Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Sosyal Refah ve Sosyal Hizmetler Tarihçesi | SHB101 | 1 | 3 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | SOSYAL HİZMET |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Ekrem SALTIK |
Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Hacer TAŞKIRAN TEPE |
Amaç |
Öğrencileri sosyal refah ve sosyal hizmetlere ilişkin temel kavramlar hakkında bilgilendirmek suretiyle sosyal hizmetlerin tarihsel ve felsefi temelleri hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. |
Ders İçeriği |
Öğrencileri Türkiye’nin sosyal refah ve sosyal hizmetler sistemlerinin tarihsel kökenleri hakkında bilgilendirmeye yönelik olan bu ders, sosyal refah kurumlarının gelişimini, yapısını ve işleyişlerini incelemekte ve sosyal hizmet mesleğinin Türkiye’de ve dünyadaki oluşumunu ele almaktadır. |
Ders Kaynakları |
Cılga, İ. (2001). Türkiye’de İnsan ve Toplum Sorunları Karşısında Sosyal Hizmet, İnsani Gelişme ve Sosyal Hizmet, H.Ü. SHYO Yayını, Ankara.
Cılga, İ. (2004). Bilim ve Meslek Olarak Türkiye’de Sosyal Hizmet. H.Ü.SHYO Yayın No 16. Kongar, E. (1972). Sosyal Çalışmaya Giriş. Ankara: Sosyal Bilimler Derneği Yayınları. Çengelci, E. (1996). Cumhuriyet Türkiye’sinde Sosyal Hizmetlerin Örgütlenmesi Ankara Karataş, K. (1999). “Sosyal Refah: Kavramsal Boyutu Gelişimi ve Nitelikleri”, Yaşam Boyu Sosyal Hizmet, H.Ü. SHYO Yayını, Ankara. Kut, S. (1988). Sosyal Hizmet Mesleği Nitelikleri, Temel Unsurları, Müdahale Yöntemleri, Ankara. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 40 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 8 | 10 | 80 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 4 | 6 | 24 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 4 | 5 | 20 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Final | Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 126 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4,94 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Tanışma, dersin işleyişi hakkında bilgilendirme, Sosyal refah kavramı, sosyal refah sosyal hizmetler ve sosyal hizmet ilişkisi | |
2 | Avrupa’da sosyal refah düşüncesi ve kurumlarının tarihçesi (I): İtalya’da başlayan Rönesans ve Reform Hareketleri, İngiltere’de Yoksullar Yasası, Hak ve Özgürlük mücadeleleri: İngiliz Devrimi, Amerikan Devrimi ve Fransız Devrimi’nin yansımaları | |
3 | Avrupa’da sosyal refah düşüncesi ve kurumlarının tarihçesi (II): Polis Devletinden liberal devlete, insan hakları öğretisinin doğuşu, insan hakları sosyal hizmet mesleği ilişkisi | |
4 | Avrupa’da sosyal refah düşüncesi ve kurumlarının tarihçesi (III): Sanayi Devrimi ve yansımaları, Sosyal bilimlerin gelişmesi, sosyal alanın oluşumu, Liberal devletten sosyalist devlete, Bismark Dönemi sosyal sigortaların gündeme gelişi | |
5 | Avrupa’da sosyal refah düşüncesi ve kurumlarının tarihçesi (IV): Hayırseverler organizasyonu çalışmaları, Jane Adams’ın çalışmaları, Hull House örneği, Alice Salomon’un çalışmaları, Sosyal hizmet eğitiminin başlaması, Beveridge raporu, Mary Richmond’ın “Sosyal Teşhis” kitabı, | |
6 | Avrupa’da sosyal refah düşüncesi ve kurumlarının tarihçesi (V): Keynesyen devlet, Evrensel İnsan Hakları Bildirgesi’nin yayınlanması, Refah devletine geçiş, ve sosyal hizmetlerin tüm topluma yayılması, Uluslararası Sosyal Hizmet Uzmanları Federasyonunun ve Eğitim Konseyinin kurulması | |
8 | Osmanlı devletinde “klasik dönem” sosyal hizmetlerin örgütlenmesi ve sunumu: Vakıflar | |
8 | ARA SINAV | Tartışmalı Ders |
9 | Osmanlı devletinde “modern dönem” sosyal hizmetlerin örgütlenmesi ve sunumu | |
10 | Cumhuriyet dönemi ve sonrası Türkiye’de sosyal hizmetlerin örgütlenmesi ve sunumu, 1961 Anayasası, sosyal devlet ilkelerinin kabulü ve 1980’li yılların başlarına kadar yaşanan gelişmeler | |
11 | 2828 Sayılı Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Kanunu, 633 Sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığının Kuruluşu | |
12 | Türkiye’de Sosyal Hizmet Eğitimi tarihi | |
13 | Devletin küçültülmesi talepleri, Managerializm, yerelleşme ve Türkiye’de sosyal hizmetlerin dönüşümü, Dersin genel değerlendirmesi | |
14 | Dünyada ve Türkiye’de sosyal hizmetlerin geleceğine dair tartışmalar, dersin genel değerlendirmesi |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Öğrenci, sosyal refah kavramı ile sosyal hizmet kavramı arasındaki yakın ilişkiyi kavrayabilecektir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Öğrenci, sosyal hizmetin mesleki ve bilimsel yönüyle ilgili bilgileri edinmeye hazır hale gelecektir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Öğrenci, bugün sosyal hizmet mesleği ve eğitiminde karşılaşılan darboğazların tarihsel kökenlerini öğrenecektir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenci, sosyal refah kavramı ile sosyal hizmet kavramı arasındaki yakın ilişkiyi kavrayabilecektir. | 3 | 3 | 4 | 1 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 3 | 5 | 5 | 4 | 5 | 3 | 5 |
Öğrenci, sosyal hizmetin mesleki ve bilimsel yönüyle ilgili bilgileri edinmeye hazır hale gelecektir. | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 3 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 |
Öğrenci, bugün sosyal hizmet mesleği ve eğitiminde karşılaşılan darboğazların tarihsel kökenlerini öğrenecektir. | 3 | 3 | 4 | 1 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 3 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 |