| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Psikiyatri Hemşireliği | HEM401 | 7 | 4 + 12 | 15,0 |
| Birim Bölüm | HEMŞİRELİK |
| Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze eğitim |
| EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Sevinç MERSİN |
| Ders Veren | Doç. Dr. Sevinç MERSİN Doç. Dr. Neşe MERCAN |
| Amaç |
Ruh hastalıkları ve bakımı konusunda bilgi ve beceri sahibi olma, ruh hastalıklarına ilişkin sorunları saptayabilme, planlamaya uygun girişimleri yapabilme ve değerlendirebilme becerisi kazandırmak. |
| Ders İçeriği |
Ruhsal hastalıklarda hemşireliğe ilişkin temel kavramların öğrenilmesi,ruh hastalıklarında tedavi takibi açısından durum değerlendirmesini yapabilecek ve ruh sağlığının sürdürülmesi için gerekli olacak teorik ve uygulama becerilerinin ders ve hastane ortamında kazandırılması |
| Ders Kaynakları |
Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliği, Davut Karagöz, Dinamik Akademi Yayınları, 2011
Psikiyatri Ruh Sağlığı Hemşireliği, Özcan C.T. Gürhan, N.,Akademisyen Tıp Kitabevi, 2015 Psikososyal Hemşirelik, Fatma Öz; Meral Demiralp,Akademisyen Tıp Kitabevi, 2014 Baysan, L., Mutlu, E. (2018). Etik İlkeler Işığında Geçmişten Günümüze Psikiyatri. Türkiye Klinikleri Tıp Etiği-Hukuku Tarihi Dergisi, 26(3), 148-155.2. Karataş, S. (2020). Dünden Bugüne Psikiyatri Hemşireliği ve Toplum Ruh Sağlığı Hizmetlerinin Sunumunda Yaşanan Etik Sorunlar. Journal of Medical Sciences, 1(3), 34-38. Videbeck SL. Foundation of psychiatric-mental health nursing. Psychiatric-Mental Health Nursing. 5th ed. China: Lippincott Willliams & Wilkins; 2011. p.2-15. Çam, O., & Engin, E. (2021). Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Psikiyatri Hemşireliği Bakım Sanatı. İstanbul: İstanbul Tıp Kitapevi. |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 30 |
| Ödev 1 | 10 |
| Uygulama 1 | 10 |
| Uygulama 2 | 10 |
| Toplam | 60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %40 |
| Toplam | %40 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %40 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
100
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 1 | 14 | 14 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Özel Destek / Yapısal Örnekler | 4 | 4 | 16 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Rol Yapma / Drama | 10 | 4 | 40 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 10 | 4 | 40 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Vaka Çalışması | 10 | 4 | 40 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 1 | 3 | 3 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Küçük Grup Tartışması | 1 | 3 | 3 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme | Gösterim | 10 | 5 | 50 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri | Benzetim | 8 | 4 | 32 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler | Seminer | 3 | 2 | 6 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 2 | 4 | 8 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 2 | 12 | 24 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 3 | 3 | 9 |
| Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması | Laboratuar | 4 | 7 | 28 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma | İnceleme / Anket Çalışması | 3 | 4 | 12 |
| Gözlem/durumları işleme, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma | Saha / Arazi Çalışması | 2 | 7 | 14 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Uygulama 1 | Uygulama 1 | 1 | 1 | 1 |
| Final | Final | 1 | 1 | 1 |
| Uygulama 2 | Uygulama 2 | 1 | 1 | 1 |
| Ödev (Sunum) | Ödev (Sunum) | 1 | 1 | 1 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 345 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 13,53 | |||
| AKTS | 15,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Psikiyatri Hemşireliğine Giriş ve Psikiyatride Temel Kavramlar | Tartışmalı Ders |
| 2 | Ruhsal Değerlendirme ve Psikiyatrik Muayene | Tartışmalı Ders |
| 3 | Terapötik İletişim Teknikleri | Tartışmalı Ders |
| 4 | Şizofreni ve Diğer Psikotik Bozukluklarda Hemşirelik Bakımı | Tartışmalı Ders |
| 5 | Depresyon ve Bipolar Bozukluklarda Hemşirelik Bakımı | Tartışmalı Ders |
| 6 | Anksiyete ve Stres Bozukluklarında Hemşirelik Bakımı | Tartışmalı Ders |
| 7 | Psikiyatride Tedavi Yöntemleri ve Hemşirelik Rolleri | Tartışmalı Ders |
| 8 | Madde Kullanım Bozukluklarında ve Kişilik Bozukluklarında Hemşirelik Bakımı | Tartışmalı Ders |
| 9 | Konsültasyon ve Liyezon Psikiyatri Hemşireliği | Tartışmalı Ders |
| 10 | Çocuk Ruh Sağlığı ve Hemşirelik Bakımı | Tartışmalı Ders |
| 11 | Yeme Bozukluklarında ve Nörobilişsel Bozukluklarda Hemşirelik Bakımı | Tartışmalı Ders |
| 12 | Psikiyatride Etik ve Yasal Konular | Tartışmalı Ders |
| 13 | Psikiyatrik Rehabilitasyon ve Toplum Temelli Bakım | Tartışmalı Ders |
| 14 | Psikiyatride Ekip ve Hemşirelik Rolleri | Tartışmalı Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Öğrenci, psikiyatrik hastalıkları bilir ve bu hastalıklarda hemşirelik bakımı verebilir. | |||
| Öğrenci, psikiyatrik tedavileri bilir ve tedavileri uygular, sonuçlarını değerlendirebilir. | |||
| Öğrenci, toplumun ruh sağlığını koruma ve geliştirmeye ilişkin rollerini bilir, toplumun ruh sağlığını koruma ve geliştirmeye yönelik yeni roller geliştirebilir. | |||
| Öğrenci, psikiyatrik bakımda etik ilkeleri uygular. | |||
| Öğrenci, psikiyatri' de kullanılan temel kavramları bilir ve ruhsal hasta muayenesi yapabilir. |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenci, psikiyatrik hastalıkları bilir ve bu hastalıklarda hemşirelik bakımı verebilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 5 | ;
| Öğrenci, psikiyatrik tedavileri bilir ve tedavileri uygular, sonuçlarını değerlendirebilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 5 | ;
| Öğrenci, toplumun ruh sağlığını koruma ve geliştirmeye ilişkin rollerini bilir, toplumun ruh sağlığını koruma ve geliştirmeye yönelik yeni roller geliştirebilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 5 | ;
| Öğrenci, psikiyatrik bakımda etik ilkeleri uygular. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 5 | ;
| Öğrenci, psikiyatri' de kullanılan temel kavramları bilir ve ruhsal hasta muayenesi yapabilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 5 | ;
| Ortalama Değer | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 5 |