| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Programlanabilir Denetleyiciler | ELO206 | 3 | 3 + 1 | 4,0 |
| Birim Bölüm | ELEKTRİK |
| Derece Seviye | Ön Lisans - Zorunlu - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Öğr. Gör. Dr. Tufan Volkan KÜÇÜK |
| Ders Veren | Öğr. Gör. Hatice GÖVERCİN |
| Amaç |
Otomasyon sistemlerinde meydan gelen gelişmelere paralel olarak; programlanabilir mantık denetleyicilerinin (PLC) yapısını tanıyabilme, çalışma prensibini kavrayabilme, programlama ilkelerini uygulayabilme, endüstri tesislerin çalışma prensibine uygun çözüm ve tasarımları yapabilme becerisi kazandırmak. |
| Ders İçeriği |
PLC`lerin tarihsel gelişimi, üstünlükleri, avantajları, diğer kontrol sistemleri ile karşılaştırılması, PLC ailesi. PLC`lerin yapısı, çalışma ilkesi, programlama yöntemleri, giriş / çıkış / genişleme birimleri. Temel logic komutları, sayı sistemleri, klasik kumanda sistemlerinin hatırlatılması ve eksikliklerinin giderilmesi. PLC programlama yöntemleri; merdiven diyagramı, komut listesi, fonksiyon şeması. PLC programları arasında dönüşümlerin gerçekleştirilmesi, temel programlama esasları. Klasik (role / kontaktör ) kumanda sistemlerinin, PLC programlarına dönüştürülmesi. |
| Ders Kaynakları |
PLC ile Endüstriyel Otomasyon
|
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2008 - 2009 2007 - 2008 2006 - 2007 2005 - 2006 2003 - 2004 2004 - 2005 2009 - 2010 2010 - 2011 2011 - 2012 2012 - 2013 2013 - 2014 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 30 |
| Uygulama 1 | 20 |
| Toplam | 50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %50 |
| Toplam | %50 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 1 | 15 | 15 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 1 | 10 | 10 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 12 | 12 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler | Seminer | 2 | 12 | 24 |
| Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması | Laboratuar | 1 | 14 | 14 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme | Konuk Konuşmacı | 1 | 10 | 10 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 4 | 1 | 4 |
| Kısa Sınav 1 | Kısa Sınav 1 | 2 | 1 | 2 |
| Final | Final | 6 | 1 | 6 |
| Uygulama 1 | Uygulama 1 | 2 | 1 | 2 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 99 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,88 | |||
| AKTS | 4,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Lojik ifadeler ve otomasyon cihazları | Benzetim Sözlü |
| 1 | PLC cihazlarının genel tanıtımı, çevre birimleri ve programlama yazılımının anlatılması | Benzetim Sözlü |
| 2 | Programlama dilleri, Ladder diagramları, STL ve FBD | |
| 2 | Programlanabilir cihazın yapısı | |
| 3 | PLC'lerde Bellek yapısı ve adresleme | |
| 3 | Program ve komut kavramları | |
| 4 | Programlama editörleri | |
| 5 | Temel lojik anahtarlama komutları | |
| 5 | Zaman röleleri | |
| 6 | Sayıcılar | |
| 8 | Temel kumanda uygulamaları | |
| 7 | Zamanlayıcılar | Benzetim Laboratuar Sözlü |
| 8 | Ara Sınav | Benzetim Laboratuar Sözlü |
| 6 | Sayıcılar | |
| 10 | Karşılaştırma komutları | Benzetim Laboratuar Sözlü |
| 11 | Alt programlar | Benzetim Laboratuar Sözlü |
| 12 | Aritmetik işlem komutları | Benzetim Laboratuar Sözlü |
| 13 | Gerçek zaman komutları | Benzetim Laboratuar Sözlü |
| 14 | Endüstriyel Uygulamalar |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| PLC cihazını istenilen görevi yerine getirmesi için programlar. | Yazılı Sınav Laboratuvar Çalışması | Benzetim Laboratuar Sözlü | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
| Otomasyon sistemlerini ve Endüstride ki önemini bilir | Yazılı Sınav Laboratuvar Çalışması | Benzetim Laboratuar Sözlü | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
| PLC cihazlarını ve çevre birimlerini bilir, elektriksel bağlantılarını yapar. | Yazılı Sınav Laboratuvar Çalışması | Benzetim Laboratuar Sözlü | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PLC cihazını istenilen görevi yerine getirmesi için programlar. | - | - | - | - | - | 5 | - | - | - | 4 | - | - | - | - | - | ;
| Otomasyon sistemlerini ve Endüstride ki önemini bilir | - | - | - | - | - | 4 | - | - | - | 4 | - | - | 3 | - | - | ;
| PLC cihazlarını ve çevre birimlerini bilir, elektriksel bağlantılarını yapar. | - | - | - | - | - | 5 | - | - | - | 4 | - | - | 3 | - | - | ;
| Ortalama Değer | - | - | - | - | - | 4,67 | - | - | - | 4 | - | - | 2 | - | - |