| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Ergonomi | İMZ116 | 2 | 3 + 0 | 4,0 |
| Birim Bölüm | İÇ MEKAN TASARIMI |
| Derece Seviye | Ön Lisans - Zorunlu - Türkçe |
| Dersin Verilişi | |
| EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Serdar KASAP (Yıl: 2020 - 2021) |
| Ders Veren | |
| Amaç |
Öğrencinin insan ve çevre ilişkileri çerçevesinde mekan ve tefriş elemanların dizaynlamada boyutlandırma konusunda ergonomiden yararlanma için gerekli ve bilgi ve bilince sahip olması. |
| Ders İçeriği |
İnsan ve çevre ilişkilerine ait gerekli bilgileri, ergonominin İnsana ait çeşitli insani eylemlerde kullanılacak mekan ve tefriş elemanları boyutlandırmadaki rolü. |
| Ders Kaynakları |
İnsan-Araç Bağlantısında Engonomik Tasarım İlkeleri, Cemil Toka, MSÜ Yayınları.
Dines, NT., 1998, Outdoor Accessebility, Time-Saver Standards for Landscape Architecture: Design and Construction Data, section 240, 2nd Edition, CW. Harris & NT. Dines (Eds.). New York: McGraw-Hill. Doğan, C., Altan, A., 2007, Kamusal alanda oturma eylemi ve ergonomik ilkeler, Megaron, YTÜ Mim. Fak. E-Dergisi, 2(3): 159–166 Helander, M., 2006, A Guide to Human Factors and Ergonomics, Taylor & Francis. Pheasant, S., 1996, Bodyspace, Anthropometry, Ergonomics and the Design of Work, Taylor & Francis Group. |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | 0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | %0 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
| Toplam | %0 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 1 | 10 | 10 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 8 | 8 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme | Gösterim | 1 | 14 | 14 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 3 | 6 | 18 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Küçük Grup Tartışması | 1 | 3 | 3 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 10 | 1 | 10 |
| Kısa Sınav 1 | Kısa Sınav 1 | 6 | 1 | 6 |
| Final | Final | 10 | 1 | 10 |
| Ara Sınav 2 | Ara Sınav 2 | 2 | 1 | 2 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 123 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4,82 | |||
| AKTS | 4,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Konuya giriş, kavramsal boyut | Ders Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri |
| 2 | Ergonominin doğuşu, bileşenleri, tanımlar ve terimler, günümüzdeki boyutu. | Ders Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri |
| 3 | Antropometri kavramı ve temel antropometrik ölçüler | Ders Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri |
| 3 | Antropometri kavramı ve temel antropometrik ölçüler | Ders Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri |
| 5 | Dinamik antropometrik ölçüler ve eylem-çevre ilişkileri. | Ders Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri |
| 6 | Konutta yaşam alanları: Mutfak ve banyo ergonomisi. | Ders Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri |
| 7 | Konutta yaşam alanları: Salon ve yeme-içme alanları ergonomisi. | Ders Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri |
| 8 | Ara Sınav | Ders Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri |
| 9 | Mekanda detaylar, koridor, merdiven, basamak | |
| 10 | Konut dışı ergonomi örnek ve ilkeleri: Çalışma ofisi, restoran gibi. | Ders Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri |
| 11 | Herkes için tasarım: Evrensel tasarım ve ilkeleri. | Ders Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri |
| 11 | Herkes için tasarım: Evrensel tasarım ve ilkeleri. | Ders Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri |
| 13 | Bilişsel ergonomi: Duyular ve algılama. | Ders Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri |
| 13 | Bilişsel ergonomi: Duyular ve algılama. | Ders Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Ev, iş yeri, fabrika, kamu alanları vb. tüm mekânlardaki ergonomik tasarım kriterlerini analiz eder. | |||
| İnsanın kapasite ve yeterlilikleri hakkında tartışmalar yapar. | |||
| Ergonomik çözüm gerektiren ve sağlık sorunlarına yol açan ve verimliliğe etki eden mekan tasarımları üzerinden uygulamalar yapar | |||
| İnsanın anatomik ve antropometrik özelliklerini bilir | |||
| Ergonomi kavramı ve ergonominin temellerini bilir |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Ev, iş yeri, fabrika, kamu alanları vb. tüm mekânlardaki ergonomik tasarım kriterlerini analiz eder. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| İnsanın kapasite ve yeterlilikleri hakkında tartışmalar yapar. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | ;
| Ergonomik çözüm gerektiren ve sağlık sorunlarına yol açan ve verimliliğe etki eden mekan tasarımları üzerinden uygulamalar yapar | 3 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 2 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | ;
| İnsanın anatomik ve antropometrik özelliklerini bilir | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 5 | 5 | 5 | ;
| Ergonomi kavramı ve ergonominin temellerini bilir | 4 | 3 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | ;
| Ortalama Değer | 4,2 | 4,2 | 4,6 | 4,6 | 4,4 | 4,4 | 4 | 3,8 | 3,8 | 4 | 4,4 | 4,4 | 4 |