| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Hareket Kontrol Sistemleri | OTO201 | 3 | 3 + 1 | 3,0 |
| Birim Bölüm | HİBRİD VE ELEKTRİKLİ TAŞITLAR TEKNOLOJİSİ |
| Derece Seviye | Ön Lisans - Zorunlu - Türkçe |
| Dersin Verilişi | |
| EBS Koordinatörü | Öğr. Gör. Ahmet MAVİ (Yıl: 2022 - 2023) |
| Ders Veren | Öğr. Gör. Gökhan ÖZDEMİR |
| Amaç |
Taşıtları dinamik davranışlarını kontrol eden sistemleri ve hareket kontrol terminolojilerini kavrar |
| Ders İçeriği |
Şasi ve Karoseri Tekniği: Şasi ve karoserinin temel görevleri, Şasi ölçme ve kontrol sistemleri ile şasi doğrultma kriterleri; Yön Kontrol ve Direksiyon Sistemleri: Kamber, Kaster, King pimi ve Dönüş açısı, Rot açıklığı, Ön düzen geometrisinin fiziksel esasları; Süspansiyon Sistemleri: Yaprak yay, Helisel yaylar, Amortisör; Fren Sistemleri: Merkez pompası, Vestinghouse, Kampanalı ve Diskli fren sistemleri, Motor freni, Şaft freni, El freni. |
| Ders Kaynakları |
.Otomobil Şasisi Cilt I-II William H. Crause Çeviri İbrahim ANLAŞ
ALTIPARMAK Duran Şasi Ders Notları ANLAŞ İbrahim Şasi, MEB Yayınları |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 35 |
| Ödev (Sunum) | 15 |
| Toplam | 50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %50 |
| Toplam | %50 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
60
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
20
|
|
Uygulama Dersleri
|
20
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 10 | 30 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 3 | 3 | 9 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 10 | 1 | 10 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 3 | 1 | 3 |
| Final | Final | 20 | 1 | 20 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 72 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 2,82 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Araçlarda şasi ve karoserinin temel görevleri ve önemi, Farklı şasi yapıları ve özellikleri | |
| 2 | Şasi ve karoserinin yük dağılımı ve denge mekanizmaları | |
| 3 | Serbest askı donanımları ve viraj denge çubuğu gibi diğer sistem elemanları | |
| 4 | Açısal ve boyutsal geometrik detayların taşıt yön kontrolü ile ilişkisi | |
| 5 | Kamber, kaster, king pimi ve dönüş açısı, Rot açıklığı ve kapalılığı | |
| 6 | Ön düzen geometrisinin fiziksel esasları, Direksiyon sistemi elemanları ve farklı uygulamalar | |
| 7 | Hidrolik direksiyon ve Elektro-mekanik, elektro-hidrolik direksiyon sistemleri | |
| 8 | Süspansiyon sistemlerinin taşıt dinamiğine etkileri, Yaprak yay ve helisel yayların yapısal özellikleri | |
| 10 | Amortisörün işlevi, çalışma esasları, çeşitleri, Farklı süspansiyon sistemleri Körüklü, hidrolik takviyeli sistemleri, Elektronik kontrollü süspansiyon sistemleri, çalışma esasları | |
| 10 | Amortisörün işlevi, çalışma esasları, çeşitleri, Farklı süspansiyon sistemleri Körüklü, hidrolik takviyeli sistemleri, Elektronik kontrollü süspansiyon sistemleri, çalışma esasları | |
| 11 | Sürtünme kavramasının, çeşitleri ve frenlemenin fiziksel esasları, Temel hidrolik-pnömatik terminolojisi | |
| 12 | Klasik fren sistemi, elemanları ve görevleri | |
| 13 | Kampanalı ve diskli fren sistemleri, Kilitlemesiz fren sistemleri, Motor freni, şaft freni | |
| 14 | El freni ve özellikleri, Fren sisteminde arıza arama, bulma, ayar yapma bilgi ve becerileri |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Taşıt hareketini kontrol eden sistemlerin diğer sistemlerle ilişkisini anlamak | |||
| Teorik bilgileri taşıt statiği ve dinamiği ile ilişkilendirilerek, uygulama çalışmalarıyla gerçeklilik ve anlaşılabilirliliğini kavrayabilme. | |||
| taşıt hareketinde yol-taşıt, taşıt-sürücü etkileşimini kavrayabilme. | |||
| Taşıtların dinamik davranışlarını kontrol eden sistemler ve hareket kontrol terminolojisini kavrayabilme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Taşıt hareketini kontrol eden sistemlerin diğer sistemlerle ilişkisini anlamak | 2 | - | - | - | - | - | - | 4 | - | - | - | 4 | ;
| Teorik bilgileri taşıt statiği ve dinamiği ile ilişkilendirilerek, uygulama çalışmalarıyla gerçeklilik ve anlaşılabilirliliğini kavrayabilme. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 5 | ;
| taşıt hareketinde yol-taşıt, taşıt-sürücü etkileşimini kavrayabilme. | - | - | - | - | - | - | - | 2 | - | - | - | 5 | ;
| Taşıtların dinamik davranışlarını kontrol eden sistemler ve hareket kontrol terminolojisini kavrayabilme | 4 | 3 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 5 | ;
| Ortalama Değer | 1,5 | 0,75 | - | - | - | - | - | 1,5 | - | - | - | 4,75 |