Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Afet Bilgi Sistemi ve Tasarımı | DAY5031 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | ACİL DURUM VE AFET YÖNETİMİ - YL |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Ders; teorik anlatım, bilgisayar uygulamaları, vaka incelemeleri ve proje tabanlı çalışmalarla yürütülür. Öğrenciler, grup çalışmaları ve bireysel ödevler aracılığıyla afet bilgi sistemlerinin tasarımını uygulamalı olarak deneyimler. |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Eralp ŞENER |
Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Eralp ŞENER |
Amaç |
Afet yönetiminde bilgi sistemlerinin önemini kavratmak ve öğrencilere afet bilgi sistemlerinin tasarımı, geliştirilmesi ve uygulanması konusunda teorik ve pratik bilgi kazandırmaktır. Öğrenciler, afet öncesi hazırlık, afet anı yönetimi ve afet sonrası iyileştirme süreçlerinde bilgi sistemlerini etkin kullanabilecek beceri kazanır. |
Ders İçeriği |
Afet yönetimi ve bilgi sistemlerinin rolü Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) ve afet yönetimi Afet bilgi sistemlerinin mimarisi ve bileşenleri Veri toplama, işleme ve görselleştirme yöntemleri Karar destek sistemleri ve afet senaryoları Mobil ve web tabanlı uygulamalar Ulusal ve uluslararası afet bilgi sistemleri örnekleri Öğrenci projeleri ve uygulamalar |
Ders Kaynakları |
Alexander, D. (2017). Disaster Management and Information Technology. Springer.
ESRI (2019). Dealing with Disasters: GIS for Emergency Management. ESRI Press. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
20
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
20
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
30
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
30
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 1 | 14 | 14 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 14 | 14 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Özel Destek / Yapısal Örnekler | 1 | 14 | 14 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Rol Yapma / Drama | 1 | 14 | 14 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 2 | 14 | 28 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Vaka Çalışması | 2 | 14 | 28 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 2 | 14 | 28 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Küçük Grup Tartışması | 1 | 14 | 14 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme | Gösterim | 2 | 14 | 28 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 14 | 14 |
Ödev 2 | Ödev 2 | 1 | 14 | 14 |
Final | Final | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 224 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 8,78 | |||
AKTS | 3,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, afet yönetimi kavramları ve bilgi sistemlerinin rolü | Ders Tartışmalı Ders |
1 | Dersin tanıtımı, afet yönetimi kavramları ve bilgi sistemlerinin rolü | Ders Tartışmalı Ders |
3 | Afet bilgi sistemlerinin bileşenleri ve mimarisi | Ders Tartışmalı Ders |
3 | Afet bilgi sistemlerinin bileşenleri ve mimarisi | Ders Tartışmalı Ders |
5 | Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) ve afet yönetimi uygulamaları | Ders Tartışmalı Ders |
5 | Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) ve afet yönetimi uygulamaları | Ders Tartışmalı Ders |
7 | Veri toplama yöntemleri (saha sensörleri, uzaktan algılama, sosyal medya verileri) | Ders Tartışmalı Ders |
7 | Veri toplama yöntemleri (saha sensörleri, uzaktan algılama, sosyal medya verileri) | Ders Tartışmalı Ders |
9 | Veri işleme, analiz ve görselleştirme teknikleri | Ders Tartışmalı Ders |
9 | Veri işleme, analiz ve görselleştirme teknikleri | Ders Tartışmalı Ders |
11 | Karar destek sistemleri ve afet senaryoları | Ders Tartışmalı Ders |
11 | Karar destek sistemleri ve afet senaryoları | Ders Tartışmalı Ders |
13 | Ulusal afet bilgi sistemleri (Türkiye Afet Müdahale Planı, AFAD örnekleri) | Ders Tartışmalı Ders |
13 | Ulusal afet bilgi sistemleri (Türkiye Afet Müdahale Planı, AFAD örnekleri) | Ders Tartışmalı Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Afet bilgi sistemlerinin temel kavramlarını ve bileşenlerini açıklar. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Coğrafi Bilgi Sistemlerini (CBS) afet yönetiminde uygulamalı olarak kullanır. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Afet senaryoları için veri toplama, işleme ve görselleştirme tekniklerini uygular. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Afet bilgi sistemlerinin temel kavramlarını ve bileşenlerini açıklar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
Coğrafi Bilgi Sistemlerini (CBS) afet yönetiminde uygulamalı olarak kullanır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
Afet senaryoları için veri toplama, işleme ve görselleştirme tekniklerini uygular. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
Ortalama Değer | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |