| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| İslam Felsefesi II | İİF317 | 5 | 2 + 0 | 2,0 |
| Birim Bölüm | İLAHİYAT |
| Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Arş. Gör. Dr. AYŞE GÖĞSU UĞUZ (Yıl: 2024 - 2025) |
| Ders Veren | Arş. Gör. Dr. AYŞE GÖĞSU UĞUZ |
| Amaç |
İslam filozoflarının görüşleri doğrultusunda İslam felsefesinin nasıl şekillendiğini öğrenerek, İslam medeniyetinin akılcı düşüncelerini geçmiş örnekler ışığında, analitik, eleştirel ve bilimsel-felsefi bir bakış açısıyla kavrayabilme becerisi kazandırmak amaçlanmaktadır. |
| Ders İçeriği |
Bu ders, İslam kültüründe gelişen felsefeleri genel hatlarıyla tanımayı ve tartışmayı, İslam felsefesinin sonraki dönemlere etkilerini incelemeyi ve ayrıca mantık, psikoloji, metafizik, ahlâk ve siyaset gibi alanlara dair temel bilgileri sunmayı kapsamaktadır. |
| Ders Kaynakları |
İslâm Felsefesi-Hilmi Ziya Ülken
İslam Felsefesi Tarihi, ed. İbrahim Maraş İslam Felsefesine Giriş, Mehmet Bayrakdar İslâm Felsefesi: Tarih ve Problemler, M. Cüneyt Kaya (ed.) İslam Felsefesi Tarihi, Prof. Dr. Mehmet VURAL ,İslam Felsefesi Tarihi 2, Bayram Ali Çetinkaya (ed.) İslam Felsefesi Tarihi, Macit Fahri |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 30 |
| Ödev 1 | 10 |
| Ödev 2 | 10 |
| Toplam | 50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %50 |
| Toplam | %50 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
100
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 1 | 14 | 14 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 1 | 8 | 8 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 10 | 10 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 1 | 10 | 10 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Küçük Grup Tartışması | 1 | 5 | 5 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 1 | 1 | 1 |
| Ödev 2 | Ödev 2 | 1 | 1 | 1 |
| Final | Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 51 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 2 | |||
| AKTS | 2,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Gazzâlî | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü |
| 1 | Gazzâlî | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü |
| 3 | İbn Bacce | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü |
| 4 | İbn Tufeyl | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü |
| 5 | İbn Rüşd | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü |
| 6 | Sühreverdî ve İşrâkilik | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü |
| 7 | Fahreddin er-Râzî | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü |
| 8 | Ara Sınav | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü |
| 9 | Nâsiruddin et-Tûsî | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü |
| 10 | İbnü'l Arabî- Sadreddin Konevî | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü |
| 11 | Mantık: Tanım ve Önerme | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü |
| 12 | Psikoloji: Nefis ve Akıl | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü |
| 13 | Metafizik: Varlık ve Tanrı | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü |
| 14 | Ahlâk: Mutluluk ve Erdem | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü |
| 15 | Siyâset: Felsefe, Din ve Şehir |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Varlık, bilgi, akıl-vahiy ilişkisi, sebeplilik gibi temel felsefî kavramları İslam düşünce geleneği içinde tanımlar ve kavramsal çözümlemeler yapar. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Grup Çalışması | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması |
| Mantık, psikoloji, metafizik, ahlâk ve siyâset konularında İslam düşünce geleneğinde yer alan temel ilkeleri açıklar. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Grup Çalışması | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması |
| Felsefî akıl yürütme becerilerini uygular. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Grup Çalışması | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması |
| İslam felsefesinin doğuşunu, gelişimini ve epistemik kökenlerini tarihî bağlam içinde yorumlayabilir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Grup Çalışması | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması |
| Gazzâlî, İbn Bacce, İbn Tufeyl, İbn Rüşd, Sühreverdî, Fahreddin er‑Râzî, Nâsiruddin et‑Tûsî, İbnü’l‑Arabî, Konevî gibi düşünürlerin sistematik düşünce yapılarını karşılaştırır | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Grup Çalışması | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Varlık, bilgi, akıl-vahiy ilişkisi, sebeplilik gibi temel felsefî kavramları İslam düşünce geleneği içinde tanımlar ve kavramsal çözümlemeler yapar. | - | - | 5 | 5 | - | - | - | - | 5 | - | ;
| Mantık, psikoloji, metafizik, ahlâk ve siyâset konularında İslam düşünce geleneğinde yer alan temel ilkeleri açıklar. | - | - | 5 | 5 | - | - | - | - | - | - | ;
| Felsefî akıl yürütme becerilerini uygular. | - | - | 5 | 5 | - | - | - | - | 5 | - | ;
| İslam felsefesinin doğuşunu, gelişimini ve epistemik kökenlerini tarihî bağlam içinde yorumlayabilir. | - | - | 5 | 5 | - | - | - | - | 5 | - | ;
| Gazzâlî, İbn Bacce, İbn Tufeyl, İbn Rüşd, Sühreverdî, Fahreddin er‑Râzî, Nâsiruddin et‑Tûsî, İbnü’l‑Arabî, Konevî gibi düşünürlerin sistematik düşünce yapılarını karşılaştırır | - | - | 5 | 5 | - | - | - | - | - | - | ;
| Ortalama Değer | - | - | 5 | 5 | - | - | - | - | 3 | - |