| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Türk Düşünce Tarihi | FDB5015 | 3 + 0 | 7,5 |
| Birim Bölüm | FELSEFE VE DİN BİLİMLERİ - YL |
| Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüzyüze |
| EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Sema CEVİRİCİ ATİLLA (Yıl: 2025 - 2026) |
| Ders Veren | Doç. Dr. Mehmet Fatih YALÇIN |
| Amaç |
Türk düşüncesini, bu düşünceye katkıları olan düşünürleri, ve yaşamış oldukları tarihsel kültür ortamları bağlamında Türk düşünürlerini tanıtmak. |
| Ders İçeriği |
Türk düşüncesinin tarihi seyri |
| Ders Kaynakları |
Türk İslâm Düşüncesi Tarihi, Bozkurt, Ömer (Ed.), Divan Yay., Ankara, 2014.
Prof. Dr. Neşet Çağatay, Bir Türk Kurumu Olan Ahilik, Ankara Ünv. İlah. fak Yay. Ankara, 1974 |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ödev 1 | 25 |
| Ödev 2 | 25 |
| Toplam | 50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Dönem Sonu Uygulaması | %50 |
| Toplam | %50 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
100
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 3 | 14 | 42 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 14 | 14 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 1 | 14 | 14 |
| Dönem Sonu Uygulaması | Dönem Sonu Uygulaması | 30 | 1 | 30 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 20 | 1 | 20 |
| Ödev 2 | Ödev 2 | 20 | 1 | 20 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 182 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 7,14 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Türk Düşünce Tarihi Çalışmalarının Doğuşu I | Ders Tartışmalı Ders Küçük Grup Tartışması Seminer Grup Çalışması Sözlü |
| 2 | Türk Düşünce Tarihi Çalışmalarının Doğuşu II | Ders Tartışmalı Ders Küçük Grup Tartışması Seminer Grup Çalışması Sözlü |
| 3 | Türk Düşünce Tarihinin İsimlendirilmesi | Ders Tartışmalı Ders Küçük Grup Tartışması Seminer Grup Çalışması Sözlü |
| 4 | Türk Düşünce Tarihinin Dönemlendirilmesi I | Ders Tartışmalı Ders Küçük Grup Tartışması Seminer Grup Çalışması Sözlü |
| 5 | Türk Düşünce Tarihinin II ve III. Dönemleri | Ders Tartışmalı Ders Küçük Grup Tartışması Seminer Grup Çalışması Sözlü |
| 6 | Çağdaş Modern Dönem Türk Düşüncesi | Ders Tartışmalı Ders Küçük Grup Tartışması Seminer Grup Çalışması Sözlü |
| 7 | Türk Düşünce Tarihinin Sınırlandırılması | Ders Tartışmalı Ders Küçük Grup Tartışması Seminer Grup Çalışması Sözlü |
| 8 | Türk Düşünce Tarihinin Sınırlandırılması II | Ders Tartışmalı Ders Küçük Grup Tartışması Seminer Grup Çalışması Sözlü |
| 9 | Türk Düşünce Tarihinde Metot I | Ders Tartışmalı Ders Küçük Grup Tartışması Seminer Grup Çalışması Sözlü |
| 10 | Türk düşünce Tarihinde Kaynak ve Metot Problemi | Ders Tartışmalı Ders Küçük Grup Tartışması Seminer Grup Çalışması Sözlü |
| 10 | Türk düşünce Tarihinde Kaynak ve Metot Problemi | Ders Tartışmalı Ders Küçük Grup Tartışması Seminer Grup Çalışması Sözlü |
| 12 | 18. Yüzyıldan Günümüze Türk Düşüncesindeki Yenileşmenin Kodları | Ders Tartışmalı Ders Küçük Grup Tartışması Seminer Grup Çalışması Sözlü |
| 13 | Ahilik | Ders Tartışmalı Ders Küçük Grup Tartışması Seminer Grup Çalışması Sözlü |
| 14 | Ahiliğin Türk Ve İslam Ahlâkındaki Temelleri | Ders Tartışmalı Ders Küçük Grup Tartışması Seminer Grup Çalışması Sözlü |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Türk Düşüncesinin tarihi gelişimini bilir. | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Seminer | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler |
| Çağdaş Modern Dönem Türk Düşüncesini bilir. | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Seminer | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler |
| Çağdaş Türk düşüncesinin 18. Asırdan başlayarak günümüze kadar gelen yenileşme/uyanış/modernleşme ve ıslah hareketlerinin zihni arka planına dair sorular sorar ve değerlendirmelerde bulunur. | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Seminer | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Türk Düşüncesinin tarihi gelişimini bilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Çağdaş Modern Dönem Türk Düşüncesini bilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | - | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Çağdaş Türk düşüncesinin 18. Asırdan başlayarak günümüze kadar gelen yenileşme/uyanış/modernleşme ve ıslah hareketlerinin zihni arka planına dair sorular sorar ve değerlendirmelerde bulunur. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Ortalama Değer | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3,33 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |