| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Medya Sosyolojisi | DAY5056 | 1 | 3 + 0 | 7,5 |
| Birim Bölüm | ACİL DURUM VE AFET YÖNETİMİ - YL |
| Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze. |
| EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Tuba SÜTLÜOĞLU (Yıl: 2025 - 2026) |
| Ders Veren | |
| Amaç |
Medya Sosyolojisi dersinin temel amacı, geleneksel ve dijital medyanın birey ve toplum üzerindeki etkilerinin kültürel çerçevede değerlendirilmesi ve irdelenmesidir. Bu temel amaç doğrultusunda ve disiplinlerarası bir yaklaşımla, afet sürecinde ve sonrasında medyanın doğru ve etkili kullanımına yönelik okuryazarlıkların geliştirilmesine katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. |
| Ders İçeriği |
Sosyoloji ve Medya İlişkisi Medya Sosyolojisinin Konusu İletişim Araştırmalarının Tarihi Gelişimi Medya ve Temsil Dijital Medya ve Dijital Eşitsizlikler Afet Sürecinde ve Sonrasında Dijital Medyanın Kullanımı Eleştirel Medya Okuryazarlığı |
| Ders Kaynakları |
Medya Sosyolojisi (Ed. E. Gökalp). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları. ISBN:978-975-06-4453-5, Yayın No: 8919899)
Hall, S. (2005). Kodlama, kodaçımlama (Y. Yavuz, Çev.). Ş. Yavuz (Ed.), Medya ve İzleyici Bitmeyen Tartışma içinde (ss. 85-98). Vadi Yayınları. Hall, S. (2014). İdeoloji ve ideoloji kuramı. S. İrvan (Derleyen). Medya Kültür Siyaset içinde (ss. 79-97). Ankara: Pharmakon Yayınevi. Fiske, J. (1999). Popüler kültürü anlamak (S. İrvan, Çev.). Ark Yayınları. Fuchs, C. (2016). Sosyal medya: Eleştirel bir giriş (İ. Kalaycı & D. Saraçoğlu, Çev.). Nota Bene Yayınları. Fuchs, C. (2019). Dijital Emek ve Karl Marx. (T. E. Kalaycı & S. Oğuz, Çev.). Nota Bene Yayınları. Kasım, S. (2022). Masterchef Türkiye yarışmasının kullanımlar doyumlar yaklaşımı çerçevesinde sosyal medya üzerinden incelenmesi. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 7(13), 33-39 Sözkesen, M. E. & Şahin, Y. (2022). Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı perspektifinden televizyon yarışma programları: Survıvor yarışması üzerine bir inceleme. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(3), 1086-1102. Özdemir, U. (2022). Facebook-Cambridge Analytıca Skandalının Katılımcı Kültür, Dijital Emek Sömürüsü ve Mahremiyetin İhlali Çerçevesinde İncelenmesi. Egemia Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya Ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi, (10), 22-34. Sığın, A. (2021).Ulrich Beck ve Anthony Giddens’ın Risk Toplumu Kavramsallaştırması Işığında Sosyal Medya ve Bilginin Güvenliği ve Gizliliği İlkesi.Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, (13)24, 415-432. Biçer, S. & Şener, Y. (2020). Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı bağlamında üniversite öğrencilerinin Youtube kullanım alışkanlıkları. Selçuk İletişim Dergisi, 13(2), 589-627. https://dergipark.org.tr/tr/pub/josc/issue/55089/697809 Ayhan, B., & Çavuş, S. (2014). İzleyici araştırmalarında değişim: Kullanımlar ve doyumlardan bağımlılığa. Selçuk İletişim Dergisi, 8(2), 32-60. Aytekin, Ç. (2020). İki aşamalı akış kuramı bağlamında Instagram’daki ünlü destekçiler üzerine bir örnek olay çalışması. İletişim Çalışmaları Dergisi, 6(1), 23-46. Gökalp, E. (2018). Medya ve toplumsal eşitsizlikler. M. Özben (Derleyen). Toplumsal Eşitsizlikler içinde (s. 222-226). Erzurum: Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları. Gökalp, E., Ergül H., Cangöz, İ. (2010). Türkiye’de yoksulluğun ve yoksulların ana akım basımda temsili. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 13 (1), 145-182. Saka, E. (2022, Mart). Influencer’ları var eden yeni medya düzeni. Varlık Dergisi, 4-9. Ersöz, S. ve Meral, P. S. (2016). İnternet okuryazarlığı ve dijital uçurum. M. Cinman Şimşek ve N. Türkoğlu (Editörler). Medya Okuryazarlığı içinde (s. 237-254). İstanbul: Pales Yayınları. Bilici, İ. E. (2017). Medya okuryazarlığı ve eğitimi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. Binark, M. ve Gencel Bek, M. (2010). Eleştirel medya okuryazarlığı: Kuramsal yaklaşımlar ve uygulamalar. İstanbul: Kalkedon Yayınları. |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2023-2024 2024 - 2025 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | 0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | %0 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
| Toplam | %0 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 3 | 14 | 42 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 3 | 14 | 42 |
| Ödev (Sunum) | Ödev (Sunum) | 15 | 1 | 15 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 15 | 1 | 15 |
| Final | Final | 20 | 1 | 20 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 176 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 6,90 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Sosyoloji Nedir? | Ders Tartışmalı Ders |
| 2 | Sosyolojik Bakış Açısının ve Sosyolojik Düşünmenin Önemi | Ders Tartışmalı Ders |
| 3 | Sosyolojinin Bir Bilimsel Disiplin Olarak Doğuş ve Gelişim Süreci | Ders Tartışmalı Ders |
| 4 | Sosyoloji ve Medya İlişkisi, Medya Sosyolojisinin Alanı | Ders Tartışmalı Ders |
| 5 | İletişim Araştırmalarının Tarihi Gelişimi | Ders Tartışmalı Ders |
| 6 | Etki Araştırmalarının Temel Dayanakları ve Sınırlılıkları | Ders Tartışmalı Ders |
| 7 | Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımının Temel Dayanaklarını ve Sınırlılıkları | Ders Tartışmalı Ders |
| 8 | Tekrar | Tartışmalı Ders Ders |
| 9 | Kültürel Çalışmalar Geleneğinin Kuramsal Yönelimleri ve Sınırlılıkları | Ders Tartışmalı Ders |
| 10 | Medya ve Temsil: Dezavantajlı Grupların Medyada Temsili | Ders Tartışmalı Ders |
| 11 | Çoklu Medya Ortamı, Yeni İzleyici Kültürleri ve Dijital Eşitsizlikler | Ders Tartışmalı Ders |
| 12 | Afet Sürecinde ve Sonrasında Dijital Medyanın Doğru ve Etkili Kullanımının Önemi | Ders Tartışmalı Ders |
| 13 | Eleştirel Medya Okuryazarlığı | Ders Tartışmalı Ders |
| 8 | Tekrar | Tartışmalı Ders Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Sosyoloji ve medya ilişkisini değerlendirir. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Dünyaya dair anlam ve imgelerin oluşmasında medyanın oynadığı rolü açıklar. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Dijital eşitsizlikleri farklı boyutlarıyla değerlendirir. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Kriz dönemlerinde medyanın doğru ve etkili kullanımına yönelik değerlendirmeler yapar. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Eleştirel medya okuryazarlığını kavramsal olarak açıklar ve neleri içerdiği üzerine değerlendirmeler yapar. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Sosyoloji ve medya ilişkisini değerlendirir. | 1 | 1 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 | 4 | 4 | 5 | 2 | 5 | 1 | 5 | ;
| Dünyaya dair anlam ve imgelerin oluşmasında medyanın oynadığı rolü açıklar. | 1 | 1 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 | 4 | 4 | 5 | 3 | 5 | 2 | 5 | ;
| Dijital eşitsizlikleri farklı boyutlarıyla değerlendirir. | 1 | 1 | 5 | 1 | 2 | 4 | 1 | 5 | 2 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | ;
| Kriz dönemlerinde medyanın doğru ve etkili kullanımına yönelik değerlendirmeler yapar. | 1 | 3 | 5 | 1 | 2 | 4 | 1 | 5 | 2 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | ;
| Eleştirel medya okuryazarlığını kavramsal olarak açıklar ve neleri içerdiği üzerine değerlendirmeler yapar. | 1 | 3 | 5 | 1 | 2 | 4 | 1 | 5 | 2 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | ;
| Ortalama Değer | 1 | 1,8 | 4,6 | 1 | 1,6 | 2,8 | 1 | 5 | 1,6 | 4,6 | 4,6 | 5 | 3,4 | 5 | 3 | 5 |