Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Göçmen ve Sığınmacılarla Sosyal Hizmet | SHB363 | 5 | 3 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | SOSYAL HİZMET |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Gül KARAHAN ÇOBAN |
Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Gül KARAHAN ÇOBAN |
Amaç |
Göçmenlik ve sığınma süreci, göçmen ve sığınmacıların bulundukları ülkelerde karşılaştıkları güçlükler ve psiko–sosyal sorunları, uluslararası belgelerde göçmen ve sığınmacılarla ilgili politikalar, göçmen ve sığınmacılarla sosyal hizmet konularının öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
Ders İçeriği |
Temel Kavramlar Dünyada ve Türkiye'de göç olgusu Yasal Düzenlemeler ve Sivil Toplum Kuruluşları Sığınmacılar/mülteciler ile sosyal hizmet ilişkisi |
Ders Kaynakları |
www.csgb.gov.tr, www.goc.gov.tr
Buz, S. (Ocak 2008). Mülteciler ve Sosyal Hizmet Mesleği. Sosyal Hizmet.34-39. Buz, S. (2004). Zorunlu Çıkış, Zorlu Kabul: Mültecilik. 1. Basım. Ankara: Sığınmacılar ve Göçmenlerle Dayanışma Derneği Yayınları. Cılga, İ. (Ocak 2008). Küreselleşme Sürecinde Göç, Kentleşme, Aile Sorunları ve Çözüm Yolları. Sosyal Hizmet.6-16. Çağlar, A. (2011). Türkiye’de Sığınmacılar. 1. Baskı. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları. Çeri, V.; Özer, Ü. (2018). Türkiye’deki bir sığınmacı kampında yaşayan bir grup çocuk ve ergende gözlenen duygusal ve davranışsal sorunlar. Anadolu Psikiyatri Dergisi. 19(4):419-426. Demirbilek, M. (2015). Refugees in Turkey. Turkey at the Beginning of 21st Century: Past and Present. St. Kliment Ohridski University Press, Sofia. Bulgaria, ss.567-481. Özer, Y. (2015). Uluslararası Göç ve Yabancı Düşmanlığı. 1. Basım. İstanbul: Derin Yayınları. Sirkeci, İ. (2004). 20. Yüzyılda Türk Göçleri ve Göçün Evrimi. Umuda Doğru. 4(15):.8-10. Tomanbay, İ. (2013). Uluslar arası Göç, Sığınma ve İnsan Kaçakçılığı/Ticareti Sorunları ve Sosyal Çalışma.(Ed. H. Acar, N. Negiz, E. Akman) Sosyal Politika ve Kamu Yönetimi Bileşenleriyle Sosyal Hizmet: temelleri ve Uygulama Alanları içinde. 1. Baskı. Ankara:Maya Akademi. S.299-327. GÖÇ, GÖÇMENLERLE ÇALIŞMA VE SOSYAL HİZMET September 2021. Publisher: Nobel Akademik Yayıncılık. Editor: Tahir Emre Gencer, Bekir Güzel |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 40 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 3 | 14 | 42 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 5 | 1 | 5 |
Final | Final | 10 | 1 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 99 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,88 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Temel Kavramlar: göç, iltica, yerinden edilme tanımları, aralarındaki benzerlik ve farklılıklar | Ders Tartışmalı Ders |
2 | Temel Kavramlar: mülteci, sığınmacı kavramları tanımları, aralarındaki benzerlik ve farklılıklar | Ders Tartışmalı Ders |
3 | Göç Olgusu: Dünyada göç olgusu, Türkiye'de göç olgusu | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
4 | Göç Olgusu: Dünyada göç olgusu, Türkiye'de göç olgusu | |
5 | Tarihsel Perspektiften Göç: Sanayi devrimi ve modern göç olgusu, 1900'lü yıllar | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
6 | Tarihsel Perspektiften Göç: Arap Baharı ve Suriye Göçü, Küreselleşme süreci ve göç | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
7 | Göçün nedenleri: Bireysel faktörler, Sosyal faktörler, Politik faktörler, Ekonomik faktörler | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
8 | Ara sınav | Ders |
9 | Göçün nedenleri: Çevresel faktörler (İklim krizi, gıda krizi, doğal afetler) | |
10 | Uluslararası koruma çeşitleri: mülteci, şartlı mülteci, ikincil koruma, uluslararası koruma başvuru sahibi yabancılar, geçici koruma, ikincil koruma | |
11 | Uluslararası sözleşmeler ve yasal düzenlemeler, Sivil Toplum Kuruluşları | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
12 | Göçmen ve Sığınmacılarla Sosyal Hizmet: Mültecilerin biyopsikososyal ve ekonomik sorunları | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
13 | Göçmen ve Sığınmacılarla Sosyal Hizmet: Göçmen ve sığınmacılarla mikro, mezzo ve makro sosyal hizmet uygulamaları | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
14 | Göçmen ve Sığınmacılarla Sosyal Hizmet: çocuklar, yaşlılar, engelliler, kadınlar | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
15 | Final sınavı | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Göç, iltica ve yerinden edilme, mülteci, sığınmacı kavramlarını tanımlar | |||
Dünyada göç olgusunu bilir, Türkiye'de göç olgusunu bilir, tarihsel perspektiften göçü değerlendirebilir | |||
Uluslararası sözleşmeleri, yasal düzenlemeleri ve ilgili sivil toplum kuruluşlarını bilir | |||
Mültecilerin biyopsikososyal ve ekonomik sorunlarını bilir Göçmen ve sığınmacılarla mikro, mezzo ve makro sosyal hizmet uygulamaları açıklar |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Göç, iltica ve yerinden edilme, mülteci, sığınmacı kavramlarını tanımlar | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Dünyada göç olgusunu bilir, Türkiye'de göç olgusunu bilir, tarihsel perspektiften göçü değerlendirebilir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Uluslararası sözleşmeleri, yasal düzenlemeleri ve ilgili sivil toplum kuruluşlarını bilir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Mültecilerin biyopsikososyal ve ekonomik sorunlarını bilir Göçmen ve sığınmacılarla mikro, mezzo ve makro sosyal hizmet uygulamaları açıklar | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |