EN
  • Anasayfa
  • HEM303 Bulaşıcı Hastalıklar ve Epidemiyoloji (2025 - 2026 / 5. Yarıyıl)
  • EN
HEM303 - Bulaşıcı Hastalıklar ve Epidemiyoloji
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Bulaşıcı Hastalıklar ve Epidemiyoloji HEM303 5 3 + 0 5,0 Pdf
Birim Bölüm
HEMŞİRELİK
Derece Seviye Lisans - Zorunlu - Türkçe
Dersin Verilişi Yüzyüze
EBS Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Berrin ÇELİK
Ders Veren Dr. Öğr. Üyesi Eylül Gülnur ERDOĞAN Dr. Öğr. Üyesi Berrin ÇELİK
Amaç

Bulaşıcı hastalıklar ve epidemiyoloji kavramlarını tanımlayabilmesi, mikroorganizma,, konakçı ve çevrenin önemini bilmesi, Bulaşıcı Hastalıklar ve Epidemiyoloji ilişkisini öğrenmesi ve epidemiyolojik araştırma yöntemlerini bilmesi

Ders İçeriği

Bulaşıcı hastalıkların tanımı ve toplum açısından önemi, epidemiyolojisi, bulaşma yolları, enfeksiyon zinciri, bulaşıcı hastalıklarda sürveyans, korunma ve kontrol, hava yolu ile su ve besinle, cinsel yolla, vektörlerle bulaşan hastalıklar, salgın tanımı, incelenmesi

Ders Kaynakları Allender, J. A. Rector C., Warner, K.D. Community health nursing : promoting and protecting the public's health. Philadelphia : Wolters Kluwer, 2010.
Güven Tezcan S. (2017). Temel Epidemiyoloji, Ankara: Hipokrat Kitabevi
Friis, R. H., & Sellers, T. A. (2014). Epidemiology for public health practice. Jones & Bartlett Publishers.
Güler Ç., Akın L (2015). Halk Sağlığı Temel Bilgiler, Haccettepe Üniversitesi Yayınları , Ankara
Açıldığı Öğretim Yılı 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 35
Kısa Sınav 1 5
Toplam 40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %60
Toplam %60
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %60
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
10
Destek Dersleri
20
Ek Dersler
10
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
30
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
20
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
10
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 3 14 42
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 3 6 18
Önceden planlanmış özel beceriler Problem Çözme 2 6 12
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Beyin Fırtınası 2 6 12
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Küçük Grup Tartışması 1 6 6
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması Grup Çalışması 2 6 12
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum Sözlü 2 6 12
Önceden planlanmış özel beceriler Vaka Çalışması 2 6 12
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 1 1 1
Final Final 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 128
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 5,02
AKTS 5,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Derse Giriş Beyin Fırtınası
2 Epidemiyolojinin tanımı, tarihsel gelişimi Problem Çözme
3 Epidemiyolojinin kullanım alanları Epidemiyolojide sağlığı etkileyen faktörler Tartışmalı Ders
4 Bulaşıcı Hastalıklara Giriş Bulaşıcı Hastalıkları Yapan Etkenlerin Özellikleri ve Enfeksiyon Zinciri Beyin Fırtınası
5 Epidemiyoloji Alanındaki Başarılar Grup Çalışması
6 Bulaşıcı hastalıkların sistemler üzerindeki etkisi Sözlü
7 Enfeksiyonlardan Korunmada Bağışıklama Kan Yolu ile Bulaşan Enfeksiyon Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı Grup Çalışması
8 Ara Sınav Problem Çözme
9 Sterilizasyon Yöntemleri Grup Çalışması
10 Normal Vücut Florası ve Konak–Parazit İlişkisi Küçük Grup Tartışması
11 Deri ve Mukoza Yolu ile Bulaşan Enfeksiyon Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı Vektörlerle/ Zoonozlarla Bulaşan Enfeksiyon Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı Gösterim
12 Sindirim ve Solunum Yoluyla Bulaşan Enfeksiyon Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı Sözlü Benzetim
13 Afetlerde Çevre Sağlığı ve Aşılama Grup Çalışması
14 Türkiye’de Endemik Hastalıklar Sözlü
15 Bulaşıcı Hastalıkların Oluşmasında Mikroorganizmaya ve Konağa Ait Faktörler Sınıf Dışı Çalışma Problem Çözme
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Hastalık ve sağlık durumlarının dağılımını etken çevre konakçı arasındaki ilişkiyi kullanarak açıklayabilir Sözlü Sınav Problem Çözme Önceden planlanmış özel beceriler
Birey ve topluma bakım verirken epidemiyolojik yaklaşımı kullanmanın önemini benimser Sözlü Sınav Ödev / Proje Sözlü Küçük Grup Tartışması Gösterim Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme
Epidemiyolojik çalışmalara katılmaya ve çalışma sonuçlarını kullanmaya isteklidir Yazılı Sınav Gösterim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme
Epidemiyolojik çalışmaların niteliklerini ve yapılma amaçlarını bilir Ödev / Proje Vaka Çalışması Önceden planlanmış özel beceriler
Epidemiyolojik çalışmaların yapılmasında klinikte ve sahada yaptığı gözlemlerin ve kayıt tutmanın önemini kavrar Sunum / Seminer Grup Çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
Hastalık ve sağlık durumlarının dağılımını etken çevre konakçı arasındaki ilişkiyi kullanarak açıklayabilir 3 4 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 3 3
Birey ve topluma bakım verirken epidemiyolojik yaklaşımı kullanmanın önemini benimser 3 4 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 3 3
Epidemiyolojik çalışmalara katılmaya ve çalışma sonuçlarını kullanmaya isteklidir 3 4 5 5 4 4 3 4 5 3 3 4 4 3 3
Epidemiyolojik çalışmaların niteliklerini ve yapılma amaçlarını bilir 3 4 5 5 5 5 4 5 5 5 5 5 5 2 3
Epidemiyolojik çalışmaların yapılmasında klinikte ve sahada yaptığı gözlemlerin ve kayıt tutmanın önemini kavrar 3 5 5 5 5 5 4 5 5 5 5 5 5 3 3
Ortalama Değer 3 4,2 5 5 4,8 4,8 4,2 4,8 5 4,6 4,6 4,8 4,8 2,8 3