| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Göç ve Göç Sorunları | DAY5044 | 3 + 0 | 7,5 |
| Birim Bölüm | ACİL DURUM VE AFET YÖNETİMİ - YL |
| Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze. |
| EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Tuba SÜTLÜOĞLU (Yıl: 2025 - 2026) |
| Ders Veren | |
| Amaç |
Bu dersin amacı; ekonomik zorluklar, savaşlar ve çatışmalar, terör, politik koşullar vb. nedenlerle küresel ölçekteki nüfus hareketliliğinin giderek arttığı dünyada, göçün yarattığı çok boyutlu sorunları anlamaya çalışmaktır. Disiplinlerarası bir yaklaşımla, göç afetlere neden olan itici bir güç olarak ele alınırken; toplumsal düzen ve toplumsal yapı üzerindeki etkileri bağlamında da göçün afet kapsamında değerlendirilmesine yönelik tartışmalar üzerinde durulmaktadır. |
| Ders İçeriği |
Göç Olgusuna İlişkin Temel Kavramlar Göç Kuramları Göç ve Uyum Politikaları Türkiye'de Göç, Göçmen ve Sığınmacılar Farklı Dezavantajlı Gruplar Özelinde Göç Sorunları |
| Ders Kaynakları |
Göçmen ve Sığınmacılarla Sosyal Hizmet (Ed. Filiz Göktuna Yaylacı). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları. (E-ISBN: 978-975-06-2772-9)
Göç Sosyolojisi (Ed. Fuat Güllüpınar). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları. (E-ISBN: 978-975-06-4118-3) Kaçar Tunç, G. (2020). REFAKATSİZ SIĞINMACI ÇOCUKLARIN AVRUPA’YA YÖNELİK GÖÇ DENEYİMLERİ: ELEŞTİREL BİR LİTERATÜR DEĞERLENDİRMESİ. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 20(46), 83-104. https://doi.org/10.21560/spcd.v20i54504.537017 Tunga Y., Engin G., ve Çağıltay, K. (2020). Türkiye’deki Suriyeli Çocukların Eğitiminde Karşılaşılan Sorunlar Üzerine Bir Alanyazın Taraması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 317-333. DOI: 10.17679/inuefd.535845 Lordoğlu, K., & Aslan, M. (2018). Görünmeyen Göçmen Çocukların İşçiliği: Türkiye’deki Suriye’li Çocuklar. Çalışma ve Toplum, 2(57), 715-732. Goktuna-Yaylaci, F., Carpar, M. C. (2019). Zorunlu göçün görün(e)meyen aktörleri: Temsil ve toplumsal cinsiyet bağlamında sığınmacı erkekler. Journal of Economy Culture and Society, 60, 61–85. https://doi.org/10.26650/JECS2019-0007 Atila Demir, S. (2018). Sakarya’daki Yaşlı Suriyelilerin Göç Deneyimleri ve Sorunları. Göç Dergisi, 5(2), 205-218. https://doi.org/10.33182/gd.v5i2.605 Mert Elmas, Ş., & Paksoy, A. F. (2020). Türk Basınında Suriyeli Sığınmacı Kadınların Temsili. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi(35), 184-210. https://doi.org/10.17829/turcom.733985 |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 2024 - 2025 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | 0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | %0 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
| Toplam | %0 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 3 | 14 | 42 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 3 | 14 | 42 |
| Ödev (Sunum) | Ödev (Sunum) | 15 | 1 | 15 |
| Final | Final | 20 | 1 | 20 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 15 | 1 | 15 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 176 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 6,90 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Göç Olgusuna İlişkin Temel Kavramlar | Ders Tartışmalı Ders |
| 2 | Göç Kuramları: Göçün Başlangıcını Açıklayan Kuramlar | Ders Tartışmalı Ders |
| 3 | Göç Kuramları: Göçün Sürekliliğini Açıklayan Kuramlar | Ders Tartışmalı Ders |
| 4 | Göç ve Uyum Politikaları | Ders Tartışmalı Ders |
| 5 | Türkiye'de Göç, Göçmen ve Sığınmacılar | Ders Tartışmalı Ders |
| 6 | Göçmenler ve Çalışma Hayatı-Uluslararası İşgücü Göçünün Nedenleri | Ders Tartışmalı Ders |
| 7 | Göçmenler ve Çalışma Hayatı-Uluslararası İşgücü Göçünün Sonuçları | Ders Tartışmalı Ders |
| 8 | Tekrar | Tartışmalı Ders Ders |
| 9 | Göçmenler ve Çalışma Hayatı-Uluslararası ve Ulusal Yasal Düzenlemeler | Ders Tartışmalı Ders |
| 10 | Toplumsal Cinsiyet Temelinde Göçmenlik | Ders Tartışmalı Ders |
| 11 | Çocuk Göçmen ve Sığınmacılar | Ders Tartışmalı Ders |
| 12 | Yaşlılık ve Göç | Ders Tartışmalı Ders |
| 13 | Ödev Sunumları | Tartışmalı Ders Ders |
| 8 | Tekrar | Tartışmalı Ders Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Göç olgusuna ilişkin temel kavram ve kuramları açıklar. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
| Göç ve uyum politikalarını açıklar. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Türkiye’nin iç göç sürecini sosyolojik açıdan değerlendirir. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Göçmenlerin çalışma hayatında karşılaştıkları sorunları, ulusal ve uluslararası düzeydeki yasal düzenlemeler ışığında değerlendirir. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Göç sorunlarını farklı toplumsal kesimler açısından değerlendirebilir. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Göç olgusuna ilişkin temel kavram ve kuramları açıklar. | 1 | 1 | 5 | 1 | 1 | 5 | 1 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 5 | 3 | 5 | ;
| Göç ve uyum politikalarını açıklar. | 1 | 1 | 5 | 1 | 1 | 5 | 1 | 5 | 4 | 3 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | ;
| Türkiye’nin iç göç sürecini sosyolojik açıdan değerlendirir. | 1 | 1 | 5 | 1 | 1 | 5 | 1 | 5 | 4 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | ;
| Göçmenlerin çalışma hayatında karşılaştıkları sorunları, ulusal ve uluslararası düzeydeki yasal düzenlemeler ışığında değerlendirir. | 1 | 1 | 5 | 1 | 2 | 5 | 1 | 5 | 4 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | ;
| Göç sorunlarını farklı toplumsal kesimler açısından değerlendirebilir. | 1 | 1 | 5 | 1 | 1 | 5 | 1 | 5 | 4 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | ;
| Ortalama Değer | 1 | 1 | 5 | 1 | 1,2 | 5 | 1 | 5 | 4 | 3 | 4,8 | 5 | 4,6 | 5 | 3,8 | 5 |