EN
  • Anasayfa
  • ECE6035 İleri İşaret İşleme (2025 - 2026 / . Yarıyıl)
  • EN
ECE6035 - İleri İşaret İşleme
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
İleri İşaret İşleme ECE6035 3 + 0 7,5 Pdf
Birim Bölüm
ELEKTRONİK VE BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ - DR
Derece Seviye Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Anlatım + seminer: Kuramsal içerik ve güncel makale tartışmaları. Uygulama oturumları: Python/MATLAB ile sinyal işleme, açık veri setleri (EEG/ECG/EMG) üzerinde uygulama çalışmaları. Ödevler: Kod temelli mini projeler ve makale eleştirileri. Dönem projesi: Gerçek bir biyomedikal problem için veri toplama/ön işleme, modelleme, değerlendirme ve raporlama; sözlü sunum.
EBS Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Ali Osman SELVİ
Ders Veren
Amaç

Bu ders, lisansüstü düzeyde ileri işaret işlemeyi biyomedikal işaretlere (EEG, ECG, EMG, PPG vb.) uygulamalı olarak öğretmeyi hedefler. Öğrencilerin sürekli ve sayısal işaretlerin temelini kavraması; örnekleme, filtreleme, spektral ve zaman-frekans analizlerini doğru biçimde kullanması; temel istatistiksel modelleme, uyarlamalı yöntemler ve çok kanallı analiz yaklaşımlarını tanıması; ayrıca özellik çıkarımı ve sınıflandırma süreçlerini, gerektiğinde derin öğrenme tabanlı basit çözümlerle birlikte, gerçek veriler üzerinde uygulayabilmesi amaçlanır.

Ders İçeriği

Biyomedikal işaretlerin özellikleri, fizyolojik köken ve kayıt sistemleri Örnekleme, nicemleme, SNR, artefakt ve gürültü giderme (ICA/SSP/Notch) Zaman alanı analizleri, pencereler ve doğrusal filtre tasarımı Spektral analiz, Welch/Multitaper, tepe/ritim tespiti (ör. alfa, beta, HRV) Zaman-frekans: STFT, CWT/dalgek (wavelet), synchrosqueezing İstatistiksel modelleme: AR/ARMA, PSD kestirimi, durum-uzayı/Kalman Uyarlamalı filtreleme: LMS/RLS; hareket artefaktı ve bazal sürüklenme giderme Çok kanallı yöntemler: uzamsal filtreler, kaynak ayrıştırma (ICA/PCA), bağlanırlık ölçüleri Özellik çıkarımı ve seçimi; sınıflandırıcılar (LDA/SVM/Random Forest) Derin öğrenme: 1D-CNN, RNN/LSTM, self-supervised ve transfer öğrenme Değerlendirme metrikleri, çapraz doğrulama, istatistiksel karşılaştırma

Ders Kaynakları Introduction to Biomedical Signal Processing
Biomedical Signal Processing: A Modern Approach
Açıldığı Öğretim Yılı 2023-2024 2024 - 2025
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam %0
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %0
Toplam %0
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat) 0
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 0
AKTS 3,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Dersin tanıtımı; biyomedikal işaretlerin (EEG/ECG/EMG/PPG) özellikleri ve kayıt temelleri Ders
2 Örnekleme, nicemleme, SNR; temel ön işleme ve artefakt farkındalığı Ders
3 FIR/IIR filtre tasarımı; pencereleme ve pratik filtreleme ipuçları Ders
4 Spektral analiz: periodogram, Welch, multitaper; ritim/tepe tespiti Ders
5 Zaman–frekans yöntemler: STFT, sürekli dalgacık dönüşümü (CWT) Ders
6 İstatistiksel modeller: AR/ARMA; PSD kestirimi; model seçimi Ders
7 Durum-uzayı modelleri ve Kalman süzgeci; yumuşatma Ders
8 Uyarlamalı filtreleme (LMS/RLS); bazal sürüklenme ve hareket artefaktı giderme Ders
9 Çok kanallı analiz: uzamsal filtreler, ICA/PCA; temel bağlanırlık ölçüleri Ders
10 Özellik çıkarımı ve seçimi; klasik sınıflandırıcılar (LDA/SVM/RF) Ders
11 1D sinyaller için derin öğrenmeye giriş (CNN/RNN/LSTM); transfer öğrenme Ders
12 Değerlendirme: çapraz doğrulama, metrikler, istatistiksel karşılaştırma; tekrar üretilebilirlik Ders Sınıf Dışı Çalışma
13 Klinik/BCI uygulamaları: nöbet tespiti, HRV/aritmi, uyku evreleme Ders Sınıf Dışı Çalışma
14 Dönem projesi sunumları ve geribildirim; ders kapanışı ve sonraki adımlar Ders Sınıf Dışı Çalışma
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
EEG/ECG/EMG/PPG gibi biyomedikal işaretleri içe aktarır, temel ön işlem adımlarını (filtreleme, artefakt azaltma, yeniden örnekleme) uygular ve SNR, veri bütünlüğü gibi kalite ölçütleriyle sonuçları değerlendirir. Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer Ders Sınıf Dışı Çalışma Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim
FIR/IIR filtre tasarlayıp uygular; spektral (Welch, multitaper) ve zaman–frekans (STFT, dalgacık) analizleri gerçekleştirir ve bulguları doğru yorumlar. Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer Ders Sınıf Dışı Çalışma Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim
AR/ARMA gibi istatistiksel modeller ve LDA/SVM/RF veya basit 1D-CNN/RNN gibi yöntemlerle özellik çıkarımı ve sınıflandırma yapar; çapraz doğrulama ve uygun metriklerle (ör. doğruluk, F1, AUC) modelleri doğrular. Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer Ders Sınıf Dışı Çalışma Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim
Çok kanallı verilerde uzamsal filtreleme, PCA/ICA ve temel bağlanırlık ölçümlerini uygular; sonuçları fizyolojik bağlamda (ör. ritimler, HRV, kas aktivitesi) anlamlandırır.Öğrenci çok kanallı verilerde uzamsal filtreleme, PCA/ICA ve temel bağlanırlık ölçümlerini uygular; sonuçları fizyolojik bağlamda (ör. ritimler, HRV, kas aktivitesi) anlamlandırır. Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer Ders Sınıf Dışı Çalışma Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim
Veri ediniminden raporlamaya uzanan tekrarlanabilir bir analiz hattı geliştirir (kod, sürüm kontrolü, dokümantasyon), etik ve gizlilik ilkelerine uyar, bulgularını yazılı rapor ve sözlü sunumla etkili biçimde aktarır. Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer Ders Sınıf Dışı Çalışma Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
EEG/ECG/EMG/PPG gibi biyomedikal işaretleri içe aktarır, temel ön işlem adımlarını (filtreleme, artefakt azaltma, yeniden örnekleme) uygular ve SNR, veri bütünlüğü gibi kalite ölçütleriyle sonuçları değerlendirir. - - - - - - - - - - - - - - -
FIR/IIR filtre tasarlayıp uygular; spektral (Welch, multitaper) ve zaman–frekans (STFT, dalgacık) analizleri gerçekleştirir ve bulguları doğru yorumlar. - - - - - - - - - - - - - - -
AR/ARMA gibi istatistiksel modeller ve LDA/SVM/RF veya basit 1D-CNN/RNN gibi yöntemlerle özellik çıkarımı ve sınıflandırma yapar; çapraz doğrulama ve uygun metriklerle (ör. doğruluk, F1, AUC) modelleri doğrular. - - - - - - - - - - - - - - -
Çok kanallı verilerde uzamsal filtreleme, PCA/ICA ve temel bağlanırlık ölçümlerini uygular; sonuçları fizyolojik bağlamda (ör. ritimler, HRV, kas aktivitesi) anlamlandırır.Öğrenci çok kanallı verilerde uzamsal filtreleme, PCA/ICA ve temel bağlanırlık ölçümlerini uygular; sonuçları fizyolojik bağlamda (ör. ritimler, HRV, kas aktivitesi) anlamlandırır. - - - - - - - - - - - - - - -
Veri ediniminden raporlamaya uzanan tekrarlanabilir bir analiz hattı geliştirir (kod, sürüm kontrolü, dokümantasyon), etik ve gizlilik ilkelerine uyar, bulgularını yazılı rapor ve sözlü sunumla etkili biçimde aktarır. - - - - - - - - - - - - - - -
Ortalama Değer - - - - - - - - - - - - - - -