Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Gıdalarda Temel İşlemler | GKA107 | 1 | 3 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | GIDA KALİTE KONTROLÜ VE ANALİZİ |
Derece Seviye | Ön Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Öğr. Gör. Çiğdem MUŞTU CEYLAN |
Ders Veren | Öğr. Gör. Çiğdem MUŞTU CEYLAN |
Amaç |
Öğrencilere gıda işlemenin temel ilkelerini, gıdaların muhafaza edilmelerinin temel prensiplerini, fiziksel ve kimyasal özellikleri öğretmeyi amaçlar. |
Ders İçeriği |
Gıda hammaddelerine uygulanan önişlemler, gıda bileşiminde bulunan maddelerin temel özellikleri, gıdalardaki suyun önemini, su aktivitesini, gıdaların bozulmalarındaki etmenleri ve gıdaların muhafaza edilmelerinde kullanılan yöntemlerin prensipleri, gıda temel işlemlerindeki kütle ve enerji denkliklerinin kurulması bu dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
Ders Kaynakları |
Bekir Cemeroğlu - Gıda Mühendisliğinde Temel İşlemler
C.J. Geankoplis - Transport Process and Unit Operations
R. Paul Singh - Introduction to Food Engineering
P.J. Fellows - Food Process Technology
|
Açıldığı Öğretim Yılı | 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 40 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 8 | 4 | 32 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 20 | 1 | 20 |
Final | Final | 25 | 1 | 25 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 119 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4,67 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Boyutlar, birimler, birim çevirmeler, ölçme sistemleri, temel tanımlar: kütle, uzunluk, yoğunluk, basınç, sıcaklık, ısı, birim çevirme denklikleri | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
2 | Gıdaların faz geçişi, özgül ısı, ısı aktarım katsayısı, akış tipleri, viskozite, yüzey aktiflik, emülsiyon oluşturma, dispersiyon oluşturma, reoloji ve tekstürü gibi bazı temel özellikleri; birim çevirme alıştırmaları. | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
3 | Kütle denkliği, kütle denkliklerinin oluşturması, kütle denkliği problem örnekleri | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
4 | Enerji denkliği, enerji denkliklerinin oluşturması, enerji denkliği problem örnekleri | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
5 | Suyun önemi, su ve buz özellikleri, gıdalarda bulunan suyun çeşitleri, su aktifliği ve gıdalar üzerindeki önemi, denge nemi – izotermler | Ders |
6 | Gıdalara uygulanan soğutma, dondurma, kurutma, nemlendirme, filtrasyon, ayırma gibi ön işlemler, gıdalarda bozulma etmenlerinin etkileri; fiziksel değişimler, biyokimyasal değişimler ve mikrobiyolojik değişimler | Ders |
7 | Gıda muhafaza yöntemleri ve prensipleri, termodinamik kanunları, soğutma ve dondurma, soğutma sistemleri ve çalışma ilkeleri, soğutma sistemlerinin başlıca üniteleri, soğutma çevrimi, dondurma yöntemleri, donma süresi ve donma hızı, gıdaların muhafazasında soğuk uygulaması | Ders |
8 | Kurutma, buhar basıncı, su aktivitesi kavramları, gıdaların bozulmasının su aktivitesi ile ilşkisi, psikrometri kavramı | Ders |
9 | Islak kuru hava termometreleri ile havanın özelliklerinin belirlenmesi, sıcak hava kurutma sistemleri, kurutma olayının mekanizması, kurutma sırasında ısı - kütle transferi, kütle – enerji denklikleri, kurutma sistemleri: sıcak hava kurutucuları, sıcak yüzey kurutucuları, vakum altında kurutma, dondurarak kurutma | Ders |
10 | Isıl işlemler, ısıl işlemlerdeki hedefler, hedef mikroorganizma, ısıl işlem çeşitleri, Clostridium botulinum, ısıl işlem normlarının saptanması, D-değeri, z-değeri | Ders |
11 | Isıl işlemler, ısıl işlem normlarının saptanması, sterilizasyon, pastorizasyon | Ders |
12 | Evaporasyon, evaporatörlerle ilgili genel bilgiler, kullanılan buhar ve nitelikleri, kaynama noktası yükselmesi, evaporatörlerde ısı transferi, tek ve çok etkili evaporatörler, uygulamaları | Ders |
13 | Damıtma, sıvıların kaynama noktası – bileşim grafikleri, denge grafikleri, damıtma yöntemleri, tek aşamalı damıtma yöntemleri, çok aşamalı damıtma yöntemleri, kullanım alanları | Ders |
14 | Ekstraksiyon, katı-sıvı ekstraksiyonu, gıda endüstrisinde uygulama alanları, ekstraksiyon hızı, ekstraksiyon hızına etki eden faktörler, katıdan ekstraksiyon yöntemleri, üçgen diyagramı | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Gıda işlemede kullanılan fiziksel ve kimyasal prensipleri yorumlayabilmeli | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Gıda işlemenin temel prensiplerini kavrayabilmeli | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Gıdaların muhafaza teknikleri prensiplerini yorumlayabilmeli | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Gıda işlemede kullanılan fiziksel ve kimyasal prensipleri yorumlayabilmeli | - | - | - | - | - | - | - | 3 | 5 | 3 | - | - | - | - | - |
Gıda işlemenin temel prensiplerini kavrayabilmeli | - | - | - | - | - | - | - | 5 | 3 | 5 | - | - | - | - | - |
Gıdaların muhafaza teknikleri prensiplerini yorumlayabilmeli | - | - | - | - | - | - | - | 5 | 4 | 4 | - | - | - | - | - |