Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Bitki Doku Kültüründe Genel Yaklaşımlar | MBG5006 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | MOLEKÜLER BİYOLOJİ - YL |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Ders teorik olarak verilmektedir. |
EBS Koordinatörü | Prof. Dr. Dilek ÜNAL |
Ders Veren | |
Amaç |
Bitki doku kültürü tekniklerinin temel prensiplerini öğretmek, steril kültür ortamında bitki dokularının büyütülmesi ve çoğaltılması yöntemlerini kavratmak. Öğrencilerin kallus kültürü, süspansiyon kültürü, organ kültürü ve protoplast kültürü gibi farklı doku kültürü tekniklerini anlayarak uygulamalı çalışmalarda kullanabilmelerini sağlamak. Bitki biyoteknolojisi alanında araştırma yapabilecek teorik ve pratik bilgi birikimine sahip olmalarını hedeflemek. |
Ders İçeriği |
Bitki doku kültürünün tarihçesi ve temel kavramları, sterilizasyon teknikleri ve aseptik çalışma koşulları, besiyeri bileşenleri ve hazırlanması, büyüme düzenleyici hormonların rolleri, totipotens kavramı ve hücresel diferensiasyon, kallus oluşumu ve kallus kültürü teknikleri, süspansiyon kültürü ve hücre hatları, organ kültürü (kök, sürgün, embriyo kültürü), somatik embriogenesis ve organogenesis, protoplast izolasyonu ve füzyon teknikleri, sekonder metabolit üretimi, genetik transformasyon yöntemleri, kriyoprezervasyon teknikleri, endüstriyel uygulamalar ve ticari üretim. |
Ders Kaynakları |
Bhojwani, S.S. & Razdan, M.K. (2017). Plant Tissue Culture: Theory and Practice. Elsevier Science.
|
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS | 3,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Giriş ve Temel Kavramlar | Tartışmalı Ders |
2 | Bitki Hücre ve Doku Biyolojisi | Tartışmalı Ders |
3 | Besin Ortamları I: Makro ve Mikro Elementler | Tartışmalı Ders |
4 | Besin Ortamları II: Organik Bileşenler ve Büyüme Düzenleyicileri | Tartışmalı Ders |
5 | Sterilizasyon ve Aseptik Teknikler | Tartışmalı Ders |
6 | Eksplant Seçimi ve Hazırlanması | Tartışmalı Ders |
7 | İn Vitro Çoğaltım Teknikleri I: Apikal Meristem Kültürü | Tartışmalı Ders |
8 | İn Vitro Çoğaltım Teknikleri II: Kallus Kültürü | Tartışmalı Ders |
9 | Somatik Embriogenez | Tartışmalı Ders |
10 | Organogenez ve Rejenerasyon I | Tartışmalı Ders |
11 | Organogenez ve Rejenerasyon II | Tartışmalı Ders |
12 | İn Vitro Köklendirme ve Akklimatizasyon | Tartışmalı Ders |
13 | Özel Uygulamalar ve Biyoteknolojik Yaklaşımlar I | Tartışmalı Ders |
14 | Özel Uygulamalar ve Biyoteknolojik Yaklaşımlar II | Tartışmalı Ders |
15 | Ödev sunumu | Tartışmalı Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Bitki doku kültürü temel prensiplerini ve totipotens kavramını açıklayabilir | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Farklı besin ortamlarının kompozisyonunu ve hazırlanışını karşılaştırabili | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Organogenez ve embriogenez süreçlerini ayırt edebilir ve uygulayabilir | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev / Proje | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Mikroçoğaltım tekniklerini farklı bitki türlerinde uygulayabilir | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev / Proje | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak doku kültürü deneylerini tasarlayabilir | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bitki doku kültürü temel prensiplerini ve totipotens kavramını açıklayabilir | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | ;
Farklı besin ortamlarının kompozisyonunu ve hazırlanışını karşılaştırabili | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | ;
Organogenez ve embriogenez süreçlerini ayırt edebilir ve uygulayabilir | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 2 | 5 | 5 | 5 | ;
Mikroçoğaltım tekniklerini farklı bitki türlerinde uygulayabilir | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | ;
Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak doku kültürü deneylerini tasarlayabilir | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
Ortalama Değer | 5 | 4,8 | 5 | 5 | 5 | 4,2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3,2 | 5 | 5 | 5 |