Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
İleri Tipografi | BYT213 | 3 | 2 + 1 | 4,0 |
Birim Bölüm | BASIM VE YAYIM TEKNOLOJİLERİ |
Derece Seviye | Ön Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Konu anlatımı, Soru-Cevap, Uygulama, Sunum |
EBS Koordinatörü | Öğr. Gör. Güzin ÇAKIR ÖZCAN |
Ders Veren | |
Amaç |
Bu dersin amacı, tasarım çalışmalarında tipografik elemanları etkin, yaratıcı ve özgün bir ifade aracı olarak kullanma becerisini geliştirmek ve tipografik yaklaşım anlayışıyla iletişim tasarımının önemli bir anlatımı olarak öğrencilere aktarabilmektir. |
Ders İçeriği |
Temel fontların yaratılış amaçları ve kullanım alanları incelenerek, bilinen yazı karakterlerine yeni biçimler eklenerek özgün font sistemleri geliştirilmesi için uygulamalar yaptırılır. Metinsel düzenlemelere yaratıcı yaklaşımlar geliştirilir. Yeni yazı fontları üretilir. Mevcut yazı fontları üzerinde geliştirmeler yapılır. |
Ders Kaynakları |
Sarıkavak, N. K., Tipografinin Temelleri, Doruk
Harflerle tasarım / James Craig – William Bevington, Grafik tasarım / Alan Weil,
Tipografi ile ilgili tez çalışmaları
Ambrose, G., Harris, P. (2012). Tipografinin Temelleri. Literatür Yayınları, İstanbul.
Ambrose, G., Harris, P. (2012). Görsel Tipografi Sözlüğü. Literatür Yayınları, İstanbul.
Ambrose, G., Harris, P. (2014). Grafik Tasarımda Tipografi. Literatür Yayınları, İstanbul. 4.
Sarıkavak, N. K., Tipografinin Temelleri, Doruk Harflerle tasarım / James Craig – William Bevington, Grafik tasarım / Alan Weil, Tipografi ile ilgili tez çalışmaları Ambrose, G., Harris, P. (2012). Tipografinin Temelleri. Literatür Yayınları, İstanbul. Ambrose, G., Harris, P. (2012). Görsel Tipografi Sözlüğü. Literatür Yayınları, İstanbul. Ambrose, G., Harris, P. (2014). Grafik Tasarımda Tipografi. Literatür Yayınları, İstanbul. 4. Grafik tasarımda Tipografi (Paul Harris, Gavin Ambrose ) Modern Sanat ve Yeni Tipografi (Emre Becer) Kaligrafik ve Tipografik Deneysel Tasarımlar (Namık Kemal Sarıkavak) 90th Century Type (Lewis Blackwell) An A-Z of Type Designers (Neil Macmillan) Çağdaş Tipografinin Temelleri (Namık Kemal Sarıkavak) Grafik tasarım dergileri, Tipografi ile ilgili tez çalışmaları Modern sanat ve yeni tipografi (Emre Becer) Typo (Friedrich Friedl - Nicolaus Ott - Bernard Stein) Typograpy 28 (The Annual of the Type Directors Club) |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS | 4,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Öğrencilerle Tanışma, Dersin Amacı, İşlevi, İşlenişle İlgili Açıklamalar | Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Sözlü |
2 | Tipografi ile ilgili önceki bilgilerin değerlendirilmesi | Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Sözlü |
3 | Örneklerle ileri tipografik uygulamaların incelenmesi | Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Sözlü |
4 | Tipografik tasarım kriterleri | Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Sözlü |
5 | Başlık, alt başlık, metin ve benzeri yazınsal tasarım elemanları incelenmesi | Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Sözlü |
6 | Temel fontların yaratılış amaçları ve kullanım alanları incelenmesi | Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Sözlü |
7 | Tasarlanacak yazı tipi için kavram ve fikir eskizleri, örnekler ve tartışma | Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Sözlü |
8 | Vize | Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Sözlü |
9 | Font tasarımı, ölçüsü, düzenleme ve yazı imaj kombinasyonları, Özgün yazı karakterlerinin oluşturulması | Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Sözlü |
10 | Grafik ve fotoğrafta tipografik düzenlemeler | Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Sözlü |
11 | İmajdan font bulma uygulamaları | Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Sözlü |
12 | Baskı yazılarının diğer tasarım elemanlarıyla birlikte yaratıcı tasarımlara uygulanması | Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Sözlü |
13 | Özgün değişik yazı stilleri uygulamaları | Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Sözlü |
14 | Final | Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Sözlü |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Tipografik tasarımın ileri düzey özelliklerini tanır. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Gösterim Sözlü Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum Dinleme ve anlamlandırma Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Kavram-ürün ilişkisini analiz edebilir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Gösterim Sözlü Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum Dinleme ve anlamlandırma Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Tipografi ile imajı doğru biçimde birleştirebilir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Sözlü Ders | Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum Dinleme ve anlamlandırma |
Tipografi ile imajı doğru biçimde birleştirebilir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Sözlü Ders | Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum Dinleme ve anlamlandırma |
Tipografi ile imajı doğru biçimde birleştirebilir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim Ders Sözlü | Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tipografik tasarımın ileri düzey özelliklerini tanır. | 4 | - | - | - | - | 3 | 1 | - | - | - | 2 | - | - | ;
Kavram-ürün ilişkisini analiz edebilir. | 4 | - | - | - | - | 4 | 2 | - | - | 1 | 2 | - | - | ;
Tipografi ile imajı doğru biçimde birleştirebilir. | 4 | - | - | 1 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Tipografi ile imajı doğru biçimde birleştirebilir. | 4 | - | - | 1 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Tipografi ile imajı doğru biçimde birleştirebilir. | 4 | - | - | 5 | 2 | 2 | 3 | 3 | - | 2 | 5 | - | - | ;
Ortalama Değer | 4 | - | - | 1,4 | 0,4 | 1,8 | 1,2 | 0,6 | - | 0,6 | 1,8 | - | - |