EN
  • Anasayfa
  • İST439 Karar Teorisi ve Analizi (2025 - 2026 / 5. Yarıyıl)
  • EN
İST439 - Karar Teorisi ve Analizi
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Karar Teorisi ve Analizi İST439 5 3 + 0 5,0 Pdf
Birim Bölüm
İSTATİSTİK VE BİLGİSAYAR BİLİMLERİ
Derece Seviye Lisans - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz Yüze
EBS Koordinatörü Arş. Gör. Kadriye Nurdanay ÖZTÜRK
Ders Veren Arş. Gör. Dr. Ezgi GÜLER
Amaç

Birçok durumda seçimlerimizin doğuracağı sonuçları hakkında tam bilgiye sahip olmadan karar vermek zorunda kalabiliriz. Bu dersin amacı, bu gibi durumlarda rasyonel kararlar verebilecek bir temel oluşturmaktır. Bu dersin içinde akılcılık, tercihler, hedefler, belirsizlik ve fayda gibi kavramları ele alınacaktır. Bir tercihin, bir amacın, ya da bir seçimin rasyonel olduğunu söylemek ne anlama geliyor? Kararlar belirsizlik ve risk altında nasıl yapılmalıdır? Karar durumunda farklı seçeneklerdeki beklenen faydanın önemi nedir? Bu ders aynı zamanda oyun teorisi ve sosyal karar teorisi için bir giriş olarak hizmet edecektir.

Ders İçeriği

Karar Teorisi, Veri İşleme, Olasılık Ve Rassal Değişken, Fayda Ve Tanımlayıcı İstatistikler, Belirsizlik, Belirlilik Ve Risk Altında Karar Ölçütleri, Bayes Teoremi, Oyun Teorisi, Markov Zincirleri

Ders Kaynakları Herman Chernoff ve Lincoln E. Moses, Temel Karar Teorisi
Münevver Turanlı, Pazarlama Yönetiminde Karar Alma
Peterson, M. ”Karar Teorisine Giriş”, Cambridge University Press
Açıldığı Öğretim Yılı 2025 - 2026
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 30
Ödev (Sunum) 20
Toplam 50
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %50
Toplam %50
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %50
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %50
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 2 14 28
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 3 5 15
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 4 5 20
Önceden planlanmış özel beceriler Problem Çözme 2 5 10
Önceden planlanmış özel beceriler Vaka Çalışması 8 3 24
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması Grup Çalışması 8 1 8
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 6 1 6
Final Final 10 1 10
Ödev (Sunum) Ödev (Sunum) 8 1 8
Toplam İş Yükü (Saat) 129
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 5,06
AKTS 5,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Karar Teorisinin Tanımı, Karar Probleminin Tanımlanması, Yapısı Ve Sınıflandırılması Ders
2 Veri Ve Veri Işleme Ders
3 Olasılık Ve Rassal Değişkenlere Giriş Ders
4 Fayda Ve Tanımlayıcı İstatistikler Ders
5 Karar Ölçütleri- Belirlilik Altında Karar Ölçütü Ders
6 Karar Ölçütleri- Belirsizlik Altında Karar Ölçütü Ders
7 Karar Ölçütleri- Risk Altında Karar Ölçütü Ders
8 Ara Sınav Ders
9 Bayes Teoremi Ders
10 Bayes Teoremi Ve Karar Süreci Ders
11 Bayes Yaklaşımıyla Karar Vermede Kesikli Dağılımlar Ders
12 Bayes Yaklaşımıyla Karar Vermede Sürekli Dağılımlar Ders
13 Genel Tekrar Ders
13 Genel Tekrar Ders
13 Genel Tekrar Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Öğrenciler kolektif karar teorisi hakkında bilgiye sahip olacaktır. Yazılı Sınav Ders Dinleme ve anlamlandırma
Öğrenciler karar teorisi tarihi hakkında bilgiye sahip olacaktır. Yazılı Sınav Ders Dinleme ve anlamlandırma
Öğrenciler karar problemlerinin formülüzasyonu yapacaktır. Yazılı Sınav Problem Çözme Ders Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma
Öğrenciler risk ve belirsizlik altında karar alabilecektir. Yazılı Sınav Ders Dinleme ve anlamlandırma
Öğrenciler analitik düşünerek problemleri yapılandırıp analiz edebilecektir. Yazılı Sınav Problem Çözme Önceden planlanmış özel beceriler
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
Öğrenciler kolektif karar teorisi hakkında bilgiye sahip olacaktır. 5 5 5 4 4 5 5 5 5 3 5 5 5 5 5
Öğrenciler karar teorisi tarihi hakkında bilgiye sahip olacaktır. 5 4 5 5 5 5 3 3 3 3 2 3 5 5 4
Öğrenciler karar problemlerinin formülüzasyonu yapacaktır. 4 5 5 5 5 5 5 5 5 4 5 5 5 5 5
Öğrenciler risk ve belirsizlik altında karar alabilecektir. 5 5 5 4 5 5 5 4 4 3 5 4 5 4 5
Öğrenciler analitik düşünerek problemleri yapılandırıp analiz edebilecektir. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 4 5 5 5 5 4
Ortalama Değer 4,8 4,8 5 4,6 4,8 5 4,6 4,4 4,4 3,4 4,4 4,4 5 4,8 4,6