| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Embriyoloji | TLT219 | 3 | 2 + 0 | 3,0 |
| Birim Bölüm | TIBBİ LABORATUVAR TEKNİKLERİ |
| Derece Seviye | Ön Lisans - Zorunlu - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
| EBS Koordinatörü | Öğr. Gör. Dr. Merve GÖZTEPE (Yıl: 2025 - 2026) |
| Ders Veren | Öğr. Gör. Dr. Merve GÖZTEPE |
| Amaç |
Öğrencilere embriyonik gelişim sürecinin temel aşamalarını, gelişimsel bozuklukların nedenlerini ve prenatal tanı yöntemlerini öğreterek normal ve anormal gelişimi ayırt etme becerisi kazandırmaktır. |
| Ders İçeriği |
Bu ders; gametogenez, fertilizasyon, implantasyon, gastrulasyon, organogenez gibi embriyonik gelişim evrelerini; gelişimsel bozuklukların nedenlerini; infertilite süreçlerini ve prenatal tanı yöntemlerini kapsar. |
| Ders Kaynakları |
Sadler, T. W. (2019). Langman’ın Tıbbi Embriyolojisi (14. baskı, Çev. Ed. [Çevirmen Adı]). Wolters Kluwer. (Orijinal eser 2019’da yayımlandı.)
|
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 30 |
| Kısa Sınav 1 | 20 |
| Toplam | 50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %50 |
| Toplam | %50 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
100
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme | Gösterim | 2 | 14 | 28 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 2 | 3 | 6 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 5 | 1 | 5 |
| Final | Final | 8 | 1 | 8 |
| Kısa Sınav 1 | Kısa Sınav 1 | 3 | 1 | 3 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,06 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Embriyolojinin tarihçesi, temel kavramlar, gametogenez öncesi süreç | Ders Gösterim |
| 2 | Gamet oluşumu, olgunlaşma, hormonal kontrol | Ders Gösterim |
| 3 | Ovulasyon, döllenme, zigot oluşumu ve erken gelişim | Ders Gösterim |
| 4 | İlk hücre bölünmeleri, blastosist oluşumu, implantasyon öncesi dönem | Ders Gösterim |
| 5 | Endometriuma yerleşme, trofoblast farklılaşması, ektopik gebelikler | Ders Gösterim |
| 5 | Embriyonik tabakaların oluşumu, primitif çizgi, hücre göçleri | |
| 6 | Nöral tüp gelişimi, nöral krista hücreleri, erken sistem gelişimi | Ders Gösterim |
| 7 | Nörülasyon ve Organ Gelişimi | Ders Gösterim |
| 8 | İnfertilite ve Yardımcı Üreme Teknikleri | Ders Gösterim |
| 9 | Embriyonik Dönemde Gelişimsel Bozukluklar | Ders Gösterim |
| 9 | Embriyonik Dönemde Gelişimsel Bozukluklar | Ders Gösterim |
| 11 | Prenatal Tanı Yöntemleri | Ders Gösterim |
| 11 | Prenatal Tanı Yöntemleri | Ders Gösterim |
| 13 | Genel Değerlendirme & Klinik Senaryolar | Ders Gösterim |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Embriyonik gelişim sürecinin ilk üç ayında gerçekleşen hücresel ve doku düzeyindeki olayları (gametogenez, fertilizasyon, implantasyon, gastrulasyon, nörülasyon ve erken organogenez) açıklayabilir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Gösterim | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
| Gelişimsel bozuklukların nedenlerini, mekanizmalarını ve sonuçlarını (kromozomal anomaliler, teratojenik etkiler, konjenital malformasyonlar) tanımlayabilir ve bu bozuklukları embriyonik dönemle ilişkilendirebilir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Gösterim | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
| İnfertilite ve prenatal tanı yöntemlerini (ultrasonografi, maternal tarama testleri, amniyosentez, FISH, mikroarray vb.) embriyolojik temelleriyle birlikte kavrayarak uygun klinik senaryolarla ilişkilendirebilir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Gösterim | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Embriyonik gelişim sürecinin ilk üç ayında gerçekleşen hücresel ve doku düzeyindeki olayları (gametogenez, fertilizasyon, implantasyon, gastrulasyon, nörülasyon ve erken organogenez) açıklayabilir. | 5 | - | - | - | 5 | - | - | - | - | - | 5 | - | - | ;
| Gelişimsel bozuklukların nedenlerini, mekanizmalarını ve sonuçlarını (kromozomal anomaliler, teratojenik etkiler, konjenital malformasyonlar) tanımlayabilir ve bu bozuklukları embriyonik dönemle ilişkilendirebilir. | 5 | - | - | - | 5 | - | - | - | - | - | 5 | - | - | ;
| İnfertilite ve prenatal tanı yöntemlerini (ultrasonografi, maternal tarama testleri, amniyosentez, FISH, mikroarray vb.) embriyolojik temelleriyle birlikte kavrayarak uygun klinik senaryolarla ilişkilendirebilir. | 5 | - | - | - | 5 | - | - | - | - | - | 5 | - | - | ;
| Ortalama Değer | 5 | - | - | - | 5 | - | - | - | - | - | 5 | - | - |