EN
  • Anasayfa
  • EHB290 Diksiyon ve Etkili Konuşma (2025 - 2026 / 1. Yarıyıl)
  • EN
EHB290 - Diksiyon ve Etkili Konuşma
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Diksiyon ve Etkili Konuşma EHB290 1 3 + 0 3,0 Pdf
Birim Bölüm
EVDE HASTA BAKIMI
Derece Seviye Ön Lisans - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi yüzyüze
EBS Koordinatörü Öğr. Gör. Hilal KAYNAK AYDOĞMUŞ
Ders Veren
Amaç

Konuşma dili olarak Türkiye Türkçesinin ses özelliklerini, vurgu sistemini, tonlama düzenini temel bilgi olarak edindirmek ve toplum karşısında Türkçeyi doğru ve güzel kullanabilme becerisi kazandırmak.

Ders İçeriği

Derste doğru ses ve nefes alıştırmaları yapılarak, Türkçenin fonetik yapısı ve kuralları incelenecek. Türkiye Türkçesine özgü tonlama,vurgu, artikülasyon kuralları çerçevesinde anlatım teknikleri ve üslup üzerine alıştırmalar yapılacak. Sözsüz iletişim ( beden dili ), kişisel imaj ve resmî ve sosyal protokol kurallarına göre sunum yapma ve topluluk karşısında konuşma alıştırmaları yapılacaktır.

Ders Kaynakları Temel Konuşma Teknikleri ve Diksiyon/ Sırrı Er
Temel Konuşma Teknikleri ve Diksiyon/ Sırrı Er
Temel Konuşma Teknikleri ve Diksiyon/ Sırrı Er
Temel Konuşma Teknikleri ve Diksiyon/ Sırrı Er
Temel Konuşma Teknikleri ve Diksiyon/ Sırrı Er
Temel Konuşma Teknikleri ve Diksiyon/ Sırrı Er
Temel Konuşma Teknikleri ve Diksiyon/ Sırrı Er
Diksiyon I, Milli Eğitim Bakanlığı, 2006, Ankara.
TAŞER, Suat (2000). Konuşma Eğitimi, Papirüs Yayınları, İstanbul.
YAMAN, Ertuğrul (2004). Doğru Güzel ve Etkili Konuşma Sanatı, Gazi Kitabevi, Ankara.
Diksiyon I, Milli Eğitim Bakanlığı, 2006, Ankara.
TAŞER, Suat (2000). Konuşma Eğitimi, Papirüs Yayınları, İstanbul.
YAMAN, Ertuğrul (2004). Doğru Güzel ve Etkili Konuşma Sanatı, Gazi Kitabevi, Ankara.
Açıldığı Öğretim Yılı 2022 - 2023 2023-2024
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam %0
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %0
Toplam %0
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 3 1 3
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 3 1 3
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 3 1 3
Önceden planlanmış özel beceriler Özel Destek / Yapısal Örnekler 3 1 3
Önceden planlanmış özel beceriler Rol Yapma / Drama 3 1 3
Önceden planlanmış özel beceriler Problem Çözme 3 1 3
Önceden planlanmış özel beceriler Vaka Çalışması 3 1 3
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Beyin Fırtınası 3 1 3
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Küçük Grup Tartışması 3 1 3
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Gösterim 3 1 3
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri Benzetim 3 1 3
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler Seminer 3 1 3
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması Grup Çalışması 3 1 3
Gözlem/durumları işleme, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma Saha / Arazi Çalışması 3 1 3
Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması Laboratuar 3 1 3
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum Sözlü 3 1 3
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma İnceleme / Anket Çalışması 3 1 3
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Panel 3 1 3
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Konuk Konuşmacı 3 1 3
Gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, yönetsel beceriler, Önceden planlanmış özel beceriler Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri 3 1 3
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 1 1 1
Ödev 1 Ödev 1 1 1 1
Final Final 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 63
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 2,47
AKTS 3,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Diksiyon kavramı ve tanımı, diksiyonun konuşmadaki önemi Tartışmalı Ders
1 Dil ve diksiyonun iletişimdeki önemi, dersin içeriği ve amacı, derste kullanılacak kaynaklar hakkında bilgi.
2 Dünya dilleri sınıflandırılması, lehçe, ağız ve şive kavramları Ders
2 Öğrencilerin seçtikleri metinler üzerinden konuşma örneklerinin sunumu ve konuşma kusurlarının tespiti.
3 Soluk alma ve soluk verme kavramları ve yöntermleri Özel Destek / Yapısal Örnekler
3 Konuşmanın 3 temel ögesinden birincisi olan nefes alıp verme hakkında bilgi, nefes alıp verme uygulamaları.
4 Diyaframa nefes alma ve diyaframda nefes kontrolü alıştırmaları Özel Destek / Yapısal Örnekler
4 Konuşmanın ikinci ögesi olan artikülasyon (boğumlanma), tekerleme uygulamaları ve konuşmanın üçüncü ögesi olan ses, ses uygulamaları.
5 Ses kavramı ve özellikleri Ders
5 Ünlü ve ünsüz sesler, bunların başlıca özellikleri ve teşekkül noktaları.
6 Tonlama, duraklama ve vurgulama kavramları Tartışmalı Ders
6 Söz Durakları: Kısa süreli duraklar, normal duraklar ve uzun süreli duraklar.
7 Türkçe'nin ses özellikleri Ders
7 Türk dilinde yaygın olarak kullanılan bağlaçlar, bağlaç uygulamaları.
8 Ünsüz harflerin söylenişleri Ders
8 Ara Sınav Uygulaması
9 Ünlü harflerin söylenişleri Ders
9 Türk dilinde vurgu ve tonlama, metin üzerinde uygulama çalışması.
10 Anlatım Biçimleri Ders
10 Haber ve program metinleri üzerinden uygulama çalışması.
11 Anlatım biçimleri metin okuma uygulaması Sözlü
11 Doğaçlama konuşma uygulaması. (Anı, tanıtım vb. konularda doğaçlama konuşma uygulamaları)
13 Diksiyon sunum uygulaması Grup Çalışması
12 Kamera karşısında uygulama: haber, hava durumu vb. program sunumu.
13 Diksiyon sunum uygulaması Grup Çalışması
13 Kamera karşısında uygulama: haber, hava durumu vb. program sunumu.
13 Diksiyon sunum uygulaması Grup Çalışması
14 Dönem boyunca işlenen konuların gözden geçirilmesi ve genel değerlendirme.
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Daha iyi bir diksiyon, tonlama ve telaffuzla konuşabilecek, vurgu ve tonlamayı dikkate alarak kendilerini etkili bir şekilde ifade edebilirler.
Konuşma esnasında kelimelerin doğru telaffuzunu tespit edebilecek, uygun yerde uygun kelimeleri seçip kullanabilirler.
Bir topluluk karşısında, mikrofon başında veya kürsü önünde konuşma becerilerini geliştirirler.
Daha iyi bir diksiyon, tonlama ve telaffuzla konuşabilecek, vurgu ve tonlamayı dikkate alarak kendilerini etkili bir şekilde ifade edebilirler.
Konuşma esnasında kelimelerin doğru telaffuzunu tespit edebilecek, uygun yerde uygun kelimeleri seçip kullanabilirler.
Bir topluluk karşısında, mikrofon başında veya kürsü önünde konuşma becerilerini geliştirirler.
; ; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
Daha iyi bir diksiyon, tonlama ve telaffuzla konuşabilecek, vurgu ve tonlamayı dikkate alarak kendilerini etkili bir şekilde ifade edebilirler. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Konuşma esnasında kelimelerin doğru telaffuzunu tespit edebilecek, uygun yerde uygun kelimeleri seçip kullanabilirler. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Bir topluluk karşısında, mikrofon başında veya kürsü önünde konuşma becerilerini geliştirirler. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Daha iyi bir diksiyon, tonlama ve telaffuzla konuşabilecek, vurgu ve tonlamayı dikkate alarak kendilerini etkili bir şekilde ifade edebilirler. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Konuşma esnasında kelimelerin doğru telaffuzunu tespit edebilecek, uygun yerde uygun kelimeleri seçip kullanabilirler. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Bir topluluk karşısında, mikrofon başında veya kürsü önünde konuşma becerilerini geliştirirler. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Ortalama Değer 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5