Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Çocuk Refahı | SHB303 | 5 | 3 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | SOSYAL HİZMET |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüzyüze |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Hacer TAŞKIRAN TEPE |
Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Hacer TAŞKIRAN TEPE |
Amaç |
Çocukluk dönemi gelişimsel, sosyal ve kültürel özelliklerini kavrayarak, çocuklarla iletişim, çocuklarla çalışma ilkeleri, çocuk hakları ve çocuklarla sosyal hizmet uygulamalarının içerik ve uygulanışını öğrenmektir. |
Ders İçeriği |
Bu ders; Derse ilişkin beklentilerin konuşulması, Çocukluk kavramının ele alınması, tarihsel süreç içinde çocukluk kavramının gelişimi, Çocukluk döneminin gelişimsel açıdan ele alınması: çocukluk döneminde psikososyal gelişim özellikleri, Çocuklarla İletişim, Çocuklarla Çalışma İlkeleri ve Gerekli Beceriler, Çocuk hakları ve sosyal hizmet: Katılım, Çocuğun Yararı ve Çocuk Odaklı Bakış Kavramları, Dünyada ve Türkiye’de çocukların durumu, Çocuklara yönelik hizmetlere kısa bir bakış: Ülkemizde çocuklara yönelik hizmet sunan kuruluşların gözden, Koruma altındaki çocuklarla çalışma: hizmetler, sorunlar ve sosyal hizmet müdahalesi, Sokak çocukları ve çalışan çocuklar ile çalışma: hizmetler, sorunlar ve sosyal hizmet müdahalesi, Suça sürüklenmiş çocuklarla çalışma: hizmetler, sorunlar ve sosyal hizmet müdahalesi, Şiddete maruz kalmış çocuklarla çalışma: hizmetler, sorunlar ve sosyal hizmet müdahalesi, Kronik hastalığa sahip çocuklara yönelik sosyal hizmet müdahalesi, Genel Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Ders Kaynakları |
Baykara Acar, Y. (2012). Çocuk Mağdurlar, Viktimoloji. Atatürk Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi, Polis Akademisi s. 2-18.
Boyd Webb, N. (2017). Çocuklarla Sosyal Hizmet Uygulaması, Çeviri Editörü: Ercüment Erbay, Nika Yayınevi - 54 1. Baskı Eylül 2017, ANKARA Kırımsoy, E., Baykara Acar, Y. ve Diğerleri (2013). Çocuk Adalet Sistemi Çalışanları Eğitim Programı, Sosyal Çalışma Görevlileri için Eğitim Kitabı. Adalet Bakanlığı, Türkiye Adalet Akademisi, Hakimler ve Savcılar Yüksek Kurulu, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı, UNICEF Türkiye. Ankara. Koşar G. N. Sosyal Hizmetlerde Aile ve Çocuk Refahı Alanı. 2. Baskı. İstanbul: 1992. Akbaş, E. ve Atasü Topçuoğlu, R. (2009). Modern Çocukluk Paradigmasının Oluşumu-Eleştirel Bir Değerlendirme. Toplum ve Sosyal Hizmet, 20 (1), 95-104. Çocuklarla Çalışma: Temel Alanlar - Uygulamalar - Güncel Tartışmalar. Editörler: Figen PASLI ve Hüsnünur ASLANTÜRK, Nobel Akademik Yayıncılık.1. Basım, 2021. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 40 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 6 | 14 | 84 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Final | Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 128 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 5,02 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Tanışma, dersin işlenişi ve ders içeriğinin açıklanması | Ders |
2 | Çocukluk kavramının ele alınması, tarihsel süreç içinde çocukluk kavramının gelişimi | Ders |
3 | Çocukluk döneminin gelişimsel açıdan ele alınması: çocukluk döneminde psikososyal gelişim özellikleri | Ders |
4 | Çocuklarla İletişim, Çocuklarla Çalışma İlkeleri ve Gerekli Beceriler | Ders |
5 | Çocuk Hakları Sözleşmesi'ne İlişkin Genel Bilgiler | Ders |
6 | Çocuk hakları ve sosyal hizmet: Katılım, Çocuğun Yararı ve Çocuk Odaklı Bakış Kavramları | Ders |
7 | Çocuğun iyilik hali ve çocuk refahı kavramları | Ders |
8 | Ara sınav | Ders |
9 | Dünyada ve Türkiye’de çocukların durumu- Çocuklara yönelik hizmetlere kısa bir bakış: Ülkemizde çocuklara yönelik hizmet sunan kuruluşların gözden geçirilmesi | Ders |
10 | Koruma altındaki çocuklarla çalışma: hizmetler, sorunlar ve sosyal hizmet müdahalesi | Ders |
11 | Sokak çocukları ve çalışan çocuklar ile çalışma: hizmetler, sorunlar ve sosyal hizmet müdahalesi | Ders |
12 | Suça sürüklenmiş çocuklarla çalışma: hizmetler, sorunlar ve sosyal hizmet müdahalesi | Ders |
13 | Şiddete maruz kalmış çocuklarla çalışma: hizmetler, sorunlar ve sosyal hizmet müdahalesi | Ders |
14 | Kronik hastalığa sahip çocuklara yönelik sosyal hizmet müdahalesi | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Tarihsel süreç içerisinde çocukluk kavramının gelişimini tartışabilecektir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Çocukluk döneminin gelişimsel özelliklerine ilişkin genel bilgilere sahip olabilecektir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Çocuklarla iletişim, çocuklarla çalışma ilkeleri ve gerekli becerileri öğrenebilecektir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Çocuk hakları, çocuk haklarının korunması ve yaygınlaştırılmasında sosyal hizmet mesleğinin sorumluluklarına ilişkin bilgi sahibi olabilecektir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Farklı çocuk gruplarına yönelik sunulan hizmetler ve mikro-mezzo-makro düzeylerde sosyal hizmet uygulamaları hakkında bilgi sahibi olabilecektir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tarihsel süreç içerisinde çocukluk kavramının gelişimini tartışabilecektir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Çocukluk döneminin gelişimsel özelliklerine ilişkin genel bilgilere sahip olabilecektir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Çocuklarla iletişim, çocuklarla çalışma ilkeleri ve gerekli becerileri öğrenebilecektir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Çocuk hakları, çocuk haklarının korunması ve yaygınlaştırılmasında sosyal hizmet mesleğinin sorumluluklarına ilişkin bilgi sahibi olabilecektir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Farklı çocuk gruplarına yönelik sunulan hizmetler ve mikro-mezzo-makro düzeylerde sosyal hizmet uygulamaları hakkında bilgi sahibi olabilecektir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |