Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Engelli Bireylerle Sosyal Hizmet | SHB361 | 5 | 3 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | SOSYAL HİZMET |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüzyüze |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Hacer TAŞKIRAN TEPE |
Ders Veren | |
Amaç |
Dersin amacı, öğrencilere engellilerle sosyal hizmet uygulamasının teorik temelleri, işlevi ve müdahale yöntemlerinin öğretilmesidir. |
Ders İçeriği |
Bu ders kapsamında engelliliğe ilişkin kavramsal çerçeve çizilecek, engellilik sınıflandırılacak ve engelliğe neden olan faktörler belirlenmeye çalışılacaktır. Derste engellilerin hakları, başlıca sorunları, engellilere ve engellilerin ailelerine yönelik sosyal hizmet uygulamaları ve yanı sıra engellilere yönelik çağdaş hizmet modellerine yer verilecektir. Dersin sonlarına doğru engellilere yönelik toplumsal tutumlara ve devlet politikasına da değinilecektir. |
Ders Kaynakları |
Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı Engelliler İçin Bilgilendirme Rehberi 2021
Sarı, H. ve Pürsün, T.(2021). Engellilerle Sosyal Hizmet. Nobel Akademik Yayıncılık. Tunç Tekindal, M. ve Attepe Özden, S.(ed)(2020). (Engellilik Alanında Sosyal Hizmet Kuram ve Uygulamaları. Nobel Akademik Yayıncılık. Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı Resmi Web Sayfasındaki bilgi ve belgeler |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2021 - 2022 2022 - 2023 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 1 | 14 | 14 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 20 | 1 | 20 |
Final | Final | 26 | 1 | 26 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 102 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Tanışma, dersin içeriği ve amacının belirlenmesi | Ders |
2 | Temel Kavramlar; engelli, sakat, engelli, yetersizlik, rehabilitasyon, özel eğitim | Ders |
3 | Kuramsal yaklaşımlar: Tıbbi model, uzmanlık modeli, sosyal model, insan hakları yaklaşımı | Ders |
4 | Dünyada ve Türkiye’de engellilik | Ders |
5 | Engelli ortaya çıkmasına neden olan etmenler | Ders |
6 | Engelli grupları (I): görme engelliler, işitme engelliler, dil ve konuşma engelliler, ortopedik engelliler | Ders |
7 | Engelli grupları (II): ruhsal ve duygusal engelliler, Süreğen hastalıklar, zihinsel engelliler | Ders |
8 | Ara Sınav | Ders |
9 | Gereksinimler ve sorunlar Temelinde Engelli Hakları (Ulusal ve Uluslararası Mevzuat) | Ders |
10 | Gereksinimler ve sorunlar Temelinde Engelli Hakları Mevzuat (Ulusal ve Uluslararası Mevzuat) | Ders |
11 | Engellilere verilen hizmetler | Ders |
12 | Engellilere hizmet veren kurum ve kuruluşlar | Ders |
13 | Engelliliğin Birey, Aile ve Toplum Üzerindeki Etkileri | Ders |
14 | Engelliler ve Sosyal Hizmet Uygulamaları | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Engellilikle ilgili temel kavramları ve kuramları bilir. | |||
Dünya’da ve Türkiye’de engelliliği, engelli grupları, engelliliğin ortaya çıkmasına yol açan faktörleri, engellilikle ilgili ulusal ve uluslararası yasal düzenlemeleri, engelliliğin birey, aile ve toplum üzerindeki etkilerini ve engellilere hizmet veren sektörleri bilir. | |||
Engellilere yönelik sosyal hizmet uygulamalarını öğrenmeleri ve bu konularda analiz ve sentez yoluyla sonuçlar çıkarabilir. | |||
Engellilere yönelik dışlamanın nedenlerini ve boyutlarını kavrar. | |||
Engellilere yönelik çeşitli yasal hakları bilir ve bu hakların yaşama geçirilmesi için çalışır. |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Engellilikle ilgili temel kavramları ve kuramları bilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Dünya’da ve Türkiye’de engelliliği, engelli grupları, engelliliğin ortaya çıkmasına yol açan faktörleri, engellilikle ilgili ulusal ve uluslararası yasal düzenlemeleri, engelliliğin birey, aile ve toplum üzerindeki etkilerini ve engellilere hizmet veren sektörleri bilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Engellilere yönelik sosyal hizmet uygulamalarını öğrenmeleri ve bu konularda analiz ve sentez yoluyla sonuçlar çıkarabilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Engellilere yönelik dışlamanın nedenlerini ve boyutlarını kavrar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Engellilere yönelik çeşitli yasal hakları bilir ve bu hakların yaşama geçirilmesi için çalışır. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |