödev / Proje | Sözlü Küçük Grup Tartışması Gösterim | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
| Epidemiyolojik çalışmalara katılmaya ve çalışma sonuçlarını kullanmaya isteklidir | Yazılı Sınav | Gösterim | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
| Epidemiyolojik çalışmaların niteliklerini ve yapılma amaçlarını bilir | Ödev / Proje | Vaka Çalışması | Önceden planlanmış özel beceriler |
| Epidemiyolojik çalışmaların yapılmasında klinikte ve sahada yaptığı gözlemlerin ve kayıt tutmanın önemini kavrar | Sunum / Seminer | Grup Çalışması | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Hastalık ve sağlık durumlarının dağılımını etken çevre konakçı arasındaki ilişkiyi kullanarak açıklayabilir | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | ;
| Birey ve topluma bakım verirken epidemiyolojik yaklaşımı kullanmanın önemini benimser | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | ;
| Epidemiyolojik çalışmalara katılmaya ve çalışma sonuçlarını kullanmaya isteklidir | 3 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | ;
| Epidemiyolojik çalışmaların niteliklerini ve yapılma amaçlarını bilir | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 2 | 3 | ;
| Epidemiyolojik çalışmaların yapılmasında klinikte ve sahada yaptığı gözlemlerin ve kayıt tutmanın önemini kavrar | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | ;
| Ortalama Değer | 3 | 4,2 | 5 | 5 | 4,8 | 4,8 | 4,2 | 4,8 | 5 | 4,6 | 4,6 | 4,8 | 4,8 | 2,8 | 3 |