Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Afet Sosyolojisi | DAY5009 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | ACİL DURUM VE AFET YÖNETİMİ - YL |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze. |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Tuba SÜTLÜOĞLU |
Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Tuba SÜTLÜOĞLU |
Amaç |
Afet Sosyolojisi dersi; afetlerin doğal etkilerinin yanı sıra toplumsal etkilerinin de değerlendirilmesini amaçlamaktadır. Afet sosyolojisine yönelik temel kavramların açıklanması ve ilgili alanda yapılmış bilimsel çalışmaların ortaya koyduğu bilgi birikiminin aktarılması amaçlanmaktadır. |
Ders İçeriği |
- Sosyoloji bilimine genel bakış, - Afet sosyolojisinin genel kavramsal çerçevesi, - Afet teorileri, afet ve kollektif davranış, - Afet türleri ve etkileri, - Afete örgütlü tepki, afetlerin uzun dönem toplumsal etkileri, - Afet sosyolojisi araştırmalarının tarihi ve metodolojik sayıltılar, - Afetler ve dezavantajlı gruplar - Afet, kültür ve toplumsal değişme - Afetlerin toplumsal etkileri |
Ders Kaynakları |
Bozkurt, V. (1999). Deprem ve toplum. Alfa Yay.
Kasapoğlu, A. ve Ecevit M. (2001). Depremin sosyolojik araştırması. Odabaş, Z.Y. (2010). Sürdürülebilir afet yönetimi ve kadın. Ankara Üniversitesi Rektörlüğü Yayınları (No. 256). Odabaş, Z.Y. ve G. Ertong, (2011). Kuş gribinin sosyal etkileri: Türkiye ve Endonezya karşılaştırması, Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, (14)1, 193-212. Odabaş, Z.Y. ve Ertong, G. (2012). Social effects of disasters as actants: A comparison of 1999 Marmara earthquake, Turkey and 2004 Tsunami, Indonesia, Ankara Üniversitesi Çevre Bilimleri Dergisi, 3(2), 47-54. Odabaş, Z.Y. (2014). Children as new witness of disasters: Drawing the experiences of Van earthquake 2011 Turkey. XVIII ISA World Congress of Sociology Yokohoma, Japan 13-19 July. Odabas, Z.Y. (2014). Women, disaster, and violence: The case of Van earthquake Turkey. XVIII ISA World Congress of Sociology Yokohoma, Japan 13-19 July. Demir, R. (2016). Afet sosyolojisi. İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi Yay. Pandemi Sürecinde Sosyo Ekonomik Değişim ve Dönüşümler. (2020). Fatih Kaleci ve Emrah Başaran (Editörler). Beck, U. (1992). Risk society towards a new modernity. M. Ritter (Trans.). Sage Publication. Esgin, A. (2013). İmal edilmiş belirsizlikler çağının sosyolojik yönelimi: Ul- rich Beck ve Anthony Giddens kaynaklı “risk toplumu” tartışmaları, Gaziantep University Journal of Social Sciences, 12(3), 683-696. https://dergipark.org.tr/tr/pub/jss/is- sue/24232/256879 Arias-Maldonado, M. (2020). Covid-19 as a global risk: Confronting the ambivalences of a socionatural threat. Societies, 10(92), 1-18. https://doi.org/10.3390/soc10040092 Ergur, A., Altınışık Ergur, G., Çobanoğlu, C., Nuhoğlu, Ş., Eryıldız, N., Şengül, M., Çetin, N., & Bostan, P. (2020). Ateş ve ihanet: COVID kliniğinde sağlık çalışanlarının deneyimi. Ergur A. (Der.). Raskolnikov Kitap. Pandemi Sürecinde Dezavantajlı Gruplar. (2021). Emrah Başaran ve Nuri Can Alkın (Editörler). Necmettin Erbakan Üniversitesi Yayınları. Gün Çınğı, T. (2021). Pandemi sürecinde mecburi bir mekân olarak konteyner kent ve sosyalleşme pratikleri. Uluslararası İnsan ve Toplum Bilimleri Kongresi'nde sunulan bildiri, Türkiye, 13 Temmuz. Gün Çınğı, T. ve Sütlüoğlu, T. (2020). Terör korkusu ve güvensizlik algısının yeniden üretiminden gösterişçi kimlik inşasına: Bir iletişim aracı olarak 'Safety Check'. Ankara Üniversitesi İLEF Dergisi, (7), 2, 269-299. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 25 |
Ödev (Sunum) | 25 |
Toplam | 50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %50 |
Toplam | %50 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 3 | 14 | 42 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 3 | 14 | 42 |
Ödev (Sunum) | Ödev (Sunum) | 10 | 1 | 10 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 5 | 1 | 5 |
Final | Final | 10 | 1 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 151 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 5,92 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Afet Türleri : Tabii ve İnsan Kaynaklı Afetler | Ders |
2 | Afetlerde Acil Durum Yönetimi | Ders |
3 | Afetlere Hazırlık ve Afet Planlaması | Ders |
4 | Afetlerde Kitle İletişimi | Ders Tartışmalı Ders |
5 | Afet Yönetimi ve Medya | |
6 | Afet Karşısında Fertlerin Tepkileri | |
7 | Afetlere Örgütsel Tepkiler | |
8 | Risk Toplumu ve Afetler | |
9 | Panik Sosyolojisi | Ders Tartışmalı Ders |
10 | Afet Araştırmalarında Metod | Ders |
11 | Afetler ve Toplumsal Eşitsizlikler | |
12 | Afetler ve Dezavantajlı Gruplar (Kadınlar, Çocuklar, Yaşlılar vd.) | |
13 | Afet, Kültür ve Toplumsal Değişme | Ders Tartışmalı Ders |
14 | Afetlerin Toplumsal Etkileri | Ders Tartışmalı Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Afet yönetiminde sivil toplum kuruluşlarının rolünü değerlendirebilme. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Afet, dezavantajlı gruplar ve eşitsizlik ilişkilerini değerlendirebilme. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Afetlerin toplumsal etkilerini çok boyutlu olarak açıklayabilme. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Afet araştırmalarının tarihçesini açıklayabilme. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Afet türleri arasında ayrım yapabilme. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Afet yönetiminde sivil toplum kuruluşlarının rolünü değerlendirebilme. | 4 | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 | 5 | 1 | 4 | 1 | 5 | 1 | 4 |
Afet, dezavantajlı gruplar ve eşitsizlik ilişkilerini değerlendirebilme. | 5 | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 | 5 | 1 | 5 | 1 | 5 | 1 | 5 |
Afetlerin toplumsal etkilerini çok boyutlu olarak açıklayabilme. | 5 | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 3 | 5 | 1 | 5 | 1 | 5 | 1 | 5 |
Afet araştırmalarının tarihçesini açıklayabilme. | 4 | 1 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 | 5 | 1 | 2 | 1 | 5 | 1 | 4 |
Afet türleri arasında ayrım yapabilme. | 3 | 1 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 | 3 | 1 | 2 | 1 | 3 | 1 | 3 |