Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Temel Sanat Eğitimi | SAN103 | 1 | 2 + 1 | 6,0 |
Birim Bölüm | GRAFİK TASARIMI |
Derece Seviye | Ön Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Öğr. Gör. Zahide ŞAHİN KUBAT |
Ders Veren | Öğr. Gör. Zahide ŞAHİN KUBAT |
Amaç |
Sanat ve Tasarım kavramlarına giriş niteliğinde -teorik ve uygulama ağırlıklı- olan ders, sanat ve tasarımın temel aldığı tasarım elemanları ve ilkeleri ile uygulama yöntem-tekniklerini kapsar. Görsel dili oluşturan temel elemanların kavranması, tasarım problemlerine uygulamalı çözümler getirilmesi, görsel anlatım aracı olarak kullanılan tasarım elemanlarının birbiriyle olan ilişkisinin kurulması, tasarım imgelerinin yapısal bütünlüğe ulaştırılması ve uygulama yöntem-teknikleriyle görselleştirilmesi amaçlanır. Bu bağlamda; Görsel (Plastik) Sanatlardaki, duyarlılığın artmasına ve plastik değerlerin kavranmasına destekler. |
Ders İçeriği |
1) Sanat ve Tasarımın temel aldığı, tasarım elemanları ve ilkelerini tanımlar. 2) Tasarım fikri üretmenin bir düşünce sistemi olduğunu bilir ve tasarımı düşünsel süreçler içinde yapılandırır. 3) Tasarım problemlerine, uygun çözüm önerileri getiren uygulamalar üretir. 4) Tasarımın oluşum sürecinde parçaları bütün ile ilişkilendirir ve parçadan bütüne ulaşır. 5) Tasarım imgelerini, görsel anlatım bütünlüğü sağlayarak görselleştirir. 6) Tasarımda kullanılan çeşitli malzemeleri tanır, yöntem ve tekniklerini uygular. 7) Doku, leke, renk, form bilgisini iki ve üç boyutlu çalışmalarında görselleştirir. 8) Çizgisel, lekesel, geometrik formları, sanatsal ifade biçimi olarak kullanır. 9) Organik, inorganik nesneleri kullanarak, görsel anlatım biçimini zenginleştirir. 10) Gözlem, araştırma, tanımlama, anlamlandırma becerisi artar. 11) Görme, algılama, sorgulama, ilişkilendirme yetisi kazanır. 12) Tasarım fikrini, el-göz koordinasyonuyla birlikte görselleştirir. 13) Özgün sanat ürünleri ortaya koyma pratiği kazanır. |
Ders Kaynakları |
1) Yrd. Doç. Dr. Yusuf Baytekin Balcı, Dr. Nuran Say, (2005) Temel Sanat Eğitimi, Ya-pa yayınları.
1) Yrd. Doç. Dr. Yusuf Baytekin Balcı, Dr. Nuran Say, (2005) Temel Sanat Eğitimi, Ya-pa yayınları. 2) Prof. Hatice Aslan Odabaşı, (2006), Grafikte Temel Tasarım, İstanbul, Yorum sanat yayınları. 3) Ocvirk, Stinson, Wigg, Bone, Cayton, Art Fundamentals. Theory and Practice, Çevirmenler: Nur Balkır Kuru, Ali Kuru, İzmir, Karakalem Kitabevi yayınları. 2) Prof. Hatice Aslan Odabaşı, (2006), Grafikte Temel Tasarım, İstanbul, Yorum sanat yayınları. 4) Çellek Tülay, Sağocak A. Mehtap, (2014), Temel Tasarım Sürecinde Yaratıcılık, İstanbul, Grafik Tasarım Yayıncılık, Grafik Kitaplığı, Görsel Kitaplar Serisi. 4) Çellek Tülay, Sağocak A. Mehtap, (2014), Temel Tasarım Sürecinde Yaratıcılık, İstanbul, Grafik Tasarım Yayıncılık, Grafik Kitaplığı, Görsel Kitaplar Serisi. 3) Ocvirk, Stinson, Wigg, Bone, Cayton, Art Fundamentals. Theory and Practice, Çevirmenler: Nur Balkır Kuru, Ali Kuru, İzmir, Karakalem Kitabevi yayınları. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 40 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması | Laboratuar | 3 | 14 | 42 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 15 | 1 | 15 |
Final | Final | 15 | 1 | 15 |
Uygulama 1 | Uygulama 1 | 15 | 1 | 15 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 15 | 1 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 144 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 5,65 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Tanışma. Kullanılacak malzemelerin anlatımı ve ders yöntemi hakkında bilgi verilmesi. | Ders Laboratuar |
2 | Noktanın tanımı. Doğada ve Sanatta Nokta. | |
3 | Yüzey üzerinde teknik uygulama | Laboratuar |
4 | Açık-Koyu, Işık-Gölge ile ilgili kavramlar, Görsel (Plastik) Sanatlarda Işık-Gölge ve Açık-Koyunun önemi ve taslakların hazırlanması | |
5 | Form çağrışımları ve kompozisyon ile ilgili kavramlar. Çizgi, şekil, valör, doku, renk, denge, malzeme, teknik. Doku ve leke uygulamaları. | Laboratuar |
6 | Yüzey üzerinde teknik uygulama. | |
7 | Görsel öğeler arasındaki uyum (Armoni) ve görsel düzenlemeyi oluşturan öğeler. Ritm, tekrar, dominant, zıtlık, değişiklik, kısıtlama, oran, hareket, hacim, orijinallik – Teknik Uygulama | Laboratuar |
3 | Yüzey üzerinde teknik uygulama | Laboratuar |
9 | Zemin-biçim ilişkilerinin tanımı ve kolaj tekniği ile kompozisyon oluşturma. | |
10 | Teknik uygulama | |
11 | Görsel anlatım öğesi olarak renk ile ilgili kavramlar. Renk grupları, ana ve ara renler, sıcak-soğuk ve nötr renkler, renk kontrastları. Guaj boya teknik uygulamaları. | |
3 | Yüzey üzerinde teknik uygulama | Laboratuar |
13 | Perspektif ve Tasarımda strüktür, benzer formların iki ya da üç boyut üzerinde tekrarlanması ile strüktür çalışması, | Laboratuar |
14 | Üç boyutlu uygulama çalışması | Laboratuar |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Resmin temel elemanlarını kullanma becerisi kazanır. | Ödev / Proje | Ders Laboratuar | Dinleme ve anlamlandırma Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması |
Resimsel ifadede temel tasarım elemanlarını kullanır. | Ödev / Proje | Laboratuar | Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması |
Tasarım fikrini, el-göz koordinasyonuyla birlikte görselleştirir. Özgün sanat ürünleri ortaya koyma pratiği kazanır. | Ödev / Proje | Laboratuar | Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması |
Temel tasarım alanındaki sorunları ve kaynakları tespit eder ve çözer. | Ödev / Proje | Laboratuar | Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması |
Renk teorilerini kullanır. | Ödev / Proje | Laboratuar | Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Resmin temel elemanlarını kullanma becerisi kazanır. | 4 | 1 | 2 | 5 | 2 | 5 | 3 | 2 | 3 | 3 | 1 | 1 | 2 | 1 |
Resimsel ifadede temel tasarım elemanlarını kullanır. | 5 | 4 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | 3 | 1 | 1 | 2 | 2 | 3 | 4 |
Tasarım fikrini, el-göz koordinasyonuyla birlikte görselleştirir. Özgün sanat ürünleri ortaya koyma pratiği kazanır. | 5 | 3 | 1 | 2 | 2 | 5 | 3 | 4 | 1 | 2 | 5 | 1 | 2 | 1 |
Temel tasarım alanındaki sorunları ve kaynakları tespit eder ve çözer. | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 2 | 4 | 4 | 2 | 1 | 1 | 3 | 4 | 3 |
Renk teorilerini kullanır. | 3 | 2 | 4 | 4 | 2 | 3 | 1 | 2 | 2 | 2 | 3 | 5 | 1 | 4 |