| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Kelam II | İİF216 | 4 | 2 + 0 | 2,0 |
| Birim Bölüm | İLAHİYAT |
| Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Arş. Gör. Dr. Ülfer KARABULUT (Yıl: 2024 - 2025) |
| Ders Veren | |
| Amaç |
Kelamın ilkeleri ve temel kavramlarını öğretmek, bilgi ve uluhiyet konusundaki farklı görüşleri analiz edebilme yeteneğini geliştirmek, kelamın temel ilke ve kavramlarını diğer din ve disiplinlerle karşılaştırma becerisi kazandırmak |
| Ders İçeriği |
Kelam geleneğinde iman tanımları ve iman-amel ilişkisi; bilginin imkanı, türleri, tanımı ve bilgi edinme yolları; Kelamcıların kullandığı istidlal yöntemleri; Allah'ın varlığını ispat eden deliller; İlâhî sıfatlar ve zât-sıfat ilişkisi; Ruyetullah, Halku'l-Kuran, Tanrı-âlem ilişkisi; İnsan fiilleri ve özgürlüğü; Hüsün-kubuh problemi |
| Ders Kaynakları |
Anahatlarıyla İslam Akaidi ve Kelama Giriş: A. Saim Kılavuz
Matüridiye akaidi = el-Bidaye fi usuli'd-din / Ebû Muhammed Nuruddin Ahmed b. Mahmûd b. Ebî Bekr Sabuni; trc.: Bekir Topaloğlu İstanbul : Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı, 2012 |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | 0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | %0 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
| Toplam | %0 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 1 | 2 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 7 | 2 | 14 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 6 | 2 | 12 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 5 | 1 | 5 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 6 | 1 | 6 |
| Final | Final | 8 | 1 | 8 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 4 | 1 | 4 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 51 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 2 | |||
| AKTS | 2,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | İman tanımları ve imanla ilişkili kavramlar | Tartışmalı Ders |
| 2 | İman-amel ilişkisi | Tartışmalı Ders |
| 3 | Bilginin imkânı, tanımı ve Bilgi türleri | Tartışmalı Ders |
| 4 | Bilgi edinme yolları ve Kelamcıların kullandığı istidlal yöntemleri | Tartışmalı Ders |
| 5 | Allah’ın Varlığı ve İsbât-ı vâcib delilleri | Tartışmalı Ders |
| 6 | İlahi sıfatların taksimi ve Tenzihi sıfatlar | Tartışmalı Ders |
| 7 | Subûtî sıfatlar ve Kelamcıların zât-sıfat ilişkisine yaklaşımları | Tartışmalı Ders |
| 8 | Halku’l-Kur’ân tartışmaları | Tartışmalı Ders |
| 9 | Ruyetullah | Tartışmalı Ders |
| 10 | Haberî Sıfatlar | Tartışmalı Ders |
| 11 | Fiili sıfatlar ve Tekvin sıfatı hakkındaki tartışmalar | Tartışmalı Ders |
| 12 | Teklif ve Kulların Fiilleri | Tartışmalı Ders |
| 13 | İnsanın irade özgürlüğü | Tartışmalı Ders |
| 14 | Hüsün-Kubuh problemi | Tartışmalı Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| İslâm'ın temel ilke ve esasları hakkında derinlikli bilgi sahibi olur. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| İtikadî problemleri analiz edebilir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| İtikadî konularda temel klasik ve modern metinleri anlayabilir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| İtikadî konularda farklı islâm mezhepleri ve akımların görüşlerini karşılaştırabilir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Çağdaş inanç problemlerine çözüm geliştirebilir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İslâm'ın temel ilke ve esasları hakkında derinlikli bilgi sahibi olur. | 1 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | 2 | 3 | 4 | ;
| İtikadî problemleri analiz edebilir. | 1 | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | ;
| İtikadî konularda temel klasik ve modern metinleri anlayabilir. | 3 | 3 | 5 | 4 | 3 | 3 | 4 | 2 | 3 | 3 | ;
| İtikadî konularda farklı islâm mezhepleri ve akımların görüşlerini karşılaştırabilir. | 1 | 5 | 5 | 4 | 2 | 4 | 2 | 3 | 3 | 3 | ;
| Çağdaş inanç problemlerine çözüm geliştirebilir. | 1 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | ;
| Ortalama Değer | 1,4 | 4,2 | 4,8 | 4,4 | 3,4 | 3,6 | 3,4 | 2,6 | 3 | 3,4 |