| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Sanat Eseri Analizi | RES405 | 7 | 3 + 0 | 3,0 |
| Birim Bölüm | RESİM |
| Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze, anlatım, tartışma. |
| EBS Koordinatörü | Doç. İrfan DÖNMEZ (Yıl: 2024 - 2025) Öğr. Gör. Cenk SEZER (Yıl: 2022 - 2023) |
| Ders Veren | Doç. İrfan DÖNMEZ |
| Amaç |
Sanat kuramlarından yola çıkarak sanat yapıtlarına farklı bakış açılarından bakabilmeyi, yorumlayabilmeyi ve düşünebilmeyi amaçlar. |
| Ders İçeriği |
Sanat eserlerine yönelik çözümleyici ve irdeleyici bir bakışı temellendirecek olan estetik/plastik değerlerin yanı sıra sosyal, kültürel etkenlerin de söz konusu edildiği bu ders, son yüzyılda ortaya çıkan yapıt çözümleme önerilerinin ele alınmasını kapsar. |
| Ders Kaynakları |
Thomson, J. (2014) Çagdas Sanat Nasıl Okunur: Modern
Ustaları Anlamak, çev. Firdevs Candil Çulcu ,
Hayalperest Yayınları, Istanbul.
Wilson, M. (2015) Modern Resim Nasıl Okunur: 21. Yüzyıl Sanatını Yasamak, çev. Firdevs Candil Çulcu , Hayalperest Yayınları, Istanbul. De Rynck, P. (2016) Resim Nasıl Okunur, Ustalardan Dersler, çev. Nurdan Karasu Gökçe ve Serap Yüzgüler, Hayalperest Yayınları, Istanbul. Venturi, L. (2023) Resme Nasıl Bakılır?: Giotto’dan Chagall’a Resim ve Ressamlar, çev. Esra Ermert, Hayalperest Yayınları, Istanbul. |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 20 |
| Ödev 1 | 10 |
| Ödev 2 | 10 |
| Toplam | 40 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %60 |
| Toplam | %60 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
5
|
|
Ek Dersler
|
5
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 1 | 14 | 14 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 10 | 1 | 10 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 14 | 14 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler | Seminer | 2 | 7 | 14 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 5 | 1 | 5 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 5 | 1 | 5 |
| Ödev 2 | Ödev 2 | 5 | 1 | 5 |
| Final | Final | 10 | 1 | 10 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 77 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,02 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Dersin içerigi ve işlenişi hakkında genel bilgilendirme. | Tartışmalı Ders |
| 2 | Sanat Eseri, Sanat Eserinin Yapısı: Nitelik, nicelik, öz ve biçim, sanat eserinin oluşmasını etkileyen olgular. | Tartışmalı Ders |
| 3 | Sanat ve güzellik, estetik kavramları. | Tartışmalı Ders |
| 4 | Sanat Eseri: betimleme, çözümleme, yorumlama ve yargı. | Tartışmalı Ders |
| 5 | Sanatsal üslup incelemeleri: Ortaçağ ve Rönesans. | Tartışmalı Ders |
| 6 | Sanatsal üslup incelemeleri: Barok ve Neoklasizm. | Tartışmalı Ders |
| 7 | Sanatsal üslup incelemeleri: Romantizm ve Realizm. | Tartışmalı Ders |
| 8 | Sanatsal üslup Incelemeleri: Modern Sanat Örnekleri. | Tartışmalı Ders |
| 9 | Sanatsal üslup incelemeleri: Modern Sanat Örnekleri. | Tartışmalı Ders |
| 9 | Sanatsal üslup incelemeleri: Modern Sanat Örnekleri. | Tartışmalı Ders |
| 9 | Sanatsal üslup incelemeleri: Modern Sanat Örnekleri. | Tartışmalı Ders |
| 12 | Sanatsal Yorumlama: Çağdaş Sanat Örnekleri. | Tartışmalı Ders |
| 13 | Sanatsal Yorumlama: Çagdaş Sanat Örnekleri. | Tartışmalı Ders |
| 12 | Sanatsal Yorumlama: Çağdaş Sanat Örnekleri. | Tartışmalı Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Kompozisyon ve kuruluş açısından yüzeyin çizgisel organizasyonunu çözümler. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Kompozisyonda kullanılan yönleri ve denge türünü gösterir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Kompozisyonu, oran-biçim-form olarak yorumlar. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Modern sanat örneklerinin özellik ve bağlamlarını tanır. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Çağdaş sanat örneklerinin özellik ve bağlamlarını tanır. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kompozisyon ve kuruluş açısından yüzeyin çizgisel organizasyonunu çözümler. | 3 | 1 | 4 | 4 | 1 | 4 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ;
| Kompozisyonda kullanılan yönleri ve denge türünü gösterir. | 2 | 1 | 1 | 4 | 1 | 4 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ;
| Kompozisyonu, oran-biçim-form olarak yorumlar. | 4 | 1 | 3 | 3 | 1 | 3 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ;
| Modern sanat örneklerinin özellik ve bağlamlarını tanır. | 4 | 1 | 1 | 5 | 1 | 4 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ;
| Çağdaş sanat örneklerinin özellik ve bağlamlarını tanır. | 4 | 1 | 1 | 5 | 1 | 4 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ;
| Ortalama Değer | 3,4 | 1 | 2 | 4,2 | 1 | 3,8 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |