Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Meteoroloji | ZMH110 | 2 | 3 + 0 | 4,0 |
Birim Bölüm | BİYOSİSTEM MÜHENDİSLİĞİ |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Çayan ALKAN |
Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Çayan ALKAN |
Amaç |
Öğrencilerin; iklim elemanlarını/tarımsal meteoroloji parametrelerini ve aralarındaki ilişkileri tanıması, tarımsal meteorolojinin temel prensiplerini kavraması ve meteoroloji değerlerini işleme yöntemlerini öğrenmesi |
Ders İçeriği |
Meteorolojiye giriş, meteorolojinin alt dalları, atmosferin yapısı ve özellikleri, tarımsal meteorolojinin amaç ve kapsamı, iklim elemanları (sıcaklık, hava nemi, bulutluluk, hava basıncı, rüzgar, buharlaşma, yağış, bulutlar vb.) analizi, cephe sistemleri, Türkiye’yi etkileyen hava kütleleri, meteoroloji istasyonlarında kulanılan aletler ve özellikleri, meteoroloji ile tarım ilişkileri. |
Ders Kaynakları |
Özgürel, M. ve G.P. Mengü, 2005. Tarımsal Meteoroloji, Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yay.: 567, İzmir, 289s.
Arıcı, i., Korukçu, A., 2006. Meteoroloji I, Uludağ Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları, Ders Notu No: 6, Bursa Okuroğlu, M., Yağanoğlu, A.V., Yardımcı, N. 1992. Meteoroloji 1, Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayın No 125, Erzurum. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2020 - 2021 2023-2024 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 40 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 2 | 5 | 10 |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 16 | 48 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Final | Final | 1 | 1 | 1 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav 1 | Kısa Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 74 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 2,90 | |||
AKTS | 4,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Dersin amacı, dersin ne şekilde yürütüleceği, sınav şekli, dersten beklenen faydanın elde edilebilmesi için öğrencilerin üzerine düşen sorumlulukların neler olduğu anlatılacaktır. Ders içeriği, bu dersle kazanılacak beceri ve bilgilerin uygulamadaki yeri ve önemi belirtilecek, öğrencilerin beklentilerinin neler olduğu tartışılacaktır. Meteoroloji Bilimi’ne Giriş, | |
2 | Atmosferin Bileşimi, Atmosfer Katları | |
3 | Işık, Isı İletimi (Sıcaklık Değişimi) | |
4 | Atmosferin Isınması ve Atmosferin Isınmasını Etkileyen Etmenler, Hava Sıcaklığının Ölçülmesi, Toprağın Isınması ve Isı İletimi | |
5 | Sıcaklığın Günlük ve Yıllık Değişimi | |
6 | Hava Neminin Tanımlanması, Hava Neminin Değişimi, Hava Neminin Ölçülmesi | |
7 | Buharlaşma Şekilleri, Buharlaşmanın Ölçümü ve Hesabı | |
8 | Ara sınav (Buharlaşma Şekilleri, Buharlaşmanın Ölçümü ve Hesabı) | |
9 | Havada Soğuma ve Yoğunlaşma, Bulutlar ve Bulutluluk | |
10 | Yağışlar | |
11 | Hava Basıncının Ölçülmesi, Hava Basıncının Zamanla Değişimi, Hava Hareketinin Oluşumu (Rüzgar) | |
12 | Alçak ve Yüksek Basınç Merkezleri, Atmosferdeki Genel Hava Hareketi | |
13 | Rüzgarın Ölçülmesi, Rüzgarın Günlük Değişimi, Yerel rüzgar çeşitleri | |
14 | İklim rasatları |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
İklim elemanlarının ölçüm tekniklerini ve ifade şekillerini belirleyebilme | |||
Bitkisel ve hayvansal üretim için gerekli teknik koşulların sağlanmasında hava olaylarının etkilerini göz önünde tutabilme | |||
İklim elemanlarının tarımsal faaliyetlere olan doğrudan ve dolaylı etkilerini kavrayabilme | |||
Meteoroloji elemanlarının tarımdaki yeri ve önemini açıklayabilme | |||
Meteorolojinin tarımdaki önemini kavrayabilme | |||
İklim elemanlarının ölçüm tekniklerini ve ifade şekillerini belirleyebilme | |||
Bitkisel ve hayvansal üretim için gerekli teknik koşulların sağlanmasında hava olaylarının etkilerini göz önünde tutabilme | |||
İklim elemanlarının tarımsal faaliyetlere olan doğrudan ve dolaylı etkilerini kavrayabilme | |||
Meteoroloji elemanlarının tarımdaki yeri ve önemini açıklayabilme | |||
Meteorolojinin tarımdaki önemini kavrayabilme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
İklim elemanlarının ölçüm tekniklerini ve ifade şekillerini belirleyebilme | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Bitkisel ve hayvansal üretim için gerekli teknik koşulların sağlanmasında hava olaylarının etkilerini göz önünde tutabilme | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
İklim elemanlarının tarımsal faaliyetlere olan doğrudan ve dolaylı etkilerini kavrayabilme | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Meteoroloji elemanlarının tarımdaki yeri ve önemini açıklayabilme | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Meteorolojinin tarımdaki önemini kavrayabilme | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
İklim elemanlarının ölçüm tekniklerini ve ifade şekillerini belirleyebilme | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Bitkisel ve hayvansal üretim için gerekli teknik koşulların sağlanmasında hava olaylarının etkilerini göz önünde tutabilme | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
İklim elemanlarının tarımsal faaliyetlere olan doğrudan ve dolaylı etkilerini kavrayabilme | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Meteoroloji elemanlarının tarımdaki yeri ve önemini açıklayabilme | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Meteorolojinin tarımdaki önemini kavrayabilme | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |