Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Grup Odaklı Sosyal Hizmet | SHB301 | 5 | 3 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | SOSYAL HİZMET |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüzyüze |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Hacer TAŞKIRAN TEPE |
Ders Veren | Doç. Dr. Gizem ÇELİK ÖZKAN |
Amaç |
Öğrencilere sosyal hizmetin müdahale yöntemlerinden biri olan grup çalışmasına dair bilgi ve becerisi kazandırmaktır. |
Ders İçeriği |
Sosyal hizmetin mezzo düzeydeki müdahale yöntemi olan grup odaklı sosyal hizmet dersine öncelikle kavramsal ve kuramsal çerçeve ile başlanmaktadır. Bu doğrultuda grup odaklı sosyal hizmetin tanımı, amaçları ve hedefleri, grup çalışmasında varsayımlar ve asgari koşullar, grup yapısı ve türleri, grup çalışmasının aşamaları ve grup çalışmasında çeşitli klinik konulara (süreç ve içerik, şimdi ve burada, ikilemler, kendini açma vb.) yer verilmektedir. Dersin ilerleyen haftalarında grup egzersizleri, lider ve üyeler ile grup dinamikleri konuları ağırlık kazanmaktadır. Ders grup odaklı sosyal hizmet müdahalesinin yapılandırılması ve grup çalışması örnek uygulamaları ile sonlandırılmaktadır. |
Ders Kaynakları |
Yalom, I. (2002). Grup psikoterapisinin teori ve pratiği. İstanbul: Kabalcı Yayınları.
Duyan, V. (2010). Sosyal hizmet: temelleri, yaklaşımları, müdahale yöntemleri. Ankara: Sosyal Hizmet Uzmanları Genel Merkezi Yayınları, Yayın No: 16. Naar, R. (1993). Grup psikoterapisine ilk adım. N.H. Şahin (Çev). Ankara: İmge Kitabevi. Zastrow, C.H. (2009). Social work with groups. Brooks Cole Company: USA |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 30 |
Ödev 1 | 10 |
Ödev (Sunum) | 20 |
Toplam | 60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %40 |
Toplam | %40 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %40 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Tanışma, Dersin işleyiş ve ölçme-değelendirme hakkında bilgilendirme, Grup kavramı, grupların insan yaşamında önemi ve bir sosyal hizmet müdahale yöntemi olarak grup çalışmasına genel bir giriş | Ders |
2 | Grup çalışmasının tanımı, amacı, hedefleri, türleri ve işlevi | Ders |
3 | Grup çalışması için asgari koşullar ve varsayımlar, grup yapısını oluşturma | Ders |
4 | Grup çalışmasında aşamalar ve seanslar, grup çalışmasında klinik konular-1: Süreç ve içerik, şimdi ve burada, grup dışı sosyalleşme | Ders |
5 | Grup çalışmasında klinik konular -2: Geribildirim, yüzleşme, kendini açma, transferans ve karşı transferans, aktarım ve içgörü, bıktırıcı yorumlar | Ders |
6 | Grup dinamiği ve grup egzersizleri | Ders |
7 | Grup liderliği ve grup üyeliği | Ders |
8 | Ara sınav | Ders |
9 | Grup çalışmasında etik konular, ikilemler ve çözüm yolları | Ders |
10 | Sosyal Hizmet bakış açısıyla grup çalışmasını ve aşamalarını yapılandırma | Ders |
11 | Grup çalışması örnekleri (literatürden) | Ders |
12 | Grup çalışması örnekleri (sınıf içi uygulamadan) | Ders |
13 | Grup çalışmasının kayıt altına alınması ve rapor örnekleri | Ders |
14 | Dersin genel değerlendirmesi | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Grup çalışmasının önemini ve bireyle çalışmadan farkını kavrayabilir. | |||
Grup odaklı sosyal hizmet müdahalesini yapılandırma, uygulama bilgi ve becerisi kazanır. | |||
Grup çalışmasında üyeler ile mesleki ilişki kurabilir, mesleki ilişkinin temel ilkelerine göre hareket edebilir. | |||
Güçlü ve zayıf yönleriyle üyeleri, kendini ve grup sürecini değerlendirebilir. | |||
Grup çalışmasını etkili yönetebilmek için liderlik bilgi ve becerilerine sahip olur. |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Grup çalışmasının önemini ve bireyle çalışmadan farkını kavrayabilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Grup odaklı sosyal hizmet müdahalesini yapılandırma, uygulama bilgi ve becerisi kazanır. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Grup çalışmasında üyeler ile mesleki ilişki kurabilir, mesleki ilişkinin temel ilkelerine göre hareket edebilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Güçlü ve zayıf yönleriyle üyeleri, kendini ve grup sürecini değerlendirebilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Grup çalışmasını etkili yönetebilmek için liderlik bilgi ve becerilerine sahip olur. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |