Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Osmanlı Türkçesi Edebi Metinler | İİF225 | 3 | 2 + 0 | 3,0 |
Birim Bölüm | İSLAMİ İLİMLER |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Rabia DOĞRU |
Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Rabia DOĞRU |
Amaç |
Osmanlı Türkçesi ile yazılmış metinleri okuma becerisini geliştirmek; Osmanlı Türkçesi ile yazılmış kitapların içeriğine, şekline dair teknik bilgiler öğretmek; Osmanlı Türkçesi metinlerinin anlaşılması için bazı Arapça ve Farsça gramer konularına değinmek. |
Ders İçeriği |
Osmanlı ve günümüz şair ve yazarlarından farklı dönemlere ait matbu ve yazma metin okumaları. |
Ders Kaynakları |
Şemseddin Sami, Kâmûs-ı Türkî, Çağrı Yayınları.
Ferit Devellioğlu, Osmanlıca Türkçe Ansiklopedik Lugat, Aydın Kitabevi Mahmut Yazır, Eski Yazıları Okuma Anahtarı, Vakıflar Genel Müdürlüğü Mehmet Eminoğlu, Osmanlı Türkçesi Vesikalarını Okumaya Giriş, TDV Yayınları |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2025 - 2026 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
100
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 1 | 14 | 14 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 2 | 14 | 28 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 1 | 14 | 14 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 10 | 1 | 10 |
Dönem Sonu Uygulaması | Dönem Sonu Uygulaması | 15 | 1 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 81 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,18 | |||
AKTS | 3,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Derse ilişkin kaynakların tanıtılması | Ders |
2 | Osmanlı Türkçesine dair genel bilgilendirme, alfabe bilgisi | Ders |
3 | Yapım ekleri, çekim ekleri | Ders |
4 | Arapça tamlamalar-Metin örnekleri | Ders |
5 | Farsça tamlamalar-Metin örnekleri | Ders |
5 | Farsça tamlamalar-Metin örnekleri | Ders |
7 | Metin okumaları | Ders Grup Çalışması |
8 | Transkripsiyon | Problem Çözme Grup Çalışması |
9 | Transkripsiyon uygulama denemesi | Tartışmalı Ders Grup Çalışması |
10 | Yazı çeşitlerinin tanıtılması (sülüs, nesih, rik’a) | Seminer |
11 | Farklı yazı çeşitlerinden örnek metinler | Ders Seminer |
12 | Manzum metin okumaları | Ders Grup Çalışması |
13 | Mensur metin okumaları | Ders Grup Çalışması |
14 | Genel değerlendirme | Tartışmalı Ders Grup Çalışması |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Okuduğu Osmanlı Türkçesi metinlerinden istifade etme becerisi kazanır. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders Seminer Grup Çalışması | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması |
Transkripsiyon alfabesini öğrenirler ve çeviriyazı uygulaması yapabilirler. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders Seminer Grup Çalışması | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması |
Osmanlı Türkçesindeki Arapça ve Farsça unsurları tanıyabilir. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders Seminer Grup Çalışması | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması |
Osmanlı Türkçesi sözlüklerinden yararlanabilir. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders Seminer Grup Çalışması | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması |
Osmanlı yazı tarihindeki farklı yazı çeşitlerini tanır. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders Seminer Grup Çalışması | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Okuduğu Osmanlı Türkçesi metinlerinden istifade etme becerisi kazanır. | 2 | 4 | 4 | 2 | 1 | 3 | 4 | 3 | 4 | 5 | ;
Transkripsiyon alfabesini öğrenirler ve çeviriyazı uygulaması yapabilirler. | 2 | 3 | 4 | 3 | 2 | 4 | 3 | 5 | 1 | 4 | ;
Osmanlı Türkçesindeki Arapça ve Farsça unsurları tanıyabilir. | 4 | 3 | 4 | 4 | 1 | 4 | 2 | 4 | 4 | 5 | ;
Osmanlı Türkçesi sözlüklerinden yararlanabilir. | 3 | 3 | 4 | 2 | 3 | 4 | 2 | 4 | 5 | 5 | ;
Osmanlı yazı tarihindeki farklı yazı çeşitlerini tanır. | 2 | 4 | 4 | 3 | 3 | 5 | 3 | 4 | 4 | 5 | ;
Ortalama Değer | 2,6 | 3,4 | 4 | 2,8 | 2 | 4 | 2,8 | 4 | 3,6 | 4,8 |