| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Yapay Bağışıklık Sistemleri | ECE6054 | 3 + 0 | 7,5 |
| Birim Bölüm | ELEKTRONİK VE BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ - DR |
| Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Emre DANDIL |
| Ders Veren | |
| Amaç |
Bu dersin amacı, biyolojik bağışıklık sisteminin işleyiş prensiplerinden esinlenen Yapay Bağışıklık Sistemleri (Artificial Immune Systems, AIS) yaklaşımını derinlemesine incelemek; bu alandaki temel teorileri, algoritmaları ve uygulamaları doktora düzeyinde aktarmaktır. Öğrencilerin AIS yöntemlerini matematiksel ve algoritmik boyutlarıyla anlamaları, AIS’i diğer doğadan esinlenen hesaplama yöntemleriyle (genetik algoritmalar, parçacık sürü optimizasyonu, yapay sinir ağları vb.) karşılaştırarak güçlü ve zayıf yönlerini değerlendirmeleri, aynı zamanda bilimsel araştırma ve uygulama alanlarında AIS tabanlı özgün çözümler geliştirebilmeleri hedeflenmektedir. |
| Ders İçeriği |
Bu ders, biyolojik bağışıklık sisteminin işleyiş prensiplerinden esinlenen Yapay Bağışıklık Sistemleri (Artificial Immune Systems – AIS) alanını kuramsal ve uygulamalı yönleriyle kapsamaktadır. Ders kapsamında; • Biyolojik temeller: Doğal ve adaptif bağışıklık sistemi, antijen–antikor etkileşimi, immün ağ teorisi, self–non-self ayrımı, tehlike teorisi. • Teorik altyapı: AIS’in matematiksel modelleri, formal tanımlar, bilgi işleme perspektifi. • Temel algoritmalar: Negatif seçim algoritması, klonal seçim algoritmaları, immün ağ modelleri, tehlike teorisine dayalı yöntemler. • Optimizasyon ve öğrenme: AIS’in optimizasyon, sınıflandırma, kümeleme, öznitelik seçimi ve makine öğrenmesi problemlerinde uygulanışı. • Disiplinler arası uygulamalar: • Siber güvenlik ve anomali tespiti • Biyoenformatik ve medikal teşhis sistemleri • Mühendislik, enerji ve endüstriyel hata tespiti • Robotik ve akıllı sistemler • Güncel yaklaşımlar: AIS’in derin öğrenme ve diğer sezgisel optimizasyon yöntemleri ile hibrit kullanımı, yeni araştırma alanları ve açık problemler. • Araştırma odaklı çalışmalar: Öğrencilerin literatürdeki güncel eğilimleri takip ederek özgün bir AIS tabanlı proje geliştirmeleri ve bilimsel rapor formatında sunmaları. |
| Ders Kaynakları |
Leandro N. de Castro, Jonathan Timmis, Artificial Immune Systems: A New Computational Intelligence Approach
Dipankar Dasgupta (Ed.), Artificial Immune Systems and Their Applications |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | 0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | %0 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
| Toplam | %0 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Yapay Bağışıklık Sistemlerine Giriş | Ders Sınıf Dışı Çalışma Problem Çözme Laboratuar |
| 2 | Biyolojik Bağışıklık Sistemine Genel Bakış | Ders Sınıf Dışı Çalışma Problem Çözme Laboratuar |
| 3 | YBS’in Teorik Temelleri | Ders Sınıf Dışı Çalışma Laboratuar |
| 4 | Negatif Seçim Algoritması (NSA) | Ders Sınıf Dışı Çalışma Laboratuar |
| 5 | Klonal Seçim Teorisi ve Algoritmaları | Ders Sınıf Dışı Çalışma Laboratuar |
| 6 | İmmün Ağı Teorisi | Ders Sınıf Dışı Çalışma Laboratuar |
| 7 | Tehlike Teorisi ve AIS’te Kullanımı | Ders Sınıf Dışı Çalışma Laboratuar |
| 8 | YBS ve Optimizasyon Problemleri | Ders Sınıf Dışı Çalışma Laboratuar |
| 9 | YBS Tabanlı Makine Öğrenmesi Yaklaşımları | Ders Sınıf Dışı Çalışma Laboratuar |
| 10 | YBS Uygulamaları I – Siber Güvenlik | Ders Sınıf Dışı Çalışma Laboratuar |
| 11 | YBS Uygulamaları II – Biyoenformatik ve Sağlık | Ders Sınıf Dışı Çalışma Laboratuar |
| 12 | YBS Uygulamaları III – Mühendislik ve Endüstri | Ders Sınıf Dışı Çalışma Laboratuar |
| 13 | Güncel Araştırmalar ve Hibrit Yaklaşımlar | Ders Sınıf Dışı Çalışma Laboratuar |
| 14 | Dönem Projesi Sunumları ve Genel Değerlendirme | Ders Sınıf Dışı Çalışma Laboratuar |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Biyolojik bağışıklık sisteminin temel mekanizmalarını açıklayarak bu mekanizmaların yapay bağışıklık sistemleri için nasıl bir hesaplama modeli oluşturduğunu analiz edebilecektir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje Laboratuvar Çalışması | Ders Sınıf Dışı Çalışma | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim |
| Negatif seçim, klonal seçim, immün ağ ve tehlike teorisi tabanlı algoritmaları matematiksel ve algoritmik düzeyde kavrayıp uygulayabilecektir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje Laboratuvar Çalışması | Ders Sınıf Dışı Çalışma | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim |
| Optimizasyon, makine öğrenmesi ve anomali tespiti gibi problemlere AIS tabanlı çözümler geliştirecek ve bunları diğer doğadan esinlenen algoritmalarla karşılaştırabilecektir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje Laboratuvar Çalışması | Ders Sınıf Dışı Çalışma | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim |
| Disiplinler arası uygulamalarda (siber güvenlik, sağlık, mühendislik vb.) AIS yöntemlerinin kullanım alanlarını tanıyacak, uygun yöntem seçimi yapabilecektir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje Laboratuvar Çalışması | Ders Sınıf Dışı Çalışma | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim |
| Literatürdeki güncel araştırmaları eleştirel olarak değerlendirecek ve doktora seviyesinde özgün bir AIS tabanlı proje/makale üretebilecektir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje Laboratuvar Çalışması | Ders Sınıf Dışı Çalışma | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Biyolojik bağışıklık sisteminin temel mekanizmalarını açıklayarak bu mekanizmaların yapay bağışıklık sistemleri için nasıl bir hesaplama modeli oluşturduğunu analiz edebilecektir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Negatif seçim, klonal seçim, immün ağ ve tehlike teorisi tabanlı algoritmaları matematiksel ve algoritmik düzeyde kavrayıp uygulayabilecektir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Optimizasyon, makine öğrenmesi ve anomali tespiti gibi problemlere AIS tabanlı çözümler geliştirecek ve bunları diğer doğadan esinlenen algoritmalarla karşılaştırabilecektir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Disiplinler arası uygulamalarda (siber güvenlik, sağlık, mühendislik vb.) AIS yöntemlerinin kullanım alanlarını tanıyacak, uygun yöntem seçimi yapabilecektir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Literatürdeki güncel araştırmaları eleştirel olarak değerlendirecek ve doktora seviyesinde özgün bir AIS tabanlı proje/makale üretebilecektir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |