| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Reklamcılık Tasarımı ve Uygulamaları | GRA229 | 3 | 2 + 1 | 5,0 |
| Birim Bölüm | GRAFİK TASARIMI |
| Derece Seviye | Ön Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Ders, teorik bilgiler ile uygulamalı atölye çalışmalarını birleştirir. Öğrenciler afiş, dijital reklam, kampanya konsepti ve sosyal medya içerikleri gibi projeler geliştirerek reklam üretim sürecinin tüm aşamalarını deneyimler. |
| EBS Koordinatörü | Öğr. Gör. Ömer ERDEM (Yıl: 2022 - 2023) |
| Ders Veren | Öğr. Gör. Ömer ERDEM |
| Amaç |
Bu dersin amacı, reklamcılıkta yaratıcı düşünme, stratejik planlama ve görsel iletişim becerilerini geliştirmektir. Öğrencilerin marka kimliği, hedef kitle ve medya stratejileri doğrultusunda etkili reklam tasarımları üretebilmeleri hedeflenir. |
| Ders İçeriği |
Reklam tasarımının temel kavramları, yaratıcılık ve hedef kitle analizi, reklam metni yazımı, görsel stratejiler, medya planlama, etik ilkeler ve kampanya sunum teknikleri bu dersin içeriğini oluşturur. |
| Ders Kaynakları |
Odabaşı, Y., & Oyman, M. (2022). Reklamcılık: Kavramlar, Kararlar, Kurumlar. İstanbul: MediaCat Yayınları.
Uztuğ, F. (2019). Marka Yönetimi ve Reklam Stratejileri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. İnceoğlu, M. (2018). İletişim ve Algı: Reklamda Etkili Mesaj Tasarımı. Ankara: Siyasal Kitabevi. Klein, N. (2000). No Logo: Taking Aim at the Brand Bullies. London: Picador. Wells, W., Burnett, J., & Moriarty, S. (2016). Advertising: Principles and Practice (9th ed.). Boston: Pearson. Belch, G. E., & Belch, M. A. (2021). Advertising and Promotion: An Integrated Marketing Communications Perspective (12th ed.). New York: McGraw-Hill. |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2023-2024 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 20 |
| Ödev 1 | 20 |
| Toplam | 40 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %60 |
| Toplam | %60 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
10
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
10
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
60
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
10
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
10
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 3 | 1 | 3 |
| Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması | Laboratuar | 3 | 1 | 3 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme | Konuk Konuşmacı | 3 | 1 | 3 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler | Seminer | 3 | 1 | 3 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum | Sözlü | 3 | 1 | 3 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 3 | 1 | 3 |
| Dönem Sonu Uygulaması | Dönem Sonu Uygulaması | 6 | 1 | 6 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 66 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 2,59 | |||
| AKTS | 5,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Reklamcılığın tarihsel gelişimi, temel kavramları ve günümüzdeki rolü üzerinde durulur. Reklamın toplumsal, kültürel ve ekonomik boyutları tartışılır. | Tartışmalı Ders |
| 2 | Reklam tasarımında hedef kitlenin önemi vurgulanır. Demografik, psikografik ve davranışsal analiz yöntemleri öğretilir. | Beyin Fırtınası |
| 3 | Marka ve Kimlik Tasarımı / Brand and Identity Design | Beyin Fırtınası |
| 4 | Reklam kampanyalarının stratejik planlaması, mesaj oluşturma süreci ve hedefle uyumlu iletişim dili ele alınır. | Beyin Fırtınası Laboratuar |
| 5 | Yaratıcı düşünme süreçleri, fikir üretme teknikleri ve beyin fırtınası yöntemleri uygulamalı olarak işlenir. | Beyin Fırtınası Laboratuar |
| 6 | Renk, tipografi, kompozisyon, hiyerarşi ve denge gibi görsel iletişim öğeleri örneklerle açıklanır. | Beyin Fırtınası Laboratuar |
| 7 | Öğrenciler dönem içi projelerini sunar. İlk yedi haftada öğrenilen kavramlar değerlendirilir. | |
| 7 | Öğrenciler dönem içi projelerini sunar. İlk yedi haftada öğrenilen kavramlar değerlendirilir. | |
| 9 | Sosyal medya, mobil uygulama ve etkileşimli reklam tasarımları üzerinde çalışılır. Dijital reklam araçlarının dinamikleri incelenir. | Beyin Fırtınası Laboratuar |
| 10 | Etkili reklam dili oluşturma, slogan ve başlık yazımı teknikleri öğretilir. Farklı mecralar için uygun metin yazımı uygulamaları yapılır. | Beyin Fırtınası Laboratuar |
| 11 | Basılı ve dijital reklam üretim süreçleri, teknik hazırlıklar ve teslim dosyası standartları ele alınır. | Beyin Fırtınası Laboratuar |
| 12 | Öğrenciler kendi reklam kampanyalarını geliştirip tasarımlarını uygular. Eğitmen geri bildirimleriyle proje iyileştirmeleri yapılır. | Beyin Fırtınası Laboratuar |
| 13 | Dönem boyunca hazırlanan kampanyalar sunulur. Tasarım, strateji ve yaratıcılık yönünden değerlendirme yapılır. | Beyin Fırtınası Laboratuar |
| 14 | Genel Tartışma ve analizler | Beyin Fırtınası Laboratuar |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Öğrenci, reklamcılığın tarihsel gelişimini, temel kavramlarını ve günümüz iletişim sistemleri içindeki yerini analiz eder. Reklamın toplumsal, kültürel ve ekonomik işlevlerini değerlendirerek reklam olgusunu çok boyutlu bir bakış açısıyla kavrar. | Ödev / Proje | Sözlü | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
| Öğrenci, hedef kitleyi demografik, psikografik ve davranışsal özellikler açısından analiz eder. Bu analiz doğrultusunda stratejik hedefler belirleyerek uygun reklam dili ve mesaj içeriği tasarlar. | Ödev / Proje | Gösterim Laboratuar Sözlü | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
| Öğrenci, marka kimliği, değerleri ve kurumsal imaj ile uyumlu bütünleşik reklam tasarımları üretir. Tasarımlarında görsel iletişim ilkelerini etkili biçimde uygular ve markanın konumlandırmasına uygun çözümler geliştirir. | Ödev / Proje | Tartışmalı Ders Özel Destek / Yapısal Örnekler Problem Çözme | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Önceden planlanmış özel beceriler |
| Öğrenci, farklı medya türleri (basılı, dijital, sosyal medya vb.) için özgün, yaratıcı ve stratejik reklam fikirleri geliştirir. Geleneksel ve dijital mecralarda fikirden uygulamaya kadar geçen süreci yönetir. | Ödev / Proje | Gösterim Benzetim Seminer | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler |
| Öğrenci, hazırladığı reklam çalışmalarını estetik, teknik, işlevsel ve etik açılardan eleştirisel bir yaklaşımla değerlendirir. Reklamın toplumsal sorumluluk ve etik ilkeler doğrultusunda hazırlanmasının önemini kavrar. | Ödev / Proje | Ders Laboratuar | Dinleme ve anlamlandırma Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenci, reklamcılığın tarihsel gelişimini, temel kavramlarını ve günümüz iletişim sistemleri içindeki yerini analiz eder. Reklamın toplumsal, kültürel ve ekonomik işlevlerini değerlendirerek reklam olgusunu çok boyutlu bir bakış açısıyla kavrar. | - | - | - | 5 | - | - | 3 | 3 | 3 | - | - | - | - | - | ;
| Öğrenci, hedef kitleyi demografik, psikografik ve davranışsal özellikler açısından analiz eder. Bu analiz doğrultusunda stratejik hedefler belirleyerek uygun reklam dili ve mesaj içeriği tasarlar. | - | 5 | - | 5 | - | - | - | - | - | 3 | 3 | 3 | - | - | ;
| Öğrenci, marka kimliği, değerleri ve kurumsal imaj ile uyumlu bütünleşik reklam tasarımları üretir. Tasarımlarında görsel iletişim ilkelerini etkili biçimde uygular ve markanın konumlandırmasına uygun çözümler geliştirir. | 5 | 5 | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 3 | - | ;
| Öğrenci, farklı medya türleri (basılı, dijital, sosyal medya vb.) için özgün, yaratıcı ve stratejik reklam fikirleri geliştirir. Geleneksel ve dijital mecralarda fikirden uygulamaya kadar geçen süreci yönetir. | 1 | 2 | 2 | - | 2 | 2 | - | - | - | - | 2 | 2 | - | 5 | ;
| Öğrenci, hazırladığı reklam çalışmalarını estetik, teknik, işlevsel ve etik açılardan eleştirisel bir yaklaşımla değerlendirir. Reklamın toplumsal sorumluluk ve etik ilkeler doğrultusunda hazırlanmasının önemini kavrar. | 4 | 1 | 1 | 1 | 4 | - | 3 | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Ortalama Değer | 2 | 2,6 | 1,6 | 2,2 | 1,2 | 0,4 | 1,2 | 0,6 | 0,6 | 0,6 | 1 | 1 | 0,6 | 1 |