Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Afet Sosyolojisi | DAY5009 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | ACİL DURUM VE AFET YÖNETİMİ - YL |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze. |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Tuba SÜTLÜOĞLU |
Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Tuba SÜTLÜOĞLU |
Amaç |
Bu dersin amacı; afetleri, toplumsal yapı ve işleyişe zarar verme potansiyellerini göz önüne alarak değerlendirebilme becerilerini kazandırmaktır. |
Ders İçeriği |
- Sosyolojiye genel bakış - Sosyolojinin bir alt dalı olarak afet sosyolojisinin önemi - Afet sosyolojisinin kavramsal çerçevesi - Afet türleri ve etkileri - Afetler ve dezavantajlı gruplar - Türkiye'de afetler ve afet sosyolojisi araştırmaları - Afet iletişiminde sosyal medya - Afet iletişiminde eleştirel medya okuryazarlığının önemi |
Ders Kaynakları |
Bozkurt, V. (1999). Deprem ve toplum. Alfa Yay.
Kasapoğlu, A. ve Ecevit M. (2001). Depremin sosyolojik araştırması. Odabaş, Z.Y. (2010). Sürdürülebilir afet yönetimi ve kadın. Ankara Üniversitesi Rektörlüğü Yayınları (No. 256). Odabaş, Z.Y. ve G. Ertong, (2011). Kuş gribinin sosyal etkileri: Türkiye ve Endonezya karşılaştırması, Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, (14)1, 193-212. Odabaş, Z.Y. ve Ertong, G. (2012). Social effects of disasters as actants: A comparison of 1999 Marmara earthquake, Turkey and 2004 Tsunami, Indonesia, Ankara Üniversitesi Çevre Bilimleri Dergisi, 3(2), 47-54. Odabaş, Z.Y. (2014). Children as new witness of disasters: Drawing the experiences of Van earthquake 2011 Turkey. XVIII ISA World Congress of Sociology Yokohoma, Japan 13-19 July. Odabas, Z.Y. (2014). Women, disaster, and violence: The case of Van earthquake Turkey. XVIII ISA World Congress of Sociology Yokohoma, Japan 13-19 July. Demir, R. (2016). Afet sosyolojisi. İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi Yay. Pandemi Sürecinde Sosyo Ekonomik Değişim ve Dönüşümler. (2020). Fatih Kaleci ve Emrah Başaran (Editörler). Beck, U. (1992). Risk society towards a new modernity. M. Ritter (Trans.). Sage Publication. Esgin, A. (2013). İmal edilmiş belirsizlikler çağının sosyolojik yönelimi: Ul- rich Beck ve Anthony Giddens kaynaklı “risk toplumu” tartışmaları, Gaziantep University Journal of Social Sciences, 12(3), 683-696. https://dergipark.org.tr/tr/pub/jss/is- sue/24232/256879 Arias-Maldonado, M. (2020). Covid-19 as a global risk: Confronting the ambivalences of a socionatural threat. Societies, 10(92), 1-18. https://doi.org/10.3390/soc10040092 Ergur, A., Altınışık Ergur, G., Çobanoğlu, C., Nuhoğlu, Ş., Eryıldız, N., Şengül, M., Çetin, N., & Bostan, P. (2020). Ateş ve ihanet: COVID kliniğinde sağlık çalışanlarının deneyimi. Ergur A. (Der.). Raskolnikov Kitap. Pandemi Sürecinde Dezavantajlı Gruplar. (2021). Emrah Başaran ve Nuri Can Alkın (Editörler). Necmettin Erbakan Üniversitesi Yayınları. Gün Çınğı, T. (2021). Pandemi sürecinde mecburi bir mekân olarak konteyner kent ve sosyalleşme pratikleri. Uluslararası İnsan ve Toplum Bilimleri Kongresi'nde sunulan bildiri, Türkiye, 13 Temmuz. Gün Çınğı, T. ve Sütlüoğlu, T. (2020). Terör korkusu ve güvensizlik algısının yeniden üretiminden gösterişçi kimlik inşasına: Bir iletişim aracı olarak 'Safety Check'. Ankara Üniversitesi İLEF Dergisi, (7), 2, 269-299. Arun, Ö., Binark, M., Taylan, D. Ö., … Kandemir, B. (2022). Yaşlıların Toplumsal Sınıfı, Dijital Sermayeleri ve COVID-19 Salgınında Bağlantıda Kalma Pratikleri. İstanbul University Journal of Sociology, 42(2), 387-410. https://doi.org/10.26650/SJ.2022.42.2.0016 |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 3 | 14 | 42 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 3 | 14 | 42 |
Ödev (Sunum) | Ödev (Sunum) | 10 | 1 | 10 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 5 | 1 | 5 |
Final | Final | 10 | 1 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 151 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 5,92 | |||
AKTS | 3,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Sosyolojiye Genel Bakış | Ders |
2 | Afet Sosyolojisinin Kapsamı ve Kavramsal Çerçevesi | Ders |
3 | Ulrich Beck’in Risk Toplumu Kavramsallaştırması Çerçevesinde Afetler | Ders Tartışmalı Ders |
4 | Afet Türleri ve Toplumsal Etkileri | Ders Tartışmalı Ders |
5 | Afetler ve Dezavantajlı Gruplar | Ders Tartışmalı Ders |
6 | Toplumsal Cinsiyet Temelinde Afetler | Ders Tartışmalı Ders |
7 | Afetlerde Yaşlı Olmak-Covid-19 Pandemisi Bağlamında Yapılan Yaşlılık Araştırmalarına Bakış | Ders Tartışmalı Ders |
8 | Tekrar | |
9 | Türkiye'de Afetler ve Afet Sosyolojisi Araştırmaları | |
10 | Afet İletişiminde Sosyal Medya | Tartışmalı Ders |
11 | Afet İletişiminde Eleştirel Medya Okuryazarlığının Önemi | Tartışmalı Ders |
12 | Siber Afetler | Tartışmalı Ders |
13 | Ödev Sunumları | Tartışmalı Ders |
14 | Tekrar | Tartışmalı Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Afetlerin potansiyel toplumsal etkileri ve afet sosyolojisinin önemi hakkında değerlendirme yapabilme | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Afetleri “risk toplumu” kavramı çerçevesinde ele alabilme | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Afetleri farklı dezavantajlı gruplar özelinde değerlendirebilme | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Afet iletişiminde sosyal medya kullanımının eleştirel değerlendirmesini yapabilmek | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Afet iletişiminde eleştirel medya okuryazarlığının önemini açıklayabilmek | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Afetlerin potansiyel toplumsal etkileri ve afet sosyolojisinin önemi hakkında değerlendirme yapabilme | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Afetleri “risk toplumu” kavramı çerçevesinde ele alabilme | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Afetleri farklı dezavantajlı gruplar özelinde değerlendirebilme | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Afet iletişiminde sosyal medya kullanımının eleştirel değerlendirmesini yapabilmek | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Afet iletişiminde eleştirel medya okuryazarlığının önemini açıklayabilmek | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |