| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Siyer ve Kaynakları | İİF353 | 5 | 3 + 0 | 4,0 |
| Birim Bölüm | İLAHİYAT |
| Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüzyüze |
| EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Enes Ensar ERBAY (Yıl: 2024 - 2025) |
| Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Enes Ensar ERBAY |
| Amaç |
Siyerin bir ilim olarak ortaya çıkışı, temel siyer kaynakları ve özellikleri hakkında bilgi vermek. |
| Ders İçeriği |
Siyerin bir ilim olarak ortaya çıkışı, temel siyer kaynakları ve özellikleri |
| Ders Kaynakları |
Siretu İbn İshak / Ebû Abdullah Muhammed b. İshak b. Yesar İbn İshak, 150/767 ; thk. Muhammed Hamidullah .
İlk siyer kaynakları ve müellifleri. / Şaban Öz. -- İstanbul : İslam, Tarih, Sanat ve Kültürünü Araştırma Vakfı (İSAR), 2008. 2. bs. -- Konya : Hayra Hizmet Vakfı, 1981 Hazret-i Muhammed (s.a.v.)’in hayatı. / Ebu Muhammed Cemaleddin Abdülmelik İbn Hişam, 213/828 ; tercüme Arif Erkan. -- İstanbul : Huzur Yayınevi, 1995 Muhtasaru sireti İbn Hişam : (es-siretü’n-nebeviyye). |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 40 |
| Ödev 1 | 10 |
| Toplam | 50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %50 |
| Toplam | %50 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
100
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 1 | 14 | 14 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 14 | 14 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler | Seminer | 1 | 14 | 14 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum | Sözlü | 1 | 14 | 14 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 15 | 1 | 15 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 10 | 1 | 10 |
| Final | Final | 20 | 1 | 20 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 129 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 5,06 | |||
| AKTS | 4,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Hz. Peygamber'in hayatını öğrenmeye duyulan ihtiyaç | Tartışmalı Ders Sözlü |
| 2 | Siyer ilminin ortaya çıkışı | Tartışmalı Ders Sözlü |
| 3 | İlk siyer kaynaklarının özellikleri | Tartışmalı Ders Sözlü |
| 4 | Günümüze ulaşmamış olan siyer kaynakları | Tartışmalı Ders Sözlü |
| 5 | İbn İshak | Tartışmalı Ders Sözlü |
| 6 | İbn Hişam | Tartışmalı Ders Sözlü |
| 7 | Sınav | Tartışmalı Ders Sözlü |
| 8 | Vakidi | Tartışmalı Ders Sözlü |
| 9 | İbn Sa'd | Tartışmalı Ders Sözlü |
| 10 | Belazüri | Tartışmalı Ders Sözlü |
| 11 | Siyer Kaynakğı Olarak Hadis Kitapları | Tartışmalı Ders Sözlü |
| 12 | Hz. Peygamber Hakkında Yapılan Diğer Çalışmalar | Tartışmalı Ders Sözlü |
| 13 | Günümüz Siyer Çalışmaları ve Problemleri | Tartışmalı Ders Sözlü |
| 13 | Günümüz Siyer Çalışmaları ve Problemleri | Tartışmalı Ders Sözlü |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Klasik dönem kaynakların belirgin özelliklerini kavramak | |||
| Kaynak ve araştırma ayrımının farkında olmak. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Sözlü | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
| İslam medeniyetinin kaynakları, tarihi gelişimi ve diğer medeniyetlerle olan ilişkisi ve etkileşimi hakkında bilgi sahibi olur. | |||
| Kaynakları ele aldığı konulara göre tasnif edebilme becerisi kazanmak | |||
| Tarih yazıcılığı hakkında bilgi edinir. |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Klasik dönem kaynakların belirgin özelliklerini kavramak | 4 | 4 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | ;
| Kaynak ve araştırma ayrımının farkında olmak. | 3 | 3 | 2 | 2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ;
| İslam medeniyetinin kaynakları, tarihi gelişimi ve diğer medeniyetlerle olan ilişkisi ve etkileşimi hakkında bilgi sahibi olur. | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ;
| Kaynakları ele aldığı konulara göre tasnif edebilme becerisi kazanmak | 4 | 4 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ;
| Tarih yazıcılığı hakkında bilgi edinir. | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | ;
| Ortalama Değer | 3,8 | 3,6 | 2,4 | 2,6 | 3,2 | 3,2 | 3,2 | 3,2 | 3 | 3 |