Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Bitki Moleküler Biyolojisinde Modern Yaklaşımlar | MBG5008 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | MOLEKÜLER BİYOLOJİ - YL |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | haftallık 3 saat interaktif anlatım |
EBS Koordinatörü | Prof. Dr. Dilek ÜNAL |
Ders Veren | |
Amaç |
Bu ders, bitki moleküler biyolojisinin güncel tekniklerini ve yaklaşımlarını öğrencilere kazandırmayı amaçlamaktadır. Öğrenciler, bitkilerdeki gen ifadesi, epigenetik mekanizmalar, genomik ve proteomik teknikleri, gen düzenleme sistemleri ve biyoinformatik araçları konularında derinlemesine bilgi sahibi olacaklardır. Ders, teorik bilgilerin yanı sıra praktik uygulamalar ile desteklenerek öğrencilerin araştırma becerilerini geliştirmeyi hedeflemektedir. |
Ders İçeriği |
Bu ders, bitki moleküler biyolojisinin modern yaklaşımlarını kapsamlı olarak ele almaktadır. İlk haftalarda bitki hücresinin moleküler organizasyonu ve temel genetik süreçler incelenir. Devamında gen ifadesi düzenleme mekanizmaları, epigenetik süreçler ve kromatin modifikasyonları detaylı olarak işlenir. Dersin orta bölümlerinde yeni nesil sekanslama teknolojileri, CRISPR/Cas9 genom editimi ve RNA-seq analizleri gibi güncel genomik yaklaşımlar öğretilir. Proteomik ve metabolomik teknikleri ile birlikte biyoinformatik araçların kullanımı da programa dahil edilmiştir. Son haftalarda tarımsal biyoteknoloji uygulamaları, stres toleransı geliştirme ve bitki-mikroorganizma etkileşimleri üzerinden pratik uygulamalar gerçekleştirilir. |
Ders Kaynakları |
Plant Biotechnology and Genetics: Principles, Techniques, and Applications ISBN: 978-1-118-82009-9
|
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS | 3,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Bitki Moleküler Biyolojisine Giriş ve Temel Kavramlar | Tartışmalı Ders |
2 | Bitki Hücresinin Moleküler Organizasyonu ve Merkezi Dogma | Tartışmalı Ders |
3 | Gen İfadesi ve Transkripsiyon Faktörleri | Tartışmalı Ders |
4 | Post-transkripsiyonel Düzenleme ve RNA İşleme | Tartışmalı Ders Vaka Çalışması |
5 | MicroRNA ve siRNA Sistemleri | Tartışmalı Ders |
6 | Epigenetik Mekanizmalar: DNA Metilasyonu | Tartışmalı Ders |
7 | Histon Modifikasyonları ve Kromatin Yeniden Düzenlenmesi | Tartışmalı Ders |
8 | Yeni Nesil Sekanslama (NGS) Teknolojileri | Tartışmalı Ders |
9 | RNA-seq ve Transkriptom Analizi | Tartışmalı Ders |
10 | Genom Editimi: CRISPR/Cas9 Sistemleri | Tartışmalı Ders |
11 | Proteomik Yaklaşımlar ve Kütle Spektrometresi | Tartışmalı Ders |
12 | Metabolomik ve Sistem Biyolojisi | Tartışmalı Ders |
13 | Biyoinformatik Araçlar ve Veri Tabanları | Tartışmalı Ders Gösterim |
14 | Tarımsal Biyoteknoloji Uygulamaları ve Stres Toleransı | Tartışmalı Ders Gösterim |
15 | sunum | Tartışmalı Ders Gösterim |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Bitki moleküler biyolojisinin temel prensiplerini ve merkezi dogmayı açıklayabilir | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Bitki hücresinin moleküler organizasyonu ve özel yapılarını karşılaştırabilir | Yazılı Sınav Sözlü Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Gen ifadesi düzenleme mekanizmalarını analiz edebilir | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev / Proje | Tartışmalı Ders Vaka Çalışması | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler |
Transkripsiyon faktörlerinin işlevlerini ve etkileşimlerini değerlendirebilir | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev / Proje | Tartışmalı Ders Vaka Çalışması | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler |
CRISPR/Cas9 sistem tasarımını ve uygulamalarını değerlendirebilir | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev / Proje | Tartışmalı Ders Vaka Çalışması | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bitki moleküler biyolojisinin temel prensiplerini ve merkezi dogmayı açıklayabilir | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | ;
Bitki hücresinin moleküler organizasyonu ve özel yapılarını karşılaştırabilir | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ;
Gen ifadesi düzenleme mekanizmalarını analiz edebilir | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
Transkripsiyon faktörlerinin işlevlerini ve etkileşimlerini değerlendirebilir | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
CRISPR/Cas9 sistem tasarımını ve uygulamalarını değerlendirebilir | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | ;
Ortalama Değer | 4,8 | 4,8 | 4,8 | 5 | 4,8 | 4,6 | 4,4 | 4,8 | 4,6 | 4,6 | 4,2 | 4,4 | 4,4 | 4,4 |