EN
  • Anasayfa
  • COĞ470 Doğal Afetler (2024 - 2025 / 8. Yarıyıl)
  • EN
COĞ470 - Doğal Afetler
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Doğal Afetler COĞ470 8 3 + 0 4,0 Pdf
Birim Bölüm
COĞRAFYA
Derece Seviye Lisans - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze eğitim
EBS Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Zafer BAŞKAYA
Ders Veren
Amaç

Türkiye karası genç tektonik hareketlerin yoğun biçimde etkin olduğu bir coğrafyadır. Bu bakımdan tektonik hareketlerden özellikle depremler ülkemizde çok etkindir. Meydana gelen depremlerde can ve mal kayıpları ülke ekonomisini her zaman sıkıntıya sokmaktadır. Sel, su baskını, fırtına vb. olaylar yüzünden sözü edilen can ve mal kayıpları ötesinde ekonomik kayıplar ülkenin gelişmesi önünde ciddi problemler yaratmaktadır. Bu nedenle yetişen nesillerin doğal afetlere karşı çağın gereği olan önlemler alma noktasında gereken bilgilerle donatılması, bu olaylar hakkında binlerce yıldır oluşan önyargıları, hurafeleri bir kenara koyması gerekmektedir. Doğal afetler coğrafyasının temel amacı bu hedefi gerçekleştirebilmektedir.

Ders İçeriği

Doğal afet nedir? Doğal afetlerin sınıflandırılması. Depremler, sebepleri, zarar derecesi, korunma yolları. Fırtına, sel ve su baskınları, kütle hareketleri, önlem çalışmaları . Çığ, kaya akmaları, kaya düşmeleri. Bütün bu olayların dünyada ve Türkiye’de dağılış durumu.

Ders Kaynakları Erinç, S., 2012, Jeomorfoloji I. Dergah Yayınları, İstanbul.
Gençoğlu, S.-İnan, E.-Güler, H. , 1990. Türkiye’nin Deprem Tehlikesi, Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Yayınları. Ankara.
Şahin, C. & Sipahioğlu, Ş., 2002. Doğal Afetler ve Türkiye . Gündüz Eğitim ve Yayıncılık. Ankara.
Şahin, C., 1991. Türkiye Afetler Coğrafyası. Gazi Üniversitesi Yayınları No:172. Ankara.
Yalçınlar, İ., 1968. Strüktüral Jeomorfoloji-1. İstanbul Üniversitesi. Yayınları No:800 İstanbul.
Açıldığı Öğretim Yılı 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam %0
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %0
Toplam %0
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 2 14 28
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 2 14 28
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 1 14 14
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 15 1 15
Final Final 17 1 17
Toplam İş Yükü (Saat) 102
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 4
AKTS
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Doğal afetin tanımı, doğal afetlerin sınıflandırılması Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim
2 Litosferik doğal afetler, bu afetlerin doğuşuna yol açan sebepler. Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim
3 Depremler: Tanımı, Oluşumu, deprem türleri. Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim
4 Deprem dalgaları ve etkileri. Deprem şiddeti ve magnitüdü. Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim
5 Deprem ile zemin, bina malzemesi ilişkileri Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim
6 Volkanik olaylar ve afet boyutu Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim
7 Tsunami. Türkiye’de deprem, volkanizma ve tsunami olayları. deprem, volkanizma, tsunami olaylarının Dünya’da ve Türkiye’de dağılışları, bunlara karşı alınması gereken önlemler. Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim
8 Ara Sınav Sözlü
9 Kütle hareketleri, heyelanlar, göçmeler, kaya , çamur akmaları, sonuçları, afet boyutu. Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim
10 Kütle hareketlerinin Dünyada ve Türkiye’de dağılışı, önlemler. Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim
11 Atmosferik doğal afetler Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim
12 Sel ve su baskınları, kar yağışları, çığ olayları, Dolu, sis, etkileri, zararları ve alınması gereken önlemler Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim
13 Şiddetli rüzgarlar, yıldırım düşmesi, kuraklık, iklim değişmeleri, aşırı soğuklar . Bu olayların Dünya’da ve Türkiye’de dağılışları Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim
14 Şiddetli rüzgarlar, yıldırım düşmesi, kuraklık, iklim değişmeleri, aşırı soğuklara karşı alınması gereken önlemler Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Türkiye’nin doğal afet durumu hakkında bilgi edinir. Yazılı Sınav Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Doğal afetlerin sebep ve sonuçları arasında ilişki kurabilir. Yazılı Sınav Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Doğal afetlere karşı korunma yolları hakkında bilgi sahibi olur. Yazılı Sınav Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Doğal afetler ile mekansal planlama arasında ilişki kurabilir. Yazılı Sınav Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Doğal afetlerin neler olduğunu öğrenir. Yazılı Sınav Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
Türkiye’nin doğal afet durumu hakkında bilgi edinir. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Doğal afetlerin sebep ve sonuçları arasında ilişki kurabilir. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Doğal afetlere karşı korunma yolları hakkında bilgi sahibi olur. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Doğal afetler ile mekansal planlama arasında ilişki kurabilir. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Doğal afetlerin neler olduğunu öğrenir. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5