Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Sosyal Politika ve Planlama | SHB403 | 7 | 3 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | SOSYAL HİZMET |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Gül KARAHAN ÇOBAN |
Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Gül KARAHAN ÇOBAN |
Amaç |
Bu derste, sosyal politikanın doğuşu, sosyal politika disiplininin konusu, hedefleri, araçları, sosyal hizmet ve sosyal politika ilişkisinin tarihsel arka planı ve sosyal hizmet sosyal politika ilişkisi, sosyal hizmette planlama ve çeşitli sorun alanlarındaki sosyal politika uygulamalarının ele alınması amaçlanmaktadır. |
Ders İçeriği |
Sosyal politikanın konusu, temel kavramları, amacı, hedefleri; Refah devletinin doğuşu, tarihsel gelişimi, sınıflandırmaları; Refah devleti modellerinin değerlendirilmesi , Sosyal politika aktörleri, Planlama, planlama tipolojileri ve Türkiye’de planlama örnekleri ve sosyal politika sosyal hizmet ilişkisi |
Ders Kaynakları |
Buğra, A., Keyder, Ç. (2013). Sosyal Politika Yazıları. Ankara: İletişim Yayınları.
Koray, M. (2008). Sosyal Politika. Ankara: İmge Kitabevi. Taşçı, F. (2017). Türkiye'de sosyal politika ve dönüşüm: zihniyet, aktörler, uygulamalar. SETA. Şenkal, A. (2005). Küreselleşme Sürecinde Sosyal Politika. İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım. Karagöl, E.T., Develi, A. (2019). Sosyal Politika Teori, Politika ve Uygulamalar. Kocaeli: Umuttepe Yayınları. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 40 |
Ödev (Sunum) | 20 |
Toplam | 60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %40 |
Toplam | %40 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %40 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Sosyal politikanın konusu ve temel kavramlar: politika, sosyal politika, sosyal refah, sosyal sorun | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
2 | Sosyal politikanın doğuşuna ortam hazırlayan gelişmeler, modern bir olgu olarak sosyal politikanın doğuşu, sosyal politikada eleştirel yaklaşımlar, sosyal politikanın temel amacı, sosyal politikanın hedefleri: sosyal adalet, sosyal bütünleşme, sosyal barış, sosyal demokrasi, sosyal denge, sosyal gelişme. Toplumsal gelişme ve sosyal kalkınmanın genel hatları, sosyal kalkınma göstergeleri. | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
3 | Refah devletinin doğuşu ve tarihsel gelişimi, refah devleti ve Türkiye’de sosyal politikaların kurgulanışı. | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
4 | Refahın üretimi ve sunumu, Sosyal politika aktörleri: devlet, yerel yönetim, aile, piyasa, sivil toplum kuruluşları. Sosyal politikaların koordinasyonu ve kurumsal yapının bütüncül hale getirilme çabası, uluslararası sosyal politika | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
5 | Neoliberal ekonomi politikaları, yeni kamu yönetimi ve sosyal hizmetlere yansıması (riskler ve belirsizlikler bağlamında yeni sosyal hizmet yönetimi) | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
6 | Refah devleti sınıflandırmaları, refah devleti modellerinin toplumsal cinsiyet, defamilizasyon, dekomüdifikasyon bakımından değerlendirilmesi ve Türkiye’nin refah sınıflandırmalarındaki konumunun değerlendirilmesi | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
7 | Planlama, planlama tipolojileri, planlama süreçleri, planlamaya katılım ve uygulama, Türkiye’de planlama örnekleri ve sosyal etki analizi. | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
8 | Ara Sınav | Ders |
9 | Sosyal dışlanma: türleri ve nedenleri, ayrımcılık ve türleri, sosyal içerme politikaları | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
10 | Gelir dağılımı, yoksulluk, istihdam ve ilgili sosyal politikalar. | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
11 | Kentleşme sorunları ve göç alanında sosyal politika uygulamaları | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
12 | Yaşlı ve engelli refahı alanında sosyal politika uygulamaları | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
13 | Kadın, çocuk ve gençlik refahı alanında sosyal politika uygulamaları | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
14 | Sosyal politika sosyal hizmet ilişkisi ve Türkiye’de sosyal politika planlamasına ihtiyaç duyulan alanlar | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
15 | Final Sınavı | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Sosyal politikanın konusunu, temel kavramlarını, amacını, hedeflerini bilir. | |||
Türkiye’de sosyal politikaların kurgulanışını, Sosyal politika aktörlerini bilir | |||
Refah devletinin doğuşunu, tarihsel gelişimini, Refah devleti sınıflandırmalarını ve refah devleti modellerini bilir | |||
Planlamayı tanımlar, ülkemizdeki planlama örneklerini bilir. Sosyal sorunlara yönelik sosyal politika uygulamaları ile sosyal hizmeti ilişkilendirir | |||
Sosyal hizmet sosyal politika ilişkisini bilir |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Sosyal politikanın konusunu, temel kavramlarını, amacını, hedeflerini bilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Türkiye’de sosyal politikaların kurgulanışını, Sosyal politika aktörlerini bilir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Refah devletinin doğuşunu, tarihsel gelişimini, Refah devleti sınıflandırmalarını ve refah devleti modellerini bilir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Planlamayı tanımlar, ülkemizdeki planlama örneklerini bilir. Sosyal sorunlara yönelik sosyal politika uygulamaları ile sosyal hizmeti ilişkilendirir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Sosyal hizmet sosyal politika ilişkisini bilir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |