Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Yazı-Tipografi II | GRA128 | 3 | 2 + 1 | 5,0 |
Birim Bölüm | GRAFİK TASARIMI |
Derece Seviye | Ön Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Proje temelli. Tipografik analizler. Alternatifler üretme, yorumlama. |
EBS Koordinatörü | Öğr. Gör. Zahide ŞAHİN KUBAT |
Ders Veren | Öğr. Gör. Zahide ŞAHİN KUBAT |
Amaç |
1. Duygu ve düşüncelerin simge ve metinlerle anlatımını sağlayacak biçim çalışması. 2. Tipografik elemanların tutarlı bir bütün oluşturacak biçimde düzenlenmesi. Önem derecesine göre görsel sıralama. 3. Tipografik elemanın, anlatılan olay içeriği ile olan ilşkisi. Tipografik birleşim, yapısal ilişkiler. 4. Form tekrarı yoluyla elemanların, tipografik bir kompozisyon içinde bağlanma ve birleştirilmesi ile ilgili uygulamalar. |
Ders İçeriği |
Font içindeki görsel ilişkiler. Mesaja uygun doğru yazı karakteri seçimi. Tipografide sıradizim. Bilgisayar ortamında kullanılmakta olan geleneksel ve yeni yazı karakterlerinin irdelenmesi. Mevcut karakterlerden yararlanarak belirli amaçlara uygun özgün yazı karakter araştırmaları. |
Ders Kaynakları |
An A-Z of Type Designers (Neil Macmillan)
90th Century Type (Lewis Blackwell) Çağdaş Tipografinin Temelleri (Namık Kemal Sarıkavak) Typographic Design:Form and Communication (Rob Carter, Ben Day, Philip Meggs), Modern Sanat ve Yeni Tipografi (Emre Becer) Grafik Tasarım Dergileri Thinking with type Neville Brody Typo (Ellen Lupton) Typograpy 28 The Annual of the Type Directors Club Typo Friedrich Friedl (Nicolaus Ott - Bernard Stein) |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2008 - 2009 2009 - 2010 2010 - 2011 2011 - 2012 2012 - 2013 2013 - 2014 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 40 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması | Laboratuar | 3 | 14 | 42 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 15 | 1 | 15 |
Final | Final | 15 | 1 | 15 |
Ara Sınav 2 | Ara Sınav 2 | 10 | 1 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 124 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4,86 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Dersin içeriğinin sunumu ve kullanılacak materyallerin ve işlevlerinin tanıtılması | |
2 | Tipografinin grafik tasarımdaki kullanım alanları örneklenerek anlatılması | Laboratuar |
3 | Günümüz tipografik anlayışı ve geçmiş akımların karşılaştırmalı olarak incelenmesi ve örneklerle analiz edilmesi | |
3 | Günümüz tipografik anlayışı ve geçmiş akımların karşılaştırmalı olarak incelenmesi ve örneklerle analiz edilmesi | |
5 | Tipografinin kullanım alanlarına yönelik (afiş,kitap,dergi,kurumsal kimlik tasarımları v.b.) tipografik tasarımların yapılmasına ilişkin fikirlerin tartışılarak çeşitli tasarım teknik ve stillerinin tartışılması | Laboratuar |
13 | Çalışmaların devamı; tasarımların üretilmesi aşamasının gözlemlenmesi ve karşılıklı fikir alışverişiyle tasarımın olgunlaştırılması | Laboratuar |
7 | Çalışmaların devamı; uygulamanın tamamlanması, biçimsel açıdan analizinin yapılması | Laboratuar |
8 | İlk ödev teslimi | Laboratuar |
9 | Bir kavramın veya konunun, tipografik unsurların bütün imkanlarının kullanılmasıyla anlatılabilmesine ilişkin uygulamaların tartışılması | |
10 | Çalışmaların devamı; yapılan tasarımın biçim ve içerik açısından analiz edilmesi | Laboratuar |
11 | Öğrenilen kavramlar hakkında basılı malzemeler ve doğa üzerinde dengeli kesit arama çalışmaları. | Laboratuar |
12 | Tipografinin bütün imkanları özgün ve yaratıcı şekilde kullanılarak, tipografinin kullanım alanlarına yönelik (afiş,kitap,dergi,kurumsal kimlik tasarımları v.b.) görsel bir problemin çözümüne ilişkin tasarımların tartışılması | Laboratuar |
13 | Çalışmaların devamı; tasarımların üretilmesi aşamasının gözlemlenmesi ve karşılıklı fikir alışverişiyle tasarımın olgunlaştırılması | Laboratuar |
14 | Son ödev teslimi | Laboratuar |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Basılı malzemeler üzerinde, metinle resim ilişkisini sorgulama, dengeleme ve uygun sonucu bulma | Ödev / Proje | Laboratuar | Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması |
Kaligrafik yazı yazmayı öğrenme ve tasarımda kullanabilme. | Ödev / Proje | Laboratuar | Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması |
Tasarım içerisinde yazının hiyerarşik düzenlemesinin önemi kavrama. | Ödev / Proje | Ders Laboratuar | Dinleme ve anlamlandırma Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması |
Harf, rakam ve noktalama işaretlerini kullanarak etkili görseller oluşturma. | Ödev / Proje | Laboratuar | Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Basılı malzemeler üzerinde, metinle resim ilişkisini sorgulama, dengeleme ve uygun sonucu bulma | 4 | 3 | 3 | 5 | 2 | 3 | 4 | 2 | 3 | 5 | 1 | 3 | 4 | 1 |
Kaligrafik yazı yazmayı öğrenme ve tasarımda kullanabilme. | 5 | 3 | 3 | 4 | 2 | 5 | 2 | 3 | 4 | 2 | 4 | 1 | 5 | 4 |
Tasarım içerisinde yazının hiyerarşik düzenlemesinin önemi kavrama. | 5 | 3 | 3 | 4 | 2 | 3 | 5 | 2 | 1 | 4 | 2 | 3 | 4 | 1 |
Harf, rakam ve noktalama işaretlerini kullanarak etkili görseller oluşturma. | 3 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 1 | 4 | 3 | 5 | 5 | 1 | 4 | 1 |