Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Karar Teorisi ve Analizi | İST439 | 5 | 3 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | İSTATİSTİK VE BİLGİSAYAR BİLİMLERİ |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
EBS Koordinatörü | Arş. Gör. Kadriye Nurdanay ÖZTÜRK |
Ders Veren | Arş. Gör. Dr. Ezgi GÜLER |
Amaç |
Birçok durumda seçimlerimizin doğuracağı sonuçları hakkında tam bilgiye sahip olmadan karar vermek zorunda kalabiliriz. Bu dersin amacı, bu gibi durumlarda rasyonel kararlar verebilecek bir temel oluşturmaktır. Bu dersin içinde akılcılık, tercihler, hedefler, belirsizlik ve fayda gibi kavramları ele alınacaktır. Bir tercihin, bir amacın, ya da bir seçimin rasyonel olduğunu söylemek ne anlama geliyor? Kararlar belirsizlik ve risk altında nasıl yapılmalıdır? Karar durumunda farklı seçeneklerdeki beklenen faydanın önemi nedir? Bu ders aynı zamanda oyun teorisi ve sosyal karar teorisi için bir giriş olarak hizmet edecektir. |
Ders İçeriği |
Karar Teorisi, Veri İşleme, Olasılık Ve Rassal Değişken, Fayda Ve Tanımlayıcı İstatistikler, Belirsizlik, Belirlilik Ve Risk Altında Karar Ölçütleri, Bayes Teoremi, Oyun Teorisi, Markov Zincirleri |
Ders Kaynakları |
Herman Chernoff ve Lincoln E. Moses, Temel Karar Teorisi
Münevver Turanlı, Pazarlama Yönetiminde Karar Alma Peterson, M. ”Karar Teorisine Giriş”, Cambridge University Press |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2025 - 2026 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 30 |
Ödev (Sunum) | 20 |
Toplam | 50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %50 |
Toplam | %50 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 3 | 5 | 15 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 4 | 5 | 20 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 2 | 5 | 10 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Vaka Çalışması | 8 | 3 | 24 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 8 | 1 | 8 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 6 | 1 | 6 |
Final | Final | 10 | 1 | 10 |
Ödev (Sunum) | Ödev (Sunum) | 8 | 1 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 129 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 5,06 | |||
AKTS | 5,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Karar Teorisinin Tanımı, Karar Probleminin Tanımlanması, Yapısı Ve Sınıflandırılması | Ders |
2 | Veri Ve Veri Işleme | Ders |
3 | Olasılık Ve Rassal Değişkenlere Giriş | Ders |
4 | Fayda Ve Tanımlayıcı İstatistikler | Ders |
5 | Karar Ölçütleri- Belirlilik Altında Karar Ölçütü | Ders |
6 | Karar Ölçütleri- Belirsizlik Altında Karar Ölçütü | Ders |
7 | Karar Ölçütleri- Risk Altında Karar Ölçütü | Ders |
8 | Ara Sınav | Ders |
9 | Bayes Teoremi | Ders |
10 | Bayes Teoremi Ve Karar Süreci | Ders |
11 | Bayes Yaklaşımıyla Karar Vermede Kesikli Dağılımlar | Ders |
12 | Bayes Yaklaşımıyla Karar Vermede Sürekli Dağılımlar | Ders |
13 | Genel Tekrar | Ders |
13 | Genel Tekrar | Ders |
13 | Genel Tekrar | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Öğrenciler kolektif karar teorisi hakkında bilgiye sahip olacaktır. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Öğrenciler karar teorisi tarihi hakkında bilgiye sahip olacaktır. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Öğrenciler karar problemlerinin formülüzasyonu yapacaktır. | Yazılı Sınav | Problem Çözme Ders | Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma |
Öğrenciler risk ve belirsizlik altında karar alabilecektir. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Öğrenciler analitik düşünerek problemleri yapılandırıp analiz edebilecektir. | Yazılı Sınav | Problem Çözme | Önceden planlanmış özel beceriler |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenciler kolektif karar teorisi hakkında bilgiye sahip olacaktır. | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
Öğrenciler karar teorisi tarihi hakkında bilgiye sahip olacaktır. | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 5 | 5 | 4 | ;
Öğrenciler karar problemlerinin formülüzasyonu yapacaktır. | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
Öğrenciler risk ve belirsizlik altında karar alabilecektir. | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | ;
Öğrenciler analitik düşünerek problemleri yapılandırıp analiz edebilecektir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | ;
Ortalama Değer | 4,8 | 4,8 | 5 | 4,6 | 4,8 | 5 | 4,6 | 4,4 | 4,4 | 3,4 | 4,4 | 4,4 | 5 | 4,8 | 4,6 |