EN
  • Anasayfa
  • BSM409 Sulama Suyu Kalitesi (2024 - 2025 / 7. Yarıyıl)
  • EN
BSM409 - Sulama Suyu Kalitesi
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Sulama Suyu Kalitesi BSM409 7 3 + 0 4,0 Pdf
Birim Bölüm
BİYOSİSTEM MÜHENDİSLİĞİ
Derece Seviye Lisans - Zorunlu - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze
EBS Koordinatörü Prof. Dr. Ramazan MERAL
Ders Veren Dr. Öğr. Üyesi Çayan ALKAN
Amaç

Suyun kalite özelliklerinin teorik ve uygulamalı olarak incelemek. Sulama suyundan kaynaklanan tuzluluk, infiltrasyon, özel iyon toksisitesi ve diğer sorunların yönetimini öğrenmek.

Ders İçeriği

Dünyadaki tuzluluk sorunları ve dağılımı, Türkiye su kaynakları kapasitesi ve tuzlulukla ilgili sorunlar, Sulama suyu kalite kavramı, Sulama suyu değerlendirmesi ve sınıflandırmaları, Sızma oranı ve Sızma gereksinimi, Tuzluluğun topraklar üzerindeki etkisi, Tuzluluğun bitkiler üzerindeki etkisi, Tuzluluğun izlenmesi ve değerlendirilmesi, Tuzluluk yönetimi, Sızma sorunları ve çözümleri, Toksisite sorunları ve çözümleri, Diğer sorunlar ve çözümleri

Ders Kaynakları Chapra, S. C. 2015. Yüzey su kalitesi modellemesi. Nobel yayınları (ISBN: 978-605-320-150-2), 870 ss.
Tuncay, H. 1994. Su kalitesi. Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları, No.512, İzmir
Yanık, T., Aras, N.M., Çiltaş A. K. 2001. Su kalitesine giriş. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi. Ders Yayınları No:225, Erzurum.
Açıldığı Öğretim Yılı 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 40
Toplam 40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %60
Toplam %60
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %60
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 14 1 14
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 14 1 14
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Küçük Grup Tartışması 7 1 7
Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması Laboratuar 14 1 14
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 1 1 1
Ödev 1 Ödev 1 2 1 2
Kısa Sınav 1 Kısa Sınav 1 1 1 1
Final Final 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 54
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 2,12
AKTS 4,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Su kalitesiyle ilgili; temel tanımlar, fiziksel, kimyasal ve biyolojik özellikler Ders
2 Laboratuvarda kullanılan alet, malzeme ve kimyasalların tanıtımı Ders
3 Mikro sulama sistemlerindeki tıkanma nedenleri ile infiltrasyon, tuzluluk, özel iyon toksisitesi sorununun yönetilmesi Ders
4 Tarımsal faaliyet kaynaklı su kirliliği ve ötrofikasyon Ders
5 Sularda, çözünmüş oksijen ve seki diski derinliği belirleme uygulaması Ders
6 Sularda, pH ve EC deneyi Ders
7 Sularda, Na ve K deneyi Ders
8 Sularda, Ca ve Mg deneyi Ders
9 Sularda; CO3, HCO3, Cl deneyi Ders
10 Sularda; B ve SO4 deneyi Ders
11 Tarımsal su kalite modellerinin-indekslerinin kullanılması ve sulama suyu kalitesinin sınıflandırma sistemleri Ders
12 İklim değişikliği ve kuraklığın, su kalitesi üzerine etkisi Ders
13 Su kalitesinin çiftlik hayvanları sağlığına etkisi Ders
14 İçme suyu kalitesi ve ağır metal kirliliği Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Su kalite sınıflandırması yapabilme Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Suyun kalite parametrelerini teorik ve laboratuvarda belirleyebilme Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Su kalitesinin bitki ve toprak üzerine etkilerini tanımlayabilme Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Bir su kalite modeli-indeksi kullanabilme Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
Su kalite sınıflandırması yapabilme 3 5 3 5 5 4 3 3 5 4 3
Suyun kalite parametrelerini teorik ve laboratuvarda belirleyebilme 4 5 4 5 5 4 3 3 4 4 3
Su kalitesinin bitki ve toprak üzerine etkilerini tanımlayabilme 4 5 3 4 5 2 2 3 5 1 4
Bir su kalite modeli-indeksi kullanabilme 2 5 2 3 4 1 2 2 4 1 2
Ortalama Değer 3,25 5 3 4,25 4,75 2,75 2,5 2,75 4,5 2,5 3