Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Medya Sosyolojisi | DAY5056 | 1 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | ACİL DURUM VE AFET YÖNETİMİ - YL |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze. |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Tuba SÜTLÜOĞLU |
Ders Veren | |
Amaç |
Geleneksel ve dijital medyanın birey ve toplum üzerindeki etkilerinin kültürel çerçevede değerlendirilmesi ve irdelenmesi. Afet sürecinde ve sonrasında medyanın doğru ve etkili kullanımına yönelik okuryazarlıklarının geliştirilmesi. |
Ders İçeriği |
Sosyoloji ve Medya İlişkisi Medya Sosyolojisinin Konusu İletişim Araştırmalarının Tarihi Gelişimi Medya ve Temsil Dijital Medya ve Dijital Eşitsizlikler Afet Sürecinde ve Sonrasında Dijital Medyanın Kullanımı Eleştirel Medya Okuryazarlığı |
Ders Kaynakları |
Medya Sosyolojisi (Ed. E. Gökalp). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları. ISBN:978-975-06-4453-5, Yayın No: 8919899)
Hall, S. (2005). Kodlama, kodaçımlama (Y. Yavuz, Çev.). Ş. Yavuz (Ed.), Medya ve İzleyici Bitmeyen Tartışma içinde (ss. 85-98). Vadi Yayınları. Hall, S. (2014). İdeoloji ve ideoloji kuramı. S. İrvan (Derleyen). Medya Kültür Siyaset içinde (ss. 79-97). Ankara: Pharmakon Yayınevi. Fiske, J. (1999). Popüler kültürü anlamak (S. İrvan, Çev.). Ark Yayınları. Fuchs, C. (2016). Sosyal medya: Eleştirel bir giriş (İ. Kalaycı & D. Saraçoğlu, Çev.). Nota Bene Yayınları. Fuchs, C. (2019). Dijital Emek ve Karl Marx. (T. E. Kalaycı & S. Oğuz, Çev.). Nota Bene Yayınları. Kasım, S. (2022). Masterchef Türkiye yarışmasının kullanımlar doyumlar yaklaşımı çerçevesinde sosyal medya üzerinden incelenmesi. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 7(13), 33-39 Sözkesen, M. E. & Şahin, Y. (2022). Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı perspektifinden televizyon yarışma programları: Survıvor yarışması üzerine bir inceleme. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(3), 1086-1102. Özdemir, U. (2022). Facebook-Cambridge Analytıca Skandalının Katılımcı Kültür, Dijital Emek Sömürüsü ve Mahremiyetin İhlali Çerçevesinde İncelenmesi. Egemia Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya Ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi, (10), 22-34. Sığın, A. (2021).Ulrich Beck ve Anthony Giddens’ın Risk Toplumu Kavramsallaştırması Işığında Sosyal Medya ve Bilginin Güvenliği ve Gizliliği İlkesi.Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, (13)24, 415-432. Biçer, S. & Şener, Y. (2020). Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı bağlamında üniversite öğrencilerinin Youtube kullanım alışkanlıkları. Selçuk İletişim Dergisi, 13(2), 589-627. https://dergipark.org.tr/tr/pub/josc/issue/55089/697809 Ayhan, B., & Çavuş, S. (2014). İzleyici araştırmalarında değişim: Kullanımlar ve doyumlardan bağımlılığa. Selçuk İletişim Dergisi, 8(2), 32-60. Aytekin, Ç. (2020). İki aşamalı akış kuramı bağlamında Instagram’daki ünlü destekçiler üzerine bir örnek olay çalışması. İletişim Çalışmaları Dergisi, 6(1), 23-46. Gökalp, E. (2018). Medya ve toplumsal eşitsizlikler. M. Özben (Derleyen). Toplumsal Eşitsizlikler içinde (s. 222-226). Erzurum: Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları. Gökalp, E., Ergül H., Cangöz, İ. (2010). Türkiye’de yoksulluğun ve yoksulların ana akım basımda temsili. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 13 (1), 145-182. Saka, E. (2022, Mart). Influencer’ları var eden yeni medya düzeni. Varlık Dergisi, 4-9. Ersöz, S. ve Meral, P. S. (2016). İnternet okuryazarlığı ve dijital uçurum. M. Cinman Şimşek ve N. Türkoğlu (Editörler). Medya Okuryazarlığı içinde (s. 237-254). İstanbul: Pales Yayınları. Bilici, İ. E. (2017). Medya okuryazarlığı ve eğitimi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. Binark, M. ve Gencel Bek, M. (2010). Eleştirel medya okuryazarlığı: Kuramsal yaklaşımlar ve uygulamalar. İstanbul: Kalkedon Yayınları. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS | 3,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Sosyoloji Nedir? | Ders Tartışmalı Ders |
2 | Sosyolojik Bakış Açısının ve Sosyolojik Düşünmenin Önemi | Ders Tartışmalı Ders |
3 | Sosyolojinin Bir Bilimsel Disiplin Olarak Doğuş ve Gelişim Süreci | Ders |
4 | Sosyoloji ve Medya İlişkisi, Medya Sosyolojisinin Alanı | Ders |
5 | İletişim Araştırmalarının Tarihi Gelişimi | Ders |
6 | Etki Araştırmalarının Temel Dayanakları ve Sınırlılıkları | Ders Tartışmalı Ders |
7 | Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımının Temel Dayanaklarını ve Sınırlılıkları | Ders Tartışmalı Ders |
8 | Tekrar | Tartışmalı Ders |
9 | Kültürel Çalışmalar Geleneğinin Kuramsal Yönelimleri ve Sınırlılıkları | Ders Tartışmalı Ders |
10 | Medya ve Temsil: Dezavantajlı Grupların Medyada Temsili | Ders Tartışmalı Ders |
11 | Çoklu Medya Ortamı, Yeni İzleyici Kültürleri ve Dijital Eşitsizlikler | Ders Tartışmalı Ders |
12 | Afet Sürecinde ve Sonrasında Dijital Medyanın Doğru ve Etkili Kullanımının Önemi | Ders Tartışmalı Ders |
13 | Eleştirel Medya Okuryazarlığı | Ders Tartışmalı Ders |
8 | Tekrar | Tartışmalı Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Sosyoloji ve medya ilişkisini değerlendirir. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Dünyaya dair anlam ve imgelerin oluşmasında medyanın oynadığı rolü açıklar. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Dijital eşitsizlikleri farklı boyutlarıyla değerlendirir. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Kriz dönemlerinde medyanın doğru ve etkili kullanımına yönelik değerlendirmeler yapar. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Eleştirel medya okuryazarlığını kavramsal olarak açıklar ve neleri içerdiği üzerine değerlendirmeler yapar. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Sosyoloji ve medya ilişkisini değerlendirir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Dünyaya dair anlam ve imgelerin oluşmasında medyanın oynadığı rolü açıklar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Dijital eşitsizlikleri farklı boyutlarıyla değerlendirir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Kriz dönemlerinde medyanın doğru ve etkili kullanımına yönelik değerlendirmeler yapar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Eleştirel medya okuryazarlığını kavramsal olarak açıklar ve neleri içerdiği üzerine değerlendirmeler yapar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |