Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Sulama Suyu Kalitesi | BSM409 | 7 | 3 + 0 | 4,0 |
Birim Bölüm | BİYOSİSTEM MÜHENDİSLİĞİ |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Prof. Dr. Ramazan MERAL |
Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Çayan ALKAN |
Amaç |
Suyun kalite özelliklerinin teorik ve uygulamalı olarak incelemek. Sulama suyundan kaynaklanan tuzluluk, infiltrasyon, özel iyon toksisitesi ve diğer sorunların yönetimini öğrenmek. |
Ders İçeriği |
Dünyadaki tuzluluk sorunları ve dağılımı, Türkiye su kaynakları kapasitesi ve tuzlulukla ilgili sorunlar, Sulama suyu kalite kavramı, Sulama suyu değerlendirmesi ve sınıflandırmaları, Sızma oranı ve Sızma gereksinimi, Tuzluluğun topraklar üzerindeki etkisi, Tuzluluğun bitkiler üzerindeki etkisi, Tuzluluğun izlenmesi ve değerlendirilmesi, Tuzluluk yönetimi, Sızma sorunları ve çözümleri, Toksisite sorunları ve çözümleri, Diğer sorunlar ve çözümleri |
Ders Kaynakları |
Chapra, S. C. 2015. Yüzey su kalitesi modellemesi. Nobel yayınları (ISBN:
978-605-320-150-2), 870 ss.
Tuncay, H. 1994. Su kalitesi. Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları, No.512, İzmir Yanık, T., Aras, N.M., Çiltaş A. K. 2001. Su kalitesine giriş. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi. Ders Yayınları No:225, Erzurum. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 40 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 14 | 1 | 14 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 14 | 1 | 14 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Küçük Grup Tartışması | 7 | 1 | 7 |
Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması | Laboratuar | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 2 | 1 | 2 |
Kısa Sınav 1 | Kısa Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Final | Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 2,12 | |||
AKTS | 4,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Su kalitesiyle ilgili; temel tanımlar, fiziksel, kimyasal ve biyolojik özellikler | Ders |
2 | Laboratuvarda kullanılan alet, malzeme ve kimyasalların tanıtımı | Ders |
3 | Mikro sulama sistemlerindeki tıkanma nedenleri ile infiltrasyon, tuzluluk, özel iyon toksisitesi sorununun yönetilmesi | Ders |
4 | Tarımsal faaliyet kaynaklı su kirliliği ve ötrofikasyon | Ders |
5 | Sularda, çözünmüş oksijen ve seki diski derinliği belirleme uygulaması | Ders |
6 | Sularda, pH ve EC deneyi | Ders |
7 | Sularda, Na ve K deneyi | Ders |
8 | Sularda, Ca ve Mg deneyi | Ders |
9 | Sularda; CO3, HCO3, Cl deneyi | Ders |
10 | Sularda; B ve SO4 deneyi | Ders |
11 | Tarımsal su kalite modellerinin-indekslerinin kullanılması ve sulama suyu kalitesinin sınıflandırma sistemleri | Ders |
12 | İklim değişikliği ve kuraklığın, su kalitesi üzerine etkisi | Ders |
13 | Su kalitesinin çiftlik hayvanları sağlığına etkisi | Ders |
14 | İçme suyu kalitesi ve ağır metal kirliliği | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Su kalite sınıflandırması yapabilme | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Suyun kalite parametrelerini teorik ve laboratuvarda belirleyebilme | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Su kalitesinin bitki ve toprak üzerine etkilerini tanımlayabilme | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Bir su kalite modeli-indeksi kullanabilme | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Su kalite sınıflandırması yapabilme | 3 | 5 | 3 | 5 | 5 | 4 | 3 | 3 | 5 | 4 | 3 | ;
Suyun kalite parametrelerini teorik ve laboratuvarda belirleyebilme | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | ;
Su kalitesinin bitki ve toprak üzerine etkilerini tanımlayabilme | 4 | 5 | 3 | 4 | 5 | 2 | 2 | 3 | 5 | 1 | 4 | ;
Bir su kalite modeli-indeksi kullanabilme | 2 | 5 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 2 | 4 | 1 | 2 | ;
Ortalama Değer | 3,25 | 5 | 3 | 4,25 | 4,75 | 2,75 | 2,5 | 2,75 | 4,5 | 2,5 | 3 |