| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Değer Psikolojisi | FDB5025 | 3 + 0 | 7,5 |
| Birim Bölüm | FELSEFE VE DİN BİLİMLERİ - YL |
| Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
| EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Emre YILMAZ (Yıl: 2022 - 2023) |
| Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Emre YILMAZ |
| Amaç |
Bu dersin amacı, öğrencilerin değer kavramını psikolojik bir bakış açısıyla analiz edebilmesini sağlamak; bireylerin değer oluşturma, içselleştirme ve davranışa dönüştürme süreçlerini anlamalarını temin etmek; ayrıca değerlerin kişilik, kimlik ve inanç sistemiyle ilişkisini kavratmaktır. |
| Ders İçeriği |
1. Hafta: Dersin tanıtımı – Değer kavramına giriş 2. Hafta: Değerlerin psikolojik temelleri ve insan davranışındaki yeri 3. Hafta: Değer kuramları: Allport, Rokeach, Schwartz modelleri 4. Hafta: Değer gelişimi: bilişsel ve ahlaki gelişim teorileri (Piaget, Kohlberg, Gilligan) 5. Hafta: Değerlerin kişilikle ilişkisi 6. Hafta: Değer yönelimleri ve yaşam anlamı ilişkisi 7. Hafta: Ara değerlendirme ve vaka tartışmaları 8. Hafta: Dini değerler, maneviyat ve ahlaki motivasyon 9. Hafta: Aile ve eğitim ortamında değer aktarımı 10. Hafta: Toplumsal değerler, kültür ve kimlik ilişkisi 11. Hafta: Değer çatışmaları ve psikolojik uyum sorunları 12. Hafta: Modernleşme, bireycilik ve değer dönüşümü 13. Hafta: Değerler psikolojisinde güncel araştırmalar ve ölçme yaklaşımları 14. Hafta: Genel tekrar, öğrenci sunumları ve dönem değerlendirmesi |
| Ders Kaynakları |
Bülent Dilmaç, Değerler ve değerler psikolojisi, Pegem akademi, 2014.
Bülent Dilmaç, İnsanca Değerler Eğitimi, Ankara 2012 Bülent Dilmaç, Değerler eğitimi, Pegem akademi, 2014 |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 30 |
| Ara Sınav 2 | 30 |
| Toplam | 60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %40 |
| Toplam | %40 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %40 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
100
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 3 | 14 | 42 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 3 | 14 | 42 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınav 2 | Ara Sınav 2 | 1 | 1 | 1 |
| Final | Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 129 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 5,06 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Değer olgusu | Tartışmalı Ders |
| 2 | Psikolojik perspektiften değerler | Tartışmalı Ders |
| 3 | Felsefede değer, değerler ve erdemler | Tartışmalı Ders |
| 4 | Sosyoloji ve değer | Tartışmalı Ders |
| 5 | Benlik, ahlak ve değerler | Tartışmalı Ders |
| 6 | Değer davranış ilişkisi | Tartışmalı Ders |
| 7 | ARA SINAV | Tartışmalı Ders |
| 8 | Değerler perspektifinden ahlak | Tartışmalı Ders |
| 9 | Değer din ilişkisi | Tartışmalı Ders |
| 10 | Ruh sağlığı ve değerler | Tartışmalı Ders |
| 11 | Değerlerin sınıflandırılması | Tartışmalı Ders |
| 12 | Değerlerin eğitim ve öğretim süreci | Tartışmalı Ders |
| 13 | Ailede okulda ve çevrede değerler | Tartışmalı Ders |
| 14 | Genel değerlendirme | Tartışmalı Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Değerlerle ahlak, inanç ve kimlik ilişkisini kavrar. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| islam ahlakını tanımlar. islam ahlak düşüncesinin gelişim yönlerini bilir. Değerler eğitimi hakkında bilgi sahibi olur. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Ahlak ve değer eğitimine dair örnek çalışmalara örnekler. ahlakın temellendirilmesi ve başlıca ahlak kuarmlarına dair fikir sahibi olur. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Değer, ahlak, fazilet, edep kavramlarını tanımlar. Değerler eğitiminin önemi, gereği üzerinde fikir beyan eder. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| okulda , ailede ve sınıfta değerler eğitimine dair örnekler verir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Ortalama Değer | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |