| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Sosyolojiye Giriş | COĞ251 | 3 | 3 + 0 | 4,0 |
| Birim Bölüm | COĞRAFYA |
| Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze. |
| EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Tuba SÜTLÜOĞLU (Yıl: 2022 - 2023) |
| Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Tuba SÜTLÜOĞLU |
| Amaç |
Bu ders, temel sosyolojik kavram, kuram ve yaklaşımlar ile sosyolojide kullanılan araştırma yöntem ve tekniklerinin öğretilmesini amaçlamaktadır. |
| Ders İçeriği |
- Sosyolojik Bakış Açısının ve Sosyolojik Düşünmenin Önemi - Sosyolojinin Bir Bilimsel Disiplin Olarak Doğuşu ve Gelişim Süreci - Bilim ve Yöntem - Sosyolojide Temel Yaklaşımlar - Kültür ve Toplum - Göç ve Toplum |
| Ders Kaynakları |
Bozkurt, V. (2021). Değişen dünyada sosyoloji. Ekin Basım Yayın.
Giddens, A. (2019). Sosyoloji: Başlangıç okumaları. Say Yayınları. Sosyolojiye giriş. N. Suğur (Editör). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yay. Gökalp, E. (2015). Klasik sosyolojik kuramda kültür. E. Gökalp (Editör). Kültür Sosyolojisi içinde. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları. Eriksen, T. H. (2019). Sosyal ve kültürel antropoloji (4. Baskı). Ankara: Atıf Yay. Suğur, N. (2009). Felsefe, bilim ve toplum. N. Suğur (Editör). Sosyolojide araştırma yöntem ve teknikleri içinde (s. 2-31). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yay. Gönç Şavran, T. (2009). Toplum, bilim ve yöntem. N. Suğur (Editör). Sosyolojiye giriş içinde (s. 2-33). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yay. |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 30 |
| Kısa Sınav 1 | 10 |
| Toplam | 40 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %60 |
| Toplam | %60 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
10
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
10
|
|
Destek Dersleri
|
45
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
35
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 2 | 14 | 28 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 14 | 14 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 7 | 1 | 7 |
| Kısa Sınav 1 | Kısa Sınav 1 | 2 | 1 | 2 |
| Final | Final | 9 | 1 | 9 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 102 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4 | |||
| AKTS | 4,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Sosyolojik Düşünme ve Sosyolojinin Temel Kavramları | Ders Tartışmalı Ders |
| 2 | Aydınlanma Düşüncesi-Devrimler-Modernizm-Pozitif Bilimler | Ders Tartışmalı Ders |
| 3 | Doğa Bilimleri ile Sosyal Bilimlerin Farklılıkları | Ders Tartışmalı Ders |
| 4 | Bir Disiplin Olarak Sosyolojinin Gelişimi | Ders Tartışmalı Ders |
| 5 | Bilimsel Yöntem ve Bilimsel Araştırma Süreci, Sosyolojik Yöntemde Farklı Bilimsel Yaklaşımların Gelişimi (Pozitivist, Yorumlayıcı, Eleştirel Sosyal Bilim Yaklaşımları) | Ders Tartışmalı Ders |
| 6 | Sosyolojik Yöntemde Çağdaş Tartışmalar | Ders Tartışmalı Ders |
| 7 | Sosyolojide Nicel ve Nitel Araştırma Yöntemleri ve Yöntemsel Çoğulculuk | Ders Tartışmalı Ders |
| 8 | Tekrar | Tartışmalı Ders |
| 9 | Sosyolojide Temel Yaklaşımlar-I Sosyolojinin Gelişimi: (i) Saint-Simon (ii) Auguste Comte (iii) Herbert Spencer | Ders Tartışmalı Ders |
| 10 | Sosyolojide Temel Yaklaşımlar-II Klasik Sosyoloji: (i) Karl Marx (ii) Emile Durkheim | Ders Tartışmalı Ders |
| 11 | Sosyolojide Temel Yaklaşımlar-III Klasik Sosyoloji: (iii) Georg Simmel (iv) Max Weber | Ders Tartışmalı Ders |
| 12 | Kültür ve Toplum | Ders Tartışmalı Ders |
| 13 | Türkiye'de Göç ve Kültürel Sonuçları | Ders Tartışmalı Ders |
| 8 | Tekrar | Tartışmalı Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Sosyolojik bakış açısının önemini kavrar ve toplumsal dünyaya ilişkin sosyolojik bir bakış açısı geliştirme refleksi kazanır. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Sosyolojiyi bilimsel bir disiplin olarak ortaya çıkaran ve geliştiren koşulları açıklar. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Sosyolojinin temel kavramları ile temel sosyolojik yaklaşımları açıklar. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Kültür hakkındaki temel bilgileri açıklayabilir ve kültürü farklı sosyolojik yaklaşımlar açısından değerlendirir. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Türkiye’nin iç göç sürecini ve kültürel sonuçlarını sosyolojik açıdan değerlendirir. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Sosyolojik bakış açısının önemini kavrar ve toplumsal dünyaya ilişkin sosyolojik bir bakış açısı geliştirme refleksi kazanır. | 1 | 2 | 3 | 1 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | ;
| Sosyolojiyi bilimsel bir disiplin olarak ortaya çıkaran ve geliştiren koşulları açıklar. | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 4 | 3 | 1 | 1 | 1 | 4 | 1 | 4 | 3 | ;
| Sosyolojinin temel kavramları ile temel sosyolojik yaklaşımları açıklar. | 1 | 2 | 3 | 1 | 5 | 5 | 4 | 2 | 2 | 5 | 5 | 2 | 5 | 5 | ;
| Kültür hakkındaki temel bilgileri açıklayabilir ve kültürü farklı sosyolojik yaklaşımlar açısından değerlendirir. | 3 | 4 | 4 | 1 | 5 | 5 | 4 | 2 | 1 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | ;
| Türkiye’nin iç göç sürecini ve kültürel sonuçlarını sosyolojik açıdan değerlendirir. | 4 | 4 | 4 | 1 | 5 | 5 | 4 | 1 | 1 | 1 | 5 | 4 | 5 | 5 | ;
| Ortalama Değer | 2 | 2,6 | 3 | 1 | 4,6 | 4,8 | 4 | 2 | 1,8 | 3,4 | 4,8 | 2,8 | 4,8 | 4,6 |