| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Osmanlı Türkçesi Edebi Metinler | İİF225 | 3 | 2 + 0 | 3,0 |
| Birim Bölüm | İLAHİYAT |
| Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Rabia DOĞRU (Yıl: 2024 - 2025) |
| Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Enes Ensar ERBAY |
| Amaç |
Osmanlı Türkçesi ile yazılmış metinleri okuma becerisini geliştirmek; Osmanlı Türkçesi ile yazılmış kitapların içeriğine, şekline dair teknik bilgiler öğretmek; Osmanlı Türkçesi metinlerinin anlaşılması için bazı Arapça ve Farsça gramer konularına değinmek. |
| Ders İçeriği |
Osmanlı ve günümüz şair ve yazarlarından farklı dönemlere ait matbu ve yazma metin okumaları. |
| Ders Kaynakları |
Şemseddin Sami, Kâmûs-ı Türkî, Çağrı Yayınları.
Ferit Devellioğlu, Osmanlıca Türkçe Ansiklopedik Lugat, Aydın Kitabevi Mahmut Yazır, Eski Yazıları Okuma Anahtarı, Vakıflar Genel Müdürlüğü Mehmet Eminoğlu, Osmanlı Türkçesi Vesikalarını Okumaya Giriş, TDV Yayınları |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 40 |
| Ödev 1 | 10 |
| Toplam | 50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %50 |
| Toplam | %50 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
100
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 1 | 14 | 14 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 2 | 14 | 28 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 1 | 14 | 14 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 10 | 1 | 10 |
| Dönem Sonu Uygulaması | Dönem Sonu Uygulaması | 15 | 1 | 15 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 10 | 1 | 10 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 91 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,57 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Derse ilişkin kaynakların tanıtılması | Ders |
| 2 | Osmanlı Türkçesine dair genel bilgilendirme, alfabe bilgisi | Ders |
| 3 | Yapım ekleri, çekim ekleri | Ders |
| 4 | Arapça tamlamalar-Metin örnekleri | Ders |
| 5 | Farsça tamlamalar-Metin örnekleri | Ders |
| 5 | Farsça tamlamalar-Metin örnekleri | Ders |
| 7 | Metin okumaları | Ders Grup Çalışması |
| 8 | Transkripsiyon | Problem Çözme Grup Çalışması |
| 9 | Transkripsiyon uygulama denemesi | Tartışmalı Ders Grup Çalışması |
| 10 | Yazı çeşitlerinin tanıtılması (sülüs, nesih, rik’a) | Seminer |
| 11 | Farklı yazı çeşitlerinden örnek metinler | Ders Seminer |
| 12 | Manzum metin okumaları | Ders Grup Çalışması |
| 13 | Mensur metin okumaları | Ders Grup Çalışması |
| 14 | Genel değerlendirme | Tartışmalı Ders Grup Çalışması |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Okuduğu Osmanlı Türkçesi metinlerinden istifade etme becerisi kazanır. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders Seminer Grup Çalışması | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması |
| Transkripsiyon alfabesini öğrenirler ve çeviriyazı uygulaması yapabilirler. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders Seminer Grup Çalışması | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması |
| Osmanlı Türkçesindeki Arapça ve Farsça unsurları tanıyabilir. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders Seminer Grup Çalışması | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması |
| Osmanlı Türkçesi sözlüklerinden yararlanabilir. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders Seminer Grup Çalışması | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması |
| Osmanlı yazı tarihindeki farklı yazı çeşitlerini tanır. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders Seminer Grup Çalışması | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Okuduğu Osmanlı Türkçesi metinlerinden istifade etme becerisi kazanır. | 2 | 4 | 4 | 2 | 1 | 3 | 4 | 3 | 4 | 5 | ;
| Transkripsiyon alfabesini öğrenirler ve çeviriyazı uygulaması yapabilirler. | 2 | 3 | 4 | 3 | 2 | 4 | 3 | 5 | 1 | 4 | ;
| Osmanlı Türkçesindeki Arapça ve Farsça unsurları tanıyabilir. | 4 | 3 | 4 | 4 | 1 | 4 | 2 | 4 | 4 | 5 | ;
| Osmanlı Türkçesi sözlüklerinden yararlanabilir. | 3 | 3 | 4 | 2 | 3 | 4 | 2 | 4 | 5 | 5 | ;
| Osmanlı yazı tarihindeki farklı yazı çeşitlerini tanır. | 2 | 4 | 4 | 3 | 3 | 5 | 3 | 4 | 4 | 5 | ;
| Ortalama Değer | 2,6 | 3,4 | 4 | 2,8 | 2 | 4 | 2,8 | 4 | 3,6 | 4,8 |