Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Farmakovijilans | TLT127 | 1 | 2 + 0 | 2,0 |
Birim Bölüm | TIBBİ LABORATUVAR TEKNİKLERİ |
Derece Seviye | Ön Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze. |
EBS Koordinatörü | Öğr. Gör. Bilge ÇİFTCİ |
Ders Veren | Öğr. Gör. Bilge ÇİFTCİ |
Amaç |
Bu dersin amacı, ilaçların pazara sunulduktan sonra güvenliklerini izlemek ve ilaçların istenmeyen etkilerinin, etkileşimlerinin, yan etkilerinin ve diğer güvenlik risklerinin belirlenmesi üzerine bilgi vermektir. Bu ders, öğrencilere farmakovijilansın temel ilkelerini, ilaç güvenliği değerlendirme yöntemlerini, yan etki raporlama sistemlerini ve ilaç güvenliği ile ilgili düzenleyici gereklilikleri öğretmeyi amaçlar. Ayrıca, farmakovijilans verilerinin toplanması, analiz edilmesi ve kamu sağlığını korumak amacıyla bu verilerin nasıl kullanılacağını anlamalarına yardımcı olur. Ders, ilaçların daha güvenli kullanımını sağlamak ve potansiyel riskleri minimize etmek için etkili izleme ve raporlama sistemlerinin önemini vurgulamaktadır. |
Ders İçeriği |
Farmakovijilans dersi, ilaçların güvenliğini izlemek, yan etkilerini değerlendirmek ve ilaç güvenliği konusunda öğrencilere kapsamlı bir bilgi sunmayı amaçlar. Dersin içeriğinde, farmakovijilansın tanımı, amacı ve ilaç güvenliğinin toplumsal sağlık üzerindeki önemi ele alınır. İlaçların yan etkileri, istenmeyen etkiler ve farmasötik risklerin sınıflandırılmasıyla birlikte, ilaç güvenliği verilerinin toplanması, raporlanması ve izlenmesi gibi süreçler detaylı bir şekilde işlenir. Ayrıca, dünya çapında kullanılan ilaç güvenliği raporlama sistemleri, yan etkilerin bildirilmesi, ilaç etkileşimlerinin güvenlik üzerindeki etkileri ve farmakovijilans verilerinin analizi konuları da dersin kapsamına dahildir. Öğrenciler, ulusal ve uluslararası düzenlemeler, yasal yükümlülükler ve etik sorumluluklar hakkında bilgi sahibi olurken, ilaç güvenliği izleme sistemlerinin geleceği ve teknolojik gelişmeler üzerine de bilgi edinirler. Bu ders, farmakovijilansın sağlık sistemindeki rolünü anlamalarına ve ilaç güvenliği ile ilgili etkin analizler yaparak toplumsal sağlığı korumalarına yardımcı olur. |
Ders Kaynakları |
Kayaalp Akılcı Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji, Oğuz Kayaalp
Lippincott Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları Farmakoloji |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 30 |
Ödev 1 | 20 |
Toplam | 50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %50 |
Toplam | %50 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
100
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme | Gösterim | 1 | 14 | 14 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 3 | 1 | 3 |
Final | Final | 4 | 1 | 4 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 2 | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 51 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 2 | |||
AKTS | 2,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Giriş ve Genel Bilgiler | Ders Gösterim |
2 | Farmakokinetik | Ders Gösterim |
3 | Farmakodinamik | Ders Gösterim |
4 | İlaç Uygulama Yolları | Ders Gösterim |
5 | Advers Etki Çeşitleri | Ders Gösterim |
5 | Advers Etki Çeşitleri | Ders Gösterim |
8 | İlaç Geri Çekme Kılavuzu | Ders Gösterim |
8 | İlaç Geri Çekme Kılavuzu | Ders Gösterim |
9 | İlaç Firmaları ve Veri Tabanları | Ders Gösterim |
10 | Bitkisel İlaçların Güvenliği | Ders Gösterim |
11 | İlaç Etkisini Değiştiren Faktörler | Ders Gösterim |
12 | Geri Çekilen İlaçlara Örnekler | Ders Gösterim |
12 | Geri Çekilen İlaçlara Örnekler | Ders Gösterim |
12 | Geri Çekilen İlaçlara Örnekler | Ders Gösterim |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
İlaç etki mekanizmalarını çözümleyebilecek ve farmakokinetik ile ilgili mekanizmaları tartışabilecektir. | Yazılı Sınav | Ders Gösterim | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
İlaçların etki mekanizmalarını ile ters ilaç etkileri arasındaki ilişkiyi tartışabilecektir. | Yazılı Sınav | Ders Gösterim | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
Ters ilaç etkilerinin sistemler düzeyindeki önemini tartışabilecektir. | Yazılı Sınav | Ders Gösterim | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
İlaç etki mekanizmalarını çözümleyebilecek ve farmakokinetik ile ilgili mekanizmaları tartışabilecektir. | 5 | 0 | 5 | 0 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | ;
İlaçların etki mekanizmalarını ile ters ilaç etkileri arasındaki ilişkiyi tartışabilecektir. | 4 | 0 | 5 | 0 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 | ;
Ters ilaç etkilerinin sistemler düzeyindeki önemini tartışabilecektir. | 5 | 0 | 4 | 0 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 | ;
Ortalama Değer | 4,67 | 0 | 4,67 | 0 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4,67 |