| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Sulama Mühendisliğinin Temel İlkeleri | BSM305 | 5 | 3 + 0 | 4,0 |
| Birim Bölüm | BİYOSİSTEM MÜHENDİSLİĞİ |
| Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Murat KARAER (Yıl: 2022 - 2023) |
| Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Murat KARAER |
| Amaç |
Yüzey ve basınçlı sulama sistemlerinin tasarımını gerçekleştirebilmek için gerekli olan temel konular (toprak-bitki-su ilişkileri, sulama suyu ihtiyacı, sulama yöntemleri ana başlıkları altında) hakkında öğrencileri bilgi sahibi yapmak ve sulama sistemlerinin tasarımına hazırlamaktır. |
| Ders İçeriği |
Toprak-bitki-su ilişkisini kavrayabilmek. Her sulamada uygulanacak suluma suyunu hesaplayabilmek. |
| Ders Kaynakları |
1.Güngör, Y., Erözel, A.Z., Yıldırım, O., 2018. Sulama. Anakara Üniv. Ziraat Fakültesi Tarımsal Yapılar ve Sulama Bölümü, Yayın No: 1592, Ders Kitabı: 544, Ankara, s: 291.
|
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 40 |
| Kısa Sınav 1 | 20 |
| Toplam | 60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %40 |
| Toplam | %40 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %40 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 2 | 14 | 28 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 2 | 10 | 20 |
| Gözlem/durumları işleme, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma | Saha / Arazi Çalışması | 2 | 4 | 8 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 2 | 1 | 2 |
| Final | Final | 2 | 1 | 2 |
| Kısa Sınav 1 | Kısa Sınav 1 | 3 | 1 | 3 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 105 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4,12 | |||
| AKTS | 4,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Sulamanın tanımı ve önemi, sulamanın yararları, sulamanın tarihçesi, Dünya ve Türkiye’ de sulama, sulama yöntemi ve sulama sistemi kavramları | Ders |
| 2 | Sulama sistemlerinin işletilmesi yöntemleri | Ders |
| 3 | Toprak-bitki-su ilişkileri | Ders |
| 3 | Toprak-bitki-su ilişkileri | Ders |
| 3 | Toprak-bitki-su ilişkileri | Ders |
| 6 | Sulama suyu ihtiyacı; bitki su tüketimi, bitki katsayısı | Ders |
| 7 | Sulama randımanı, etkili yağış, her sulamada uygulanacak sulama suyu miktarı, sulama aralığı, sistem kapasitesi | Ders |
| 8 | Ara sınav (Sulama zamanının planlanması) | Ders |
| 9 | Sulama zamanının planlanması | Ders |
| 10 | Örnek soru çözümleri | Ders |
| 10 | Örnek soru çözümleri | Ders |
| 12 | Sulama yöntemlerinin seçilmesinde etkili olan etmenler | Ders |
| 13 | Yüzey sulama yöntemlerine genel bakış | Ders |
| 14 | Basınçlı sulama yöntemlerine genel bakış | Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Sulama yönünden toprak-bitki-su ilişkilerini açıklayabilme; | |||
| Yüzey ve basınçlı sulama sistemlerinin tasarımını gerçekleştirmek için sulamaya ilişkin temel konular hakkında bilgi sahibi olabilme; | |||
| Bitki su tüketiminin hesabı ve sulama programlama konusunda beceri sahibi olabilme; |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Sulama yönünden toprak-bitki-su ilişkilerini açıklayabilme; | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ;
| Yüzey ve basınçlı sulama sistemlerinin tasarımını gerçekleştirmek için sulamaya ilişkin temel konular hakkında bilgi sahibi olabilme; | 3 | 4 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ;
| Bitki su tüketiminin hesabı ve sulama programlama konusunda beceri sahibi olabilme; | 5 | 5 | 1 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ;
| Ortalama Değer | 4 | 3,33 | 1,67 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |