Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
İnsan Davranışı ve Sosyal Çevre I | SHB203 | 3 | 3 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | SOSYAL HİZMET |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Ekrem SALTIK |
Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Ekrem SALTIK |
Amaç |
İnsan davranışını etkileyen çevresel faktörleri (ırk, etnik, kültürel ve sosyoekonomik farklılıklar, çeşitlilik; sosyal çevrede güçler, stres faktörler vb.) ve çevreyle etkileşim bağlamında insanın gelişim dönemlerini (yetişkinlik ve yaşlılık) öğrencilere öğretmek; bu sayede insan davranışı ve çevre arasındaki çok yönlü etkileşime dair öğrencilere farkındalık kazandırmaktır. |
Ders İçeriği |
Bu derste öncelikle genel sistem teorisi ve ekolojik perspektife dayalı olarak insan davranışı ve sosyal çevre üzerine analiz yapılır ve çevresi içinde kişi ve kişilik yaklaşımına açıklık getirilir. Daha sonra kişinin içinde yaşadığı, aileler, gruplar, örgütler, kurumlar, topluluk ve toplumlar gibi sosyal sistemlerin etkileşimi çerçevesinde, insanın hayat döngüsünde biyo-psiko-sosyal açılardan gelişimini kapsayan gelişim kuramlarınageçilir. Bu kuramlara dayalı olarak insanın bebeklik, çocukluk, gençlik ve genç yetişkinlik dönemlerine ilişkin biyo-psiko-sosyal gelişimi incelenir. |
Ders Kaynakları |
Schriver, Joe M. (2010). Human Behavior and the Social Environment: Shifting paradigms in essential knowledge forsocial work practice (Fifth Edition). Boston: Allyn & Bacon.
Kağıtçıbaşı, Ç.(2010). Günümüzde İnsan ve İnsanlar. Sosyal Psikolojiye Giriş. İstanbul: Evrim Yayınevi Cüceloğlu, D. (2009). İnsan ve Davranışı. Psikolojinin Temel Kavramları. İstanbul: Remzi Kitabevi |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 50 |
Toplam | 50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %50 |
Toplam | %50 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 5 | 1 | 5 |
Final | Final | 10 | 1 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 57 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 2,24 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Tanışma ve dersin işleniş biçimi hakkında bilgilendirme, Derse girişi, İnsan Davranışı ve Sosyal Çevre Kavramlarının Tanımı, Sosyal çevre türleri | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
2 | Toplumsal yapı, dil, cinsiyet ve etnik kökenlerin davranış üzerine etkisi | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
3 | İnsan Davranışına ilişkin kuramların gözden geçirilmesi (Freud, Piaget, Erikson, Skinner, ve Rogers tarafından öne sürülen kuramlar) (I) | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
4 | İnsan Davranışına ilişkin kuramların gözden geçirilmesi (Freud, Piaget, Erikson, Skinner, ve Rogers tarafından öne sürülen kuramlar) (II) | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
5 | Sistem Kuramı ve insan davranışı analizi | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
6 | Bronfenbrenner’in Ekolojik Modeli, Ödevler Hakkında Görüşme | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
7 | İnsanın yaşam döngüsü, doğum öncesi dönem ve insanın bebeklik dönemine ilişkin biyo-psiko-sosyal gelişimi ve yaşanan sorunlar | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
8 | ARA SINAV | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Problem Çözme |
9 | İnsanın çocukluk dönemine ilişkin biyo-psiko-sosyal gelişimi ve yaşanan sorunlar (I) | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
10 | İnsanın çocukluk dönemine ilişkin biyo-psiko-sosyal gelişimi ve yaşanan sorunlar (II) | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
11 | Gençlik dönemine ilişkin biyo-psiko-sosyal gelişimi ve yaşanan sorunlar (I) | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
12 | Gençlik dönemine ilişkin biyo-psiko-sosyal gelişimi ve yaşanan sorunlar (II) | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
13 | İnsanın genç yetişkinlik dönemlerine ilişkin biyo-psiko-sosyal gelişimi ve yaşanan sorunlar (I) | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
14 | İnsanın genç yetişkinlik dönemlerine ilişkin biyo-psiko-sosyal gelişimi ve yaşanan sorunlar (II) | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Davranışın biyolojik ve sosyo-kültürel temellerini bilecektir. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
İnsan davranışlarının nedenlerini genel çerçevede değerlendirebilecektir. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Günlük hayatta insan davranışı ve insan ilişkilerine dair farkındalığı artacaktır. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Sosyal hizmet, davranış ve sosyal çevre ilişkisini kavrayacaktır. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
İnsanı, davranışı ve çevre ile etkileşim süreçlerini yorumlayabilmesini öğrenecektir. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Davranışın biyolojik ve sosyo-kültürel temellerini bilecektir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | - | - | - |
İnsan davranışlarının nedenlerini genel çerçevede değerlendirebilecektir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | - | - | - |
Günlük hayatta insan davranışı ve insan ilişkilerine dair farkındalığı artacaktır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | - | - | - |
Sosyal hizmet, davranış ve sosyal çevre ilişkisini kavrayacaktır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | - | - | - |
İnsanı, davranışı ve çevre ile etkileşim süreçlerini yorumlayabilmesini öğrenecektir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | - | - | - |