EN
  • Anasayfa
  • PÖA5013 Deneysel Arkeoloji’ye Giriş (2023-2024 / . Yarıyıl)
  • EN
PÖA5013 - Deneysel Arkeoloji’ye Giriş
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Deneysel Arkeoloji’ye Giriş PÖA5013 3 + 0 7,5 Pdf
Birim Bölüm
PROTOHİSTORYA VE ÖNASYA ARKEOLOJİSİ - YL
Derece Seviye Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz Yüze Eğitim
EBS Koordinatörü Doç. Dr. Deniz SARI
Ders Veren Doç. Dr. Deniz SARI
Amaç

Bu dersin amacı, deneysel arkeolojinin temel ilkelerini, yöntemlerini ve uygulamalarını tanıtarak, arkeolojik materyallerin ve geçmiş teknolojilerin nasıl yeniden üretilebileceğini anlamaktır. Öğrenciler, tarih öncesi toplumların kullandığı alet, yapı ve üretim tekniklerini deneysel yöntemlerle inceleyerek, arkeolojik verileri nasıl yorumlayabileceklerini öğrenirler. Ayrıca, deneysel arkeolojinin kazılar, müzecilik, kültürel miras yönetimi ve eğitim alanlarındaki rolü vurgulanarak, bilimsel araştırmalarda nasıl kullanıldığına dair bir perspektif kazanmaları hedeflenmektedir.

Ders İçeriği

Bu ders, deneysel arkeolojinin temel ilkelerini, yöntemlerini ve uygulamalarını kapsamlı bir şekilde ele almaktadır. Deneysel arkeoloji, arkeolojik buluntuların üretim süreçlerini anlamak, geçmişte kullanılan teknikleri yeniden oluşturmak ve arkeolojik malzemelerin işlevlerini belirlemek için uygulamalı bir araştırma yöntemidir. Ders kapsamında, tarih öncesi ve erken tarih dönemlerine ait taş, kemik, seramik, metal ve ahşap gibi malzemeler üzerinde yapılan deneysel çalışmalar ele alınacaktır. Öğrenciler, bu malzemelerin üretim tekniklerini uygulamalı olarak inceleyerek, geçmiş toplumların teknolojik kapasitelerini ve günlük yaşamlarını daha iyi anlamayı öğreneceklerdir. Ayrıca, barınak inşası, dokuma, madencilik, beslenme ve tarım gibi çeşitli konular da deneysel arkeoloji çerçevesinde değerlendirilecektir. Bunun yanı sıra, deneysel arkeolojinin arkeolojik kazılar, müzecilik, kültürel miras yönetimi ve halk eğitimi gibi alanlardaki önemi tartışılacaktır. Dersin sonunda, öğrenciler kendi deneysel projelerini geliştirerek teorik bilgilerini uygulamaya dökme fırsatı bulacaklardır.

Ders Kaynakları Mustafaoğlu, B. 2024, Türkiye'de yapılan deneysel arkeoloji uygulamaları: Boncuklu Höyük'de ateş kullanımı üzerine deneysel bir çalışma (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi) https://acikkaynak.bilecik.edu.tr/xmlui/handle/11552/3421
Reynolds, P. J. 1999. The nature of experiment in archaeology. In Experiment and Design: Archaeological Studies in Honour of John Coles (ed. A. F. Harding). Oxford: Oxbow, pp. 156–62.
S. A. Semenov, 1973, Prehistoric technology;: An experimental study of the oldest tools and artefacts from traces of manufacture and wear.
Coles, J. 1979. Experimental Archaeology. London: Academic Press.
Eres Z., Özdoğan E. 2012. “A New Approach in Studying the Structural Systems of Prehistoric Wooden Post Buildings: A Case Study from Aşağı Pınar in Eastern Thrace”, In R. Carvais, A. Guillerme, V. Negre and J. Sakarovitch (eds.), Nuts & Bolts of Construction History Culture, Technology and Society, Vol. 3. Picard: 149-156.
Eres Z. , Özdoğan E. , Demirtaş, A., 2010. “Aşağı Pınar Açık Hava Müzesi: Yaklaşım, Uygulama Süreci ve Karşılaşılan Sorunlar / Aşağı Pınar Open-Air Museum: Concept, Implementation and Problems Encountered”, TÜBA-KED 8:183-205.
Karul, N., Avcı, M. B., Deveci, A., Karkıner, N., Yeşildal, N., 2010. “ Bursa Aktopraklık Höyük’te Kültür Sektörünün oluşturulması: Çok Yönlü Bir Proje/ Developing Cultural Sector at the Bursa Aktopraklık Mound: A Multifaceted Project”, TÜBA-KED 8:7-27.
Alan K. Outram, 2018, Introduction to experimental archaeology, World Archaeology Vol. 40(1): 1–6 Experimental Archaeology
Mustafaoğlu, B. 2024, Türkiye'de yapılan deneysel arkeoloji uygulamaları: Boncuklu Höyük'de ateş kullanımı üzerine deneysel bir çalışma (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi) https://acikkaynak.bilecik.edu.tr/xmlui/handle/11552/3421
Reynolds, P. J. 1999. The nature of experiment in archaeology. In Experiment and Design: Archaeological Studies in Honour of John Coles (ed. A. F. Harding). Oxford: Oxbow, pp. 156–62.
S. A. Semenov, 1973, Prehistoric technology;: An experimental study of the oldest tools and artefacts from traces of manufacture and wear.
Coles, J. 1979. Experimental Archaeology. London: Academic Press.
Eres Z., Özdoğan E. 2012. “A New Approach in Studying the Structural Systems of Prehistoric Wooden Post Buildings: A Case Study from Aşağı Pınar in Eastern Thrace”, In R. Carvais, A. Guillerme, V. Negre and J. Sakarovitch (eds.), Nuts & Bolts of Construction History Culture, Technology and Society, Vol. 3. Picard: 149-156.
Eres Z. , Özdoğan E. , Demirtaş, A., 2010. “Aşağı Pınar Açık Hava Müzesi: Yaklaşım, Uygulama Süreci ve Karşılaşılan Sorunlar / Aşağı Pınar Open-Air Museum: Concept, Implementation and Problems Encountered”, TÜBA-KED 8:183-205.
Karul, N., Avcı, M. B., Deveci, A., Karkıner, N., Yeşildal, N., 2010. “ Bursa Aktopraklık Höyük’te Kültür Sektörünün oluşturulması: Çok Yönlü Bir Proje/ Developing Cultural Sector at the Bursa Aktopraklık Mound: A Multifaceted Project”, TÜBA-KED 8:7-27.
Alan K. Outram, 2018, Introduction to experimental archaeology, World Archaeology Vol. 40(1): 1–6 Experimental Archaeology
Açıldığı Öğretim Yılı 2020 - 2021 2021 - 2022 2023-2024
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ödev 1 20
Ödev (Sunum) 30
Toplam 50
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %50
Toplam %50
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %50
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %50
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat) 0
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 0
AKTS 3,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
Ortalama Değer - - - - - - - -