EN
PÖA5051 - Sanal Katmanlar: Arkeolojide Yeni Nesil Yöntemler
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Sanal Katmanlar: Arkeolojide Yeni Nesil Yöntemler PÖA5051 1 3 + 0 7,5 Pdf
Birim Bölüm
PROTOHİSTORYA VE ÖNASYA ARKEOLOJİSİ - YL
Derece Seviye Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze eğitim.
EBS Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Yusuf TUNA
Ders Veren Dr. Öğr. Üyesi Yusuf TUNA
Amaç

Bu ders, arkeolojik araştırmalarda dijital teknolojilerin kullanımına odaklanarak öğrencileri yeni nesil yöntemlerle tanıştırmayı amaçlar. GNSS/GPS sistemleri, drone (İHA) teknolojileri, LIDAR, fotogrametri, coğrafi bilgi sistemleri (CBS), 3D modelleme ve dijital veri yönetimi gibi konuları kapsar. Öğrenciler bu teknolojilerin saha uygulamalarını ve laboratuvar süreçlerini teorik ve pratik örneklerle öğrenerek, arkeolojik veri üretimi, işlenmesi ve sunumu konularında yetkinlik kazanırlar.

Ders İçeriği

Bu ders, arkeolojik kazı ve araştırmalarda kullanılan dijital teknolojileri tanıtarak; GNSS, drone, fotogrametri, CBS ve 3D modelleme gibi yöntemlerin veri üretimi, analizi ve sunumundaki rolünü uygulamalı örneklerle ele alır.

Ders Kaynakları Anders, N., Valente, J., Masselink, R., & Keesstra, S. (2019). Comparing Filtering Techniques for Removing Vegetation from UAV-Based Photogrammetric Point Clouds. Drones, 3(61), 2–14.
Cowley, D. (2011). Remote Sensing for Archaeological Heritage Management. Europae Archaeologia Consilium.
Forte, M., & Campana, S. (2016). Digital Methods and Remote Sensing in Archaeology. Springer Nature.
Yiğit, A. Y. (2022). İnsansız Hava Aracı Uygulamaları: Agisoft - Metashape. Atlas Akademi Yayınları.
Forte, M., & Tartessos, P. (2011). Virtual Archaeology Review Cyber-Archaeology: Notes on the Simulation of the Past. Virtual Archaeology Review, 2(4), 7–18.
Hostettler, M., Buhlke, A., Drummer, C., Emmenegger, L., Reich, J., & Stäheli, C. (2024a). 3D Archaeology and Cultural Heritage: Where Are We Today? In M. Hostettler, A. Buhlke, C. Drummer, L. Emmenegger, J. Reich, & C. Stäheli (Eds.), The 3 Dimensions of Digitalised Archaeology State-of-the-Art, Data Management and Current Challenges in Archaeological 3D-Documentation (pp. 3–8). Springer Nature.
Hostettler, M., Buhlke, A., Drummer, C., Emmenegger, L., Reich, J., & Stäheli, C. (2024b). Concluding Remarks – Coordinates for the Future of Digitalised Archaeology. In The 3 Dimensions of Digitalised Archaeology (pp. 221–225). Springer International Publishing.
Hostettler, M., Buhlke, A., Drummer, C., Emmenegger, L., Reich, J., & Stäheli, C. (2024c). The 3 Dimensions of Digitalised Archaeology: State-of-the-Art, Data Management and Current Challenges in Archaeological 3D-Documentation. Springer Nature.
Lasaponara, R., & Masini, N. (2013). Remote Sensing in Archaeology: An Overview. Ournal of Aeronautics and Space Technologies, 6(1), 7–17.
McCoy, M. D. (2017). Geospatial Big Data and aArchaeology: Prospects and Problems too Great to Ignore. Journal of Archaeological Science, 84, 74–94.
Açıldığı Öğretim Yılı 2025 - 2026
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 20
Ödev 1 20
Toplam 40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %60
Toplam %60
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %60
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
50
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
50
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 2 14 28
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 2 14 28
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 1 1 1
Uygulama 1 Uygulama 1 10 1 10
Final Final 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 68
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 2,67
AKTS 3,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Giriş ve Kavramsal Çerçeve Ders
2 Arkeolojik Belgeler ve Dijital Dönüşüm Ders
3 GNSS/GPS Teknolojileri ve Saha Uygulamaları Ders
4 Drone (İHA) Teknolojisi ve Hava Fotoğrafçılığı Ders
5 Fotogrametriye Giriş Ders
6 3D Modelleme Yöntemleri Ders
7 LIDAR Teknolojisi ve Kullanım Alanları Ders
8 CBS I: Temel Kavramlar
9 CBS II: Arkeolojik Uygulamalar Ders
10 CBS III: Arkeolojik Uygulamalarda Değerlendirme Ders
11 Dijital Veri Yönetimi ve Arşivleme Ders
12 Uygulama Atölyesi I: Drone ile Görüntü Alma ve Haritalama Ders Saha / Arazi Çalışması
13 Uygulama Atölyesi II: 3D Modelleme ve Sunum
14 Genel Değerlendirme Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Arkeolojik belgelerin dijital ortamda nasıl üretildiğini ve yönetildiğini açıklar. Yazılı Sınav Ders Dinleme ve anlamlandırma
Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) ile mekânsal analiz yapar. Yazılı Sınav Laboratuvar Çalışması Ders Dinleme ve anlamlandırma
Fotogrametri ve 3D modelleme tekniklerini temel düzeyde uygular. Yazılı Sınav Ödev / Proje Laboratuvar Çalışması Ders Saha / Arazi Çalışması Dinleme ve anlamlandırma Gözlem/durumları işleme, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma
Dijital veri arşivi ve sunum teknikleri hakkında bilgi sahibi olur. Yazılı Sınav Ödev / Proje Laboratuvar Çalışması Ders Saha / Arazi Çalışması Dinleme ve anlamlandırma Gözlem/durumları işleme, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma
Dijitalleştirilmiş arkeolojik verileri eleştirel biçimde analiz eder ve sunar. Yazılı Sınav Ödev / Proje Laboratuvar Çalışması Ders Saha / Arazi Çalışması Dinleme ve anlamlandırma Gözlem/durumları işleme, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1
Arkeolojik belgelerin dijital ortamda nasıl üretildiğini ve yönetildiğini açıklar. - - 5 5 - - - -
Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) ile mekânsal analiz yapar. - - 5 4 - - - -
Fotogrametri ve 3D modelleme tekniklerini temel düzeyde uygular. - - 5 4 - - - -
Dijital veri arşivi ve sunum teknikleri hakkında bilgi sahibi olur. - - 5 4 - - - -
Dijitalleştirilmiş arkeolojik verileri eleştirel biçimde analiz eder ve sunar. - - 5 5 - - - -
Ortalama Değer - - 5 4,4 - - - -