EN
  • Anasayfa
  • İİF317 İslam Felsefesi II (2025 - 2026 / 5. Yarıyıl)
  • EN
İİF317 - İslam Felsefesi II
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
İslam Felsefesi II İİF317 5 2 + 0 2,0 Pdf
Birim Bölüm
İLAHİYAT
Derece Seviye Lisans - Zorunlu - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze
EBS Koordinatörü Arş. Gör. Dr. AYŞE GÖĞSU UĞUZ (Yıl: 2024 - 2025)
Ders Veren Arş. Gör. Dr. AYŞE GÖĞSU UĞUZ
Amaç

İslam filozoflarının görüşleri doğrultusunda İslam felsefesinin nasıl şekillendiğini öğrenerek, İslam medeniyetinin akılcı düşüncelerini geçmiş örnekler ışığında, analitik, eleştirel ve bilimsel-felsefi bir bakış açısıyla kavrayabilme becerisi kazandırmak amaçlanmaktadır.

Ders İçeriği

Bu ders, İslam kültüründe gelişen felsefeleri genel hatlarıyla tanımayı ve tartışmayı, İslam felsefesinin sonraki dönemlere etkilerini incelemeyi ve ayrıca mantık, psikoloji, metafizik, ahlâk ve siyaset gibi alanlara dair temel bilgileri sunmayı kapsamaktadır.

Ders Kaynakları İslâm Felsefesi-Hilmi Ziya Ülken
İslam Felsefesi Tarihi, ed. İbrahim Maraş
İslam Felsefesine Giriş, Mehmet Bayrakdar
İslâm Felsefesi: Tarih ve Problemler, M. Cüneyt Kaya (ed.)
İslam Felsefesi Tarihi, Prof. Dr. Mehmet VURAL
,İslam Felsefesi Tarihi 2, Bayram Ali Çetinkaya (ed.)
İslam Felsefesi Tarihi, Macit Fahri
Açıldığı Öğretim Yılı 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 30
Ödev 1 10
Ödev 2 10
Toplam 50
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %50
Toplam %50
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %50
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %50
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
100
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 1 14 14
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 1 8 8
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 1 10 10
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Beyin Fırtınası 1 10 10
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Küçük Grup Tartışması 1 5 5
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 1 1 1
Ödev 1 Ödev 1 1 1 1
Ödev 2 Ödev 2 1 1 1
Final Final 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 51
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 2
AKTS 2,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Gazzâlî Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü
1 Gazzâlî Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü
3 İbn Bacce Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü
4 İbn Tufeyl Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü
5 İbn Rüşd Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü
6 Sühreverdî ve İşrâkilik Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü
7 Fahreddin er-Râzî Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü
8 Ara Sınav Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü
9 Nâsiruddin et-Tûsî Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü
10 İbnü'l Arabî- Sadreddin Konevî Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü
11 Mantık: Tanım ve Önerme Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü
12 Psikoloji: Nefis ve Akıl Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü
13 Metafizik: Varlık ve Tanrı Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü
14 Ahlâk: Mutluluk ve Erdem Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü
15 Siyâset: Felsefe, Din ve Şehir
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Varlık, bilgi, akıl-vahiy ilişkisi, sebeplilik gibi temel felsefî kavramları İslam düşünce geleneği içinde tanımlar ve kavramsal çözümlemeler yapar. Yazılı Sınav Ödev / Proje Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Grup Çalışması Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması
Mantık, psikoloji, metafizik, ahlâk ve siyâset konularında İslam düşünce geleneğinde yer alan temel ilkeleri açıklar. Yazılı Sınav Ödev / Proje Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Grup Çalışması Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması
Felsefî akıl yürütme becerilerini uygular. Yazılı Sınav Ödev / Proje Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Grup Çalışması Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması
İslam felsefesinin doğuşunu, gelişimini ve epistemik kökenlerini tarihî bağlam içinde yorumlayabilir. Yazılı Sınav Ödev / Proje Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Grup Çalışması Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması
Gazzâlî, İbn Bacce, İbn Tufeyl, İbn Rüşd, Sühreverdî, Fahreddin er‑Râzî, Nâsiruddin et‑Tûsî, İbnü’l‑Arabî, Konevî gibi düşünürlerin sistematik düşünce yapılarını karşılaştırır Yazılı Sınav Ödev / Proje Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Grup Çalışması Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
Varlık, bilgi, akıl-vahiy ilişkisi, sebeplilik gibi temel felsefî kavramları İslam düşünce geleneği içinde tanımlar ve kavramsal çözümlemeler yapar. - - 5 5 - - - - 5 -
Mantık, psikoloji, metafizik, ahlâk ve siyâset konularında İslam düşünce geleneğinde yer alan temel ilkeleri açıklar. - - 5 5 - - - - - -
Felsefî akıl yürütme becerilerini uygular. - - 5 5 - - - - 5 -
İslam felsefesinin doğuşunu, gelişimini ve epistemik kökenlerini tarihî bağlam içinde yorumlayabilir. - - 5 5 - - - - 5 -
Gazzâlî, İbn Bacce, İbn Tufeyl, İbn Rüşd, Sühreverdî, Fahreddin er‑Râzî, Nâsiruddin et‑Tûsî, İbnü’l‑Arabî, Konevî gibi düşünürlerin sistematik düşünce yapılarını karşılaştırır - - 5 5 - - - - - -
Ortalama Değer - - 5 5 - - - - 3 -