| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Dijital Mimari Seramik Projesi I | SCT6017 | 1 | 3 + 0 | 7,5 |
| Birim Bölüm | SERAMİK - SY |
| Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze, Örgün |
| EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Emre CAN (Yıl: 2025 - 2026) |
| Ders Veren | |
| Amaç |
Bu ders, iç mekânlarda kullanılan seramik tabanlı yüzey ve ara elemanlarının dijital yöntemlerle geliştirilmesini amaçlar. Öğrenci; seperatör, panel, duvar kaplaması, niş sistemi veya geçirgen yüzey gibi mekâna entegre elemanları, dijital modelleme ve üç boyutlu yazıcı teknolojisi kullanarak tasarlar ve üretime uygun bir proje dosyası oluşturur. Tasarımda modülerlik, montaj, estetik, kompozisyon ve mekân ilişkisi gibi kriterlerinin tasarıma aktarılması beklenir. |
| Ders İçeriği |
Bu ders kapsamında iç mimari uygulamalarda kullanılan seramik yüzey ve ara elemanlarının işlevsel ve mekânsal bağlamı incelenir; seperatör, panel, niş, geçirgen yüzey ve duvar kaplaması gibi tipolojiler tasarım dili ve kullanım senaryoları üzerinden karşılaştırılır. Öğrenciler dijital modelleme ortamında parametrik yüzey ve desen üretir; tekrar sistemi, modüler örgü ve ışık–gölge ilişkisini tasarımın parçası olarak kurgular. Üç boyutlu yazıcıyla üretim için veri hazırlığı yapılır, kalınlık, modül sınırı, birleşim detayı ve montaj senaryoları modellenir. Ders, tasarımın dijital ortamda geliştirilmesi başlar, geliştirilen modüller üç boyutlu yazıcı ile seramik olarak üretilir ve final proje fiziksel bir prototip/sunum ile tamamlanır. Süreç stüdyo eleştirileri, ara değerlendirmeler ve final teslimiyle yürütülür. |
| Ders Kaynakları |
WARNIER C. ve VERBRUGGEN D., (2014) “Printing Things, Visions and Essentials for 3D Printing” , Gestalten/Germany,
|
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | 0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | %0 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
| Toplam | %0 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
20
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
10
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
40
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
30
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 1 | 14 | 14 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler | Seminer | 2 | 14 | 28 |
| Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması | Laboratuar | 7 | 14 | 98 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme | Gösterim | 1 | 14 | 14 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 3 | 14 | 42 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 196 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 7,69 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Dersin tanıtımı ve proje konusu | Ders |
| 2 | Örneklerin incelenmesi ve yapılacak elemanın seçilmesi | Tartışmalı Ders |
| 3 | Konsept çalışması ve ilk eskizler | Beyin Fırtınası |
| 4 | Dijital modelleme ile ilk taslak oluşturma | Ders |
| 5 | Modüler yapı, derz ve ışık ilişkisi üzerine çalışma | Ders |
| 6 | Tasarımın dijital ortamda geliştirilmesi | Ders |
| 7 | Ara sunum (dijital tasarım değerlendirme) | Seminer |
| 8 | 3B baskı için üretim dosyası hazırlama | Laboratuar |
| 9 | Üretim (3B yazıcı ile basım — parça hazırlığı) | Laboratuar |
| 11 | Üretim | Laboratuar |
| 11 | Üretim | Laboratuar |
| 12 | Mekâna yerleştirme planı ve sunum hazırlığı | Grup Çalışması |
| 13 | Ara değerlendirme (fiziksel ilerleme ve kurulum provası) | Gösterim |
| 14 | Final teslim (proje sunumu + prototip + yerleşim planı) | Gösterim |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Tasarımını dijital modelleme araçları ile ilk aşamada prototipleştirilebilir düzeye getirebilir. | Ödev / Proje | Laboratuar | Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması |
| Seperatör, panel veya duvar kaplaması gibi bir eleman için kavramsal tasarım geliştirebilir. | Ödev / Proje | Laboratuar | Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması |
| İç mekânda kullanılan seramik yüzey ve ara elemanı tipolojilerini tanımlayabilir. | Sunum / Seminer | Saha / Arazi Çalışması | Gözlem/durumları işleme, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma |
| 3B yazıcı üretimi için temel veri hazırlığı yapabilir. | Ödev / Proje | Problem Çözme | Önceden planlanmış özel beceriler |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Tasarımını dijital modelleme araçları ile ilk aşamada prototipleştirilebilir düzeye getirebilir. | 3 | 4 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 4 | 3 | 5 | 4 | 3 | ;
| Seperatör, panel veya duvar kaplaması gibi bir eleman için kavramsal tasarım geliştirebilir. | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 3 | ;
| İç mekânda kullanılan seramik yüzey ve ara elemanı tipolojilerini tanımlayabilir. | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | ;
| 3B yazıcı üretimi için temel veri hazırlığı yapabilir. | 2 | 3 | 4 | 4 | 3 | 5 | 3 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 3 | ;
| Ortalama Değer | 3,5 | 4 | 4,25 | 4 | 4 | 4,75 | 4,25 | 4,5 | 4,25 | 4,25 | 3,75 | 3,75 | 4,25 | 4,75 | 3,25 |